سایت فرهنـــگی تبلیـــغی حـــرم مطهـــر رضـــوی

 
 
ارسال به دوستان
 
ارسال به دوستان
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • تعیین صفحه پیش فرض مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
  • آمار بازدید
    تعداد بازدید از سایت: 183007352
    تعداد بازدید این صفحه: 1607387
    در امروز: 25870

نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
×
 
 
پنجشنبه 11/4/1394

 استخراج اقتصاد مقاومتی از آیات قرآن

توفیقی حاصل شد تا با استاد فیض آبادی پژوهشگر قرآن گفت و گویی داشته باشیم که قسمت اول این مصاحبه قبلا به استحضار علاقمندان قرآنی رسید و در ادامه، قسمت دوم این مصاحبه تقدیم می شود  
استاد بفرمایید که ما در زمینه تفسیر هدایتی به چه نیاز داریم ؟
چون کار علمی کردن برای زندگی در یک اتاق چهار گوشه جواب نمی دهد، بلکه ما باید گروهی را که در متن جامعه باشند، یعنی درد جامعه و مشکلات آن را لمس کنند و از سوی دیگر، با قرآن هم مانوس باشند، را کنار هم جمع کنیم. مثلا عده ای از افراد که  در روان شناسی مسلط هستند، در کنار افرادی دیگر در موضوعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و... قرار بگیرند که یک گروه تخصصی تشکیل شود و این گروه نه یک سال و دو سال؛ بلکه یک عمر کارشان همین باشد تا موضوعات و معضلات جدید را از قرآن استخراج کنند تا نتیجه مطلوب حاصل شود و ما به یک تفسیر هدایتی کامل برسیم.

در مورد اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری تاکید دارند و دغدغه امروز جامعه ما نیز هست آیا آیاتی وجود داردکه بتوان اقتصاد مقاومتی را از آن استخراج کرد؟ و چه راه کارهایی در این زمینه در قرآن داریم ؟
ما در بحث اقتصاد مقاومتی چند نکته داریم:
 1. تعدیل ثروت یعنی ثروت را در بین تمام اقشار جامعه عادلانه تقسیم کنیم و طوری نباشد که یکی فیش حقوقی نجومی داشته باشد و دیگری یارانه اش ، دو روز اول تمام شود. این از مبانی یا اصول اقتصادی است که حضرت شعیب علیه السلام چنین کاری را انجام می داد.
2. در قرآن به منابع تولید ثروت زیاد اشاره شده است. حدود 50 آیه در این مورد داریم. قرآن می گوید از غارها و درختان و سایه درختان و معادن و ... استفاده کنید. مثلا شهری در مکانی بود که تمام شهر ها می آمدند و در آنجا هم تبادل مطمئن بود و هم امنیت بود. شما اگر در یک منطقه سوق الجیشی، تولیدات دامداری و کشاورزی را که مورد اشاره قرآن است، توسعه دادید و یا در کسب منافع دریا که می توان از راه دریا نوردی، توریسم، صید ماهی و زیور آلات و .. پیشرفت اقتصادی داشت، کاری انجام دادید، ثروت افزایی کرده اید.
پس یکی تولید پول و ثروت و دیگری اندیشه های اقتصادی است که شامل موارد زیر است:
1.    اعتقاد و اعتماد به رزاق بودن خداوند متعال و اینکه اوست که اقتصاد را کنترل می کند.
2.    تاثیر گذاری حرام در زندگی انسان و جلوگیری از انجام رفتارهایی که حرامند از جمله ربا و تجمل گرایی، اسراف و تبذیر که حرام است. خوب است بدانیم که اسراف و تبذیر با هم یک فرق دارند . اسراف، زیاد خوردن و تبذیر ولخرجی کردن است. یعنی چیزی بخری که به دردت نمی خورد، اما اسراف یعنی زیاد از حد خریدن. پس با مدیریت رفتارهای اقتصادی(تعدیل ثروت و تولید ثروت) و بحث رفتارهای اقتصادی که اگر درست تنظیم و عمل شود و یا بحث جهاد و توکل و برکت این ها همه از راهکارهای اقتصاد مقاومتی در قرآن هستند.
اعتقادات در این زمینه خیلی موثرند. مثل اینکه فلسفه باران به اعتقادات بر می گردد. دریاچه ارومیه خشک می شود، چون گناه زیاد است. زمان حضرت نوح خشکسالی بود. به نوح گفتند: ما از خشکسالی بیچاره شدیم. حضرت فرمودند: شما استغفار کنید تا خشکسالی رفع شود.
بنده کتابی را در شیوه بیان تفسیرکوتاه در دست تالیف دارم. این کتاب تبلیغی است و بیان می کند که ما چگونه می توانیم محتوا را از آیات قرآن استخراج کنیم و چگونه بگوییم که موثر باشد و اصول تاثیر گذاری در این کتاب بیان شده است. در این کتاب به موضوع خانواده در قرآن پرداخته شده که از شیوه خواستگاری گرفته تا شیوه شناخت و اهداف ازدواج و عوامل تحکیم خانواده را به صورت خیلی جزیی همراه با بررسی 50 آسیب و راهکارهای درمان آن، بر مبنای قرآن بصورت کاربردی  بیان شده است. دو کتاب دیگری که در دست تالیف می باشد، به نام های «اصول تربیت کودک در قرآن» و «مولفه های شادی و نشاط در قرآن» می باشد که 50 راهکار را جهت ایجاد نشاط  بر مبنای قرآن ذکر می کند. بسیاری از مبلغان ما قرآنی نیستند و بسیاری از مفسران ما هم مبلغ نیستند؛ لذا ما مبلغ تفسیری مثل آقای قرائتی کم داریم؛ مثل آقای دکتر  رفیعی کم داریم. برخی مفسرند و برخی مبلغ؛ اما مبلغ مفسر کم داریم . در دفتر تبلیغات اسلامی، گروهی از مبلغان قرآنی حضور دارند که بنده 3 سال مسئولیت این گروه را داشتم و فعالیت های خوبی انجام شد.  

روش تفسیری آقای قرائتی را چگونه ارزیابی می کنید. راجع به این که ایشان با مخاطب هم به صورت کاربردی و هم بصورت موجز، مختصر و مفید و خیلی راحت ارتباط برقرار می کنند، چه نظری دارید؟
آقای قرائتی یک برند بین المللی، نه تنها در عصر حاضر؛ بلکه در طول تاریخ اسلام می باشند. ایشان می گویند: من معلم قرآنم اما نه، ایشان به اندازه مفسرین دیگر، مفسر هم هست؛ چرا که هنر ایشان در انتقال است که تفسیر را به صورت تبلیغی درآورده تا به مخاطب برساند . تفسیر علامه طباطبایی تفسیری علمی است، تفسیر آیه الله مکارم تفسیری است ساده تر که مناسب فرهیختگان بوده، اما تفسیر آقای قرائتی تفسیری است برای عموم مردم و ما در این قسمت خلا و کمبود بسیاری داریم، زیرا باید کسی بیاید و این لقمه ها را برای مردم جفت و جور کرده و نسخه بدهد.  
              
آیا به نظر شما، برای اینکه ما بتوانیم قرآن را در زندگی مردم به صورت ملموس در آوریم نیازمند کارگروهی جامع متشکل ازمفسر، روان شناس و جامعه شناس و سیاستمدار و ... می باشیم؟ چه پیشنهادی در این مورد دارید؟
به نظر بنده یک روان شناس یا یک جامعه شناس نمی تواند تفسیر بگوید. یک روان شناس یا یک جامعه شناس ، ابتدا باید یک دوره تفسیر را بگذراند تا بتواند از مباحث روان شناسی  و یا جامعه شناسی به صورت کاربردی در بحث تفسیر قرآن استفاده نماید. برای نمونه، شما برای  تحصیل فرزندت یا ارتباط با او یا ازدواجش نیاز به مشاوره دارید. ما باید این مشکلات را از دید قرآن و با نظرات جامع قرآنی حل کنیم؛ لذا ما به متخصصانی در این زمینه نیاز داریم و حال آنکه یک فرد نمی تواند در همه عرصه ها صاحب نظر باشد؛ اما می تواند یک مفسر باشد و در حوزه روان شناسی هم کار کند. ما گروهی می خواهیم که به فرض اگر آیه " اما یبلغن عندک الکبر ..." که می گوید وقتی پدر و مادرت به دوران کهنسالی رسیدند، به آنان اف نگو و کریمانه سخن بگو و آنان را مرنجان، از آقای روان شناس بخواهیم تا برداشت های خود را نسبت به این چهار راهکار در ارتباط با والدین در دوران کهنسالی  برایمان بگوید و به همین طریق جامعه شناس و سیاستمدار و اقتصاد دان هر کدام از زوایای گوناگون، آیات قرآن را بررسی کنند و به صورت  کاربردی در اختیار عموم افراد جامعه قرار دهند و این کار محقق نخواهد شد؛ مگر این که گروهی به صورت خود جوش شروع به کار کرده و مورد حمایت دولت قرار گیرند. ما امروز مشکلات زیادی در جامعه داریم ما در زمینه حجاب معضل داریم. در زمینه نماز خوان کردن فرزندانمان معضل داریم، ما هنوز نتوانسته ایم، قانونی بنویسیم  که فرزندان ما، از همان ابتدای سال اول ابتدایی که وارد مدرسه می شوند، نماز بخوانند. من تمام این ها را از قرآن استخراج کرده ام.
ما یک آیه در قرآن داریم که اگر به همین یک آیه عمل کنیم، مشکلات مان حل می شود. آیه می گوید "ارسل رسوله بالهدی و دین الحق " در ارسال پیامبران آسمانی، هدایت و دین واقعی اسلام مورد نظر است، اگر شما  اسلام واقعی را از قرآن در بیاورید و روی  آن کار کنید، خواهید دید که 90 درصد مردم به سوی آن سوق می یابند .

یکی از مشکلات جامعه ما این است که مردم ما بهشت را نسیه و دنیا را نقد می دانند؛ در حالی که قرآن این را نمی گوید. قرآن بهشت دنیایی را برای ما می خواهد و بهشت اخروی را تداوم بهشت دنیوی می داند. ما براساس  قرآن  چگونه می توانیم با کاربردی کردن قرآن در زندگی به این بهشت دنیوی راه پیدا کنیم ؟
قرآن می گوید با ادب باش اصلا با ادب یعنی چه؟ برخی مذهبی ها می گویند ما خوبیم و فرزندمان بد است، در حالی که متوجه رفتار خودمان نیستیم؛ این که کودک هر لحظه از رفتار ما می آموزد. اگر شما تنها چادر به سر کنی و حرف های قشنگ بزنی، کافی نیست، هنر نیست. به قول آقای قرائتی آن سعودی هم  حرف های قشنگی می زند، اما کودکان را هم می کشد. گاهی می بینیم یک کافر شراب خوار با رفتار و برخوردی پسندیده روی دیگران اثر می گذارد و دیگران را به سوی خود جذب می کند. قرآن می گوید انفاق هم که می کنی نیکوکارانه و با رفتاری پسندیده باشد. علامه می فرمایند: ما چند مکتب تربیتی داریم: 1. تمرین 2.دنیا گرایی  3. آخرتی 4. عشق به خدا.  این که فرد آن قدر یک کار را انجام داده که به آن عادت کند و یا به سبب سود و زیان دنیا باشد و یا دوست داشتن بهشت و ترس از جهنم باشد و حال آن که مکتب قرآن، مکتب عشق به خداست.

چگونه می توانیم جوانان  و نوجوانان  را به سمت مسجد و نماز سوق دهیم ؟
ما باید این چند چیز را از هم تفکیک کنیم. این که یک نماز خواندن داریم و یک اقامه نماز و یک مسجد. این ها با هم فرق می کنند؛ چرا که جذب به مسجد خیلی راحت است. شما در مسجد جشن بگیرید، عده زیادی می آیند. جذب راحت است با خوشرویی با جایزه دادن زود جذب می شوند؛ اما بحث نماز خوان کردن با اقامه نماز متفاوت است. من مثالی بزنم. من یک موبایل خریده ام 50 هزار تومان، اگر به زمین بیفتد یا نیفتد، زیاد برایم مهم نیست؛ اما کسی که موبایل دو میلیونی خریده، دائما مراقب است که ضربه ای نخورد؛ پس رفتار ما با کل دنیا بر اساس محبت است، چه رسد به خدا. هر چه محبت ما به خدا بیشتر باشد، رابطه ما قوی تر می شود. کسی که نماز نمی خواند خدا را دوست ندارد، حال باید ببینیم چه کنیم تا جوان، خدا را دوست داشته باشد؟ خدا را باید به او معرفی کنیم . ما دو تا خدا داریم. خدایی که در ذهن معلمان و مبلغان است. خدایی است که در کتاب هاست؛ اما ما تا خدای لطیف و رحیم را معرفی نکنیم، هیچ کس جذب او نمی شود. من در حال نوشتن مجموعه ای هستم با نام «خدای قرآن». خداوند در قرآن می گوید: نوح کشتی بساز آبش با من ، جوان زن بگیر پولش با من، چرا این ها را قبول نداری. این ها شوخی نیست تو مریم شو، بعد نخل خشک را تکان بده خرمای تازه برایت می ریزد، اگر داخل شکم نهنگ گیر کرده ای، بگو: سبحان الله تا من تو را نجات دهم. واقعا ما قبول نداریم اگر ما این ها را قبول داریم، چرا این قدر استرس داریم؟ خداوند می گوید تو یوسف باش، من تو را با یک خواب، عزیز مصر و وزیرت می کنم، از زندان به وزارتت می کشانم، تو چه کار داری، من می کنم.  

معمولا اهل علم، ارادت خاصی به عالم آل محمد حضرت رضا(ع) دارند.آیا از کرامت امام رضا(ع) خاطره ای دارید ؟ آیا تا کنون به مشکل علمی برخورده اید که از حضرتش تقاضا کنید و فرجی حاصل شود؟
من از زمانی که درس می خواندم و در دانشگاه بودم، بیشتر اوقات منبر می رفتم؛ لذا توسلات ما همیشه بر اساس این بود تا منبر خراب نشود و مخاطب را از دست ندهم. اکنون که به خودم نگاه می کنم، می بینم صد در صد داشته های بنده از اهل بیت(ع)  است. خاطره ای برایتان بگویم. سالی در ماه رمضان منبر می رفتم. شب 19 و 21 تمام شد و برای منبر  در شب 23 که شب اوج بود، 7 تا 8 ساعت مطالعه کرده بودم. 40 درصد به خدا توکل داشتم و مطالب بسیاری را آماده  کرده بودم، ولی آن شب یک افتضاح بزرگی اتفاق افتاد. این ها همه عادی است و ما همه این ها را لمس کرده ایم. انسان گاهی در درس خواندن چیزی را نمی فهمد، اما با چند بار خواندن بالاخره می فهمد؛  اما در تبلیغ،  انسان با افراد زیادی روبرو است و این جاست که نشان داده می شودکه اهل بیت چه کاره اند . یک بار جلسه پرسش و پاسخی بود و حدود 400 نفر از خواهران حضور داشتند. سوالات پی در پی می آمد و بنده همه را جواب می دادم. یک دفعه با خودم گفتم، چه خوب همه را می توانی جواب دهی و خوب از عهده هر سوالی که می آید، برمی آیی. یک دفعه سوالی آمد که من اِعراب آن را اشتباه خواندم و معنای زشتی پیدا کرد. بدون خدا و اهل بیت(ع)، انسان هیچ چیز نمی شود و به هیچ جا نمی رسد .

شما سابقه شاگردی مرحوم آیت الله معرفت را داشته اید، با توجه به مجاهدت های علمی ایشان در علوم قرآنی، مقام علمی ایشان را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حوزه، درسی داریم به نام درس  خارج فقه که این درس خارج فقه، یعنی درسی که جولانگاه نظرات علمی ما طلبه هاست و ما این را فقط در نزد آیت الله معرفت درک کردیم. ایشان عالمی شجاع، صاحب نظر، با قدرت استدلال بودند. ببینید آدم وقتی با بیل می خواهد جایی از زمین را حفر کند، صد متر را می تواند بکند، اما وقتی از یک تراکتور استفاده می کند، یک کیلومتر را حفر می کند، و اگر از یک بلدوزر کمک بگیرد، به اندازه یک کوه را می تواند بکند. آقای معرفت در علوم قرآنی بلدوزر بودند. ایشان شجاعت لازم جهت ارائه نظریات جدید را داشتند و این سبب شد تا ما هم کمی جسور شویم و بتوانیم در این عرصه سخن بگوییم و الا اگر انسان استاد بی حوصله و چرتی داشته باشد، پیشرفت نمی کند. اگر استاد چرت بزند، شاگرد خوابش می گیرد و شاگردان شاگرد به کما می روند. ایشان نظراتی داشتند در کتاب التمهید.و مثلا معتقد بودند که حضرت نوح از هر حیوان یک جفت سوار نکرد و از حیوانات اهلی چند تا بردند و بحث تاویل ایشان که در قرآن مطرح کردند این که قرآن تا قیامت زنده است، با تفسیر ظاهری نیست بلکه با تاویل باطنی است.
با تشکر از این که وقت شریفتان را در اختیار ما گذاشتید.
قسمت اول مصاحبه با استاد محمدعلی فیض آبادی
مصاحبه کننده:  قاسم کهندل

   
کلید واژه ها:
محمد علی فیض آبادی , تفسیر هدایتی , اقتصاد مقاومتی , حاج آقای قرائتی 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
علت تحریم ربا
  • 1396/3/9 سه شنبه علت تحریم ربا
    از ریشه‌ای‌ترین نکات مربوط به ربا، تجزیه و تحلیل فلسفه و علت حرمت آن است. در قرآن و احادیث از عواملی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به عنوان حرمت ربا یاد شده است
ارزش کار و تولید از نگاه امیرالمؤمنین علیه السلام
ارزش کار و تولید در قرآن
  • 1396/1/30 چهارشنبه ارزش کار و تولید در قرآن
    کار و تولید در معارف اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. قرآن کریم در آیات فراوان، به یادآوری این که خداوند، منابع و امکانات جهان را برای انسان ها آفریده و آن را رام ایشان ساخته است
مفهوم کار در اقتصاد مقاومتی
  • 1396/1/27 يكشنبه مفهوم کار در اقتصاد مقاومتی
    کار مجموعه اعمالی است که انسان به کمک مغز، دست، ابزارها و ماشین ها، در راه تولید ثروت یا ایجاد خدمات، انجام می دهد و این اعمال نیز متقابلاً بر انسان تأثیر می گذارد و او را تغییر می دهد
تمام آیات قرآن توحید محور هستند
 
ارسال نظر
ارتباط با ما
نشانی: مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا علیه السلام، صحن جامع رضوی، ایوان غربی
تلفن: 32212008-051
فکس: 32003552-051
صندوق پستی: 91735/517
ایمیل: razavi@aqr.ir 
 
 
مقدمه
 قرآن ریسمانی محکم است که خدای تعالی دستگیره اش را استوارترین نهاده است. مستقیم ترین راه به بهشت است.گذر زمان کهنه اش نکند و تکرار حلاوتش را زایل نتواند. چرا که برای زمانی خاص نیامده است. راهنمای هر انسانی است و حجت و برهان بر او. نه از پیش رو و نه از پشت سر باطل بدان راه نیابد. وحی است از سوی حکیمی نیکو صفات.( مسند الرضا، ج1، ص307)
 اداره علوم قرآنی با تمسک به سفارش رسول وحی، حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) و در راستای سند چشم انداز آستان قدس رضوی، ارتقا دانش و بینش قرآنی زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی را دنبال می کند. بدین منظور با برگزاری برنامه ها و فعالیتهای مختلف قرآنی اعم از کلاسهای آموزشی قرآن کریم ،نشستهای تدبری، محافل قرآنی، مسابقات و جشنواره و... زمینه انس همگان با قرآن کریم را فراهم کرده است.
 دار القرآن آستان قدس رضوی همان ساختمان قدیمی مدرسه علمیه دو درب است که در عهد تیموری توسط خواجه غیاث الدین بهادرخان با معماری پرجاذبه در سال 846 هجری قمری بنا شده است.
کلیه برنامه ها و فعالیتهای قرآنی اداره علوم قرآنی را می توان به دو بخش آموزشی، ترویجی تقسیم کرد. به تفکیک فعالیتهای هر بخش به شرح ذیل است:
 بخش آموزش
-   واحد مهد الرضا(علیه السلام)
-  واحد قرائت و حفظ
-   واحد تفسیروحدیث
-   واحد سمعی و بصری
واحد مهد الرضا(علیه السلام)
دوره آموزشی مهد الرضا(علیه السلام)
 آموزش روخوانی قرآن، حفظ آیات و روایات کاربردی، آشنایی با سیره معصومین(علیهم السلام)، قصه، سرود، شعر، کاردستی، نقاشی، مفاهیم علوم و ریاضی به سبک نوین قصه و بازی ویژه کودکان 5 سال تمام در دوره 9ماهه علاوه برمشهد در 10استان و 25شهرستان موقوفه دار آستان قدس رضوی از اهم فعالیتهای این واحد است.
تلفن: 32002287
کارگاه مهدالرضا (ع)
    این کارگاه( اتاق 21، دار القرآن) ویژه زائران 5تا8 سال صبح ها از ساعت 14-8 و عصرها از ساعت 20-16 زمینه ای را فراهم می کند تا والدین با فراغت بال در لحظه های زیارت، فرزند خود را به این کارگاه سپرده تا از آموزش های آن بهره مند شده و ساعاتی سرشار از شادی و معنویت را در جوار امام رضا(علیه السلام) تجربه کنند. برگزاری کارگاه های آداب زیارت، نیایش، قصه معصومین(علیهم السلام)، آموزش حفظ سوره، آموزش نقاش، آموزش کاردستی، بازی و سرگرمیهای قرآنی، پویانمایی، شعر و سرود و نمایش از اهم برنامه های کارگاه مهد الرضا (علیه السلام) است . مدت ارائه خدمت به هر کودک 45دقیقه است.
تلفن: 32002559
واحد قرائت و حفظ
دوره های آموزشی قرائت و حفظ
 آموزش روخوانی، روانخوانی، تجوید مقدماتی و تکمیلی، حفظ و صوت ولحن در قالب کلاس و کارگاه در حرم مطهر و مراکز قرآن رضوی درشهرستانها و مناطق دوازدهگانه شهر مشهد از جمله فعالیتهای این واحد است. همچنین این واحد ویژه زائران بارگاه رضوی کارگاههای کوتاه مدت روخوانی، روانخوانی، تجوید و حفظ قرآن کریم را در تمام فصول سال برگزار می کند.
علاوه بر این برگزاری جلسات هفتگی آموزش قرائت قرآن کریم در طول سال به صورت یک جلسه در هفته و در ماه مبارک رمضان هر شب در بیش از 20شعبه سطح شهر مشهد از دیگر فعالیتهای این واحد به شمار می رود.
کارگاه مشاوره تخصصی قرائت و حفظ
    این کارگاه (اتاق9،دارالقرآن) صبحها ویژه خواهران از ساعت30/13-9 و عصرها از ساعت 20-16 ویژه برادران خدمات رسانی می کند. در این واحد زائران با اشکالات قرائت خود آشنا شده، می توانند قرائت نماز خود را تصحیح کنند و با راهنمایی اساتید از کتب و جزوات آموزشی مورد نیاز خود مطلع شوند.
کارگاه حفظ
   تحویل محفوظات وگرفتن برنامه حفظ، رفع اشکال، دریافت گواهینامه در صورت کسب نمره قبولی در سطوح اعلام شده از اهم فعالیتهای این کارگاه  است. این کارگاه( اتاق18، دار القرآن) در هفته 4 روز در نوبت صبح وعصر طبق برنامه اعلام شده در خدمت زائران بارگاه رضوی است.
کارگاه های آموزشی قرائت وحفظ
این کارگاه ها به شرح ذیل ویژه زائران بارگاه منور رضوی برگزار می شود:
 -کارگاه روخوانی در دو روز طی 4جلسه
- کارگاه روان خوانی در دو روز طی 4جلسه
- کارگاه تجویدالصلوه در سه روز طی 6جلسه
- کارگاه آموزش روشهای حفظ در دوروز طی 4جلسه
جلسات آموزشی قرائت قرآن کریم
 در این جلسات فرصتی فراهم می شود که زائر در حضور اساتید و قاریان بین المللی قرائت قرآن، آیاتی از قرآن را تلاوت کند. اساتید نیز نکات آموزشی مورد نیاز را ارائه می دهند. این نکات بگونه ای بیان می شود که برای جمع حاضر در جلسه قابل استفاده باشد. این جلسات شنبه تا چهارشنبه، بعد از نماز مغرب و عشاء در دار القرآن برگزار می شود. برنامه حضور اساتید بدین قرار است:
شنبه
یکشنبه
دوشنبه
سه شنبه
چهارشنبه
حمید رضا احمدی وفا
سید مرتضی سادات فاطمی
جواد کاشفی
سید جواد حسینی
جواد پناهی
 
تلفن:32002084و 32002371
واحد تفسیر وحدیث
دوره های آموزشی تفسیر وحدیث
 برگزاری کلاسهای تدبر در قرآن، تدبر در سیره معصومین(ع)، تفسیر، ترجمه و مفاهیم، آیات الاحکام ، نهج البلاغه، عصر غیبت و صحیفه سجادیه در حرم مطهر و مراکز قرآنی سطح شهر مشهد و شهرستانها از جمله فعالیتهای این واحد است.
تلفن: 32002784
سلسله نشست های تفسیر وحدیث
  این برنامه در صحن دار القرآن حرم مطهر با محوریت موضوعاتی مانند تدبر در قرآن، تفسیر و ... ویژه زائران همراه با مسابقه برگزار شده و به نفرات برگزیده جوایزی اهدا می شود.
حلقه های تدبر در قرآن کریم
 در این برنامه در فضایی صمیمی زائران با تدبر سوره ای از قرآن آشنا شده و پاسخ پرسش های خودرا از استاد حاضر در حلقه دریافت خواهند کرد. این برنامه در طول سال در رواق های حرم مطهر و در تعطیلات ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان در صحن دارالقرآن برگزار می شود.
 
کارگاه تفسیر وحدیث 
 در این کارگاه( اتاق8، دار القرآن) زائران و مجاوران  می توانند از فضای کتابخانه برای تحقیق و پژوهش های قرآنی وحدیثی استفاده کنند و مشاوره های لازم را از اساتید متخصص دریافت کنند.همچنین ضمن تکمیل فرم مسابقات با برخی از موضوعات قرآنی وحدیث آشنا می شوند. همچنین زائران با ثبت نام در کارگاههای آموزشی(2ساعت) که در رشته های تدبر در قرآن ، تدبر در سیره معصومین(ع)، تدبر موضوعی قرآن، تفسیر قرآن، آشنایی با نهج البلاغه، آشنایی با صحیفه سجادیه برگزار می شود، می توانند توشه ای از معارف دینی برگیرند.
تلفن:32002085
 
پاسخگویی به سوالات قرآنی وحدیثی
 در این کارگاه ( اتاق 11، دار القرآن) زائران می توانند به صورت حضوری یا تلفنی پرسشها و شبهات خود را در زمینه قرآن وعترت از اساتید مجرب این قسمت پرسیده و پاسخ دریافت کنند.
تلفن:32002542
واحد سمعی و بصری
   این واحد( اتاق14، دار القرآن) با گردآوری، تنظیم آلبوم هایی از تلاوتهای مجلسی قاریان ممتاز و بین المللی، نصب فایلهای صوتی قرآن در گوشی همراه زائران و معرفی سایتهای قرآنی به آنها در خدمت زائران حرم مطهر است. همچنین در این واحد فضایی برای استفاده از نرم افزارها و سایتهای قرآنی برای سنین مختلف فراهم شده است. علاقه مندان می توانند همه روزه ( خواهران) از ساعت 8 الی 30/13و ( برادران) 16 الی19 به این واحد مراجعه کنند.
تلفن:32002562
بخش ترویجی
-   واحد محافل و مسابقات
-   واحد هنرهای قرآنی
-   واحد ختم تلاوت نور
تلفن:32002082
واحد محافل و مسابقات
محافل قرآنی
مهمترین محافل قرآنی حرم مطهر که در طول سال برگزار می شود، بدین قرار ا ست:
 تلاوت  قرآن و اذان سه افق شرعی مشهد مقدس
فهرست اسامی قراء و موذنین افق شرعی حرم مطهر
ایام هفته
قاری و موذن صبح
قاری و موذن ظهر
قاری و موذن مغرب
شنبه
جلیل حسین زاده
حمید رضا عباسی
حمید رضا احمدی وفا
یکشنبه
میثم محمدی
مهدی تقی پور
سید مرتضی سادات فاطمی
دوشنبه
مصطفی احمدی
جواد رجایی
جواد کاشفی
سه شنبه
رضا جاویدی
محمد مشمول
سید جواد حسینی
چهارشنبه
محسن حسنی کارگر
کبیر قلندر زاده
جواد پناهی
پنج شنبه
مسعود پنجه
مهدی شجاع
حمید شاکرنژاد
جمعه
حسین
 پور کبیر
-
سید جواد سادات فاطمی
 
ترتیل قرآن کریم
این برنامه در رواق امام خمینی(قدس ره)، همه روزه پس از نماز جماعت صبح برگزار می شود.
محافل انس با قرآن
این محافل با حضور قاریان ممتاز و بین المللی و گروههای تواشیح و ابتهال، در شش ماهه اول سال در رواق امام خمینی( قدس سره)، قبل از نماز مغرب و عشاء و در شش ماهه دوم سال در دار القرآن الکریم بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می شود
ویژه برنامه های ماه رمضان
 در ماه مبارک رمضان روزانه 10محفل ترتیل قرآن کریم در صحن ها و رواق های مختلف حرم مطهر( مسجد گوهرشاد، صحن آزادی، دار الحجه و...) برگزار می شود. این محافل ضمن پخش از شبکه های سراسری با هدف بهره گیری تخصصی از فضای معنوی ماه رمضان در قالب محافل عمومی و مخاطبان خاص تقسیم بندی می شود. ترتیل خواهران و ترتیل نوجوانان از محافل مختص مخاطبان خاص است.
تبصره: دار القرآن افتخار دارد اساتید قرآنی شهرستانهای مختلف را که بعنوان زائر به حرم مطهر مشرف شده اند، پس از هماهنگی با کارشناس محافل جهت توفیق تلاوت در حرم مطهر در محافل قرآنی دعوت کند.
تلفن:32002370 و 32002462
مسابقات قرآنی
 از دیگر فعالیتهای این واحد( اتاق 17، دار القرآن) می توان به برگزاری مسابقات قرآنی در حرم مطهر اشاره کرد.
روزانه، در هر محفل مسابقات قرآنی برگزار می شود. در این مسابقات زائران با رجوع به کتاب شریف قرآن پاسخ سوال را یافته و ضمن تلاوت آیه یا آیات با معنا و مفاهیم آن نیز آشنا می شوند. به نفرات برگزیده به قید قرعه در محفل روز بعد جوایزی اهدا خواهد شد.
جنگ های قرآنی
 برگزاری جنگ های قرآنی با هدف آشنایی کودکان ونوجوانان با مفاهیم و آموزه های قرآن وعترت در قالب قصه، نمایش، مسابقه و... از دیگر فعالیتهای این واحد است که پنج شنبه شبها بعد از نماز مغرب و عشا در دار القرآن الکریم برگزار می شود.
تلفن:32002561
واحد هنرهای قرآنی
 این واحد( اتاق2، دار القرآن) با هدف انتقال معارف ناب دینی در قالب هنر و ایجاد زمینه ای برای انس هرچه بیشتر زائران عزیز با قرآن وعترت (ع) و به منظور غنی سازی اوقات فراغت زائران از سال 1383 با برگزاری چهارکارگاه خوشنویسی ، تذهیب ، معرق و نقاشی در خدمت زائران ومجاوران بارگاه رضوی است.
لازم به ذکر است واحد هنرهای قرآنی در شیفت صبح ویژه خواهران از ساعت 8 صبح الی 14 و در شیفت عصر ویژه برادران از ساعت 16 الی 20 خدمات ارائه می دهد.
واحد هنرهای قرآنی جهت ساماندهی برنامه های کارگاهی خود و ایجاد زمینه ای برای بهره مندی هرچه بیشتر علاقه مندان از آموزش های هنری، کارگاههای 3روزه هنری را برگزار می کند. عموم زائران هنر دوست و علاقه مند به شرکت در این کارگاه ها می توانند همه روزه ( خواهران ) از ساعت 8 الی 12و ( برادران ) 16 الی 20 به واحد هنرهای قرآنی مراجعه وطبق جدول زمانبندی ثبت نام و از برنامه های واحد هنرهای قرآنی استفاده کنند.
 
واحد ختم تلاوت نور
 این واحد( اتاق16، دار القرآن) با ارائه برنامه ای منظم به زائران علاقه مند کمک می کند تا با تلاوت قرآن کریم، ذکر صلوات و ادعیه شریف با کلام وحی و عترت انس گرفته و توشه ای از معارف آن برگیرند.
« ختم کل قرآن»،« ختم یک حزب»، « ختم نیم حزب»، « ختم یک سوره» از اهم برنامه های این واحد به شمار می رود.
این واحد روزانه، مجالس ختم قرآن را در دار القرآن برگزار می کند که با استقبال زائران بارگاه رضوی همراه شده است. در این جلسات با ختم نیم حزب از قرآن توسط هر زائر کل قرآن ختم می شود.
تلفن:32002560
نشانی: حرم مطهر-صحن جمهوری اسلامی- اداره علوم قرآنی
تلفن:32215001-32215002
 
×