• درباره ما
    معرفی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی
    معرفی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی

    رضوان علم ، منظومه ای زیباشناسانه در تماشای انسان اشرف در آینه تمام نمای هستی است برای میل به بینهایت مطلق همراه با کملین و پیوستگان تا حقیقت مسجود بودن را در قوسین خلقت در بازگشت از هبوط به نظاره بنشیند . همراه با رضوان نظاره گر باشیم .

     
    ×
  • تماس با ما
    شما می توانید با پر کردن فرم زیر، ما را از نظرات خود در مسیر بهبود کیفیت این وب سایت مطلع سازید:

    فرم ارتباط با ما
    * نام و نام خانوادگي
    * پست الكترونيك
    * نظر
     
    امتیاز دهی
     
     

    ×
راهنما
بازگشت به خانه

درگاه خدمات فرهنگی تبلیغی حرم مطهر امام رضا علیه السلام | رضوان علم


  • فرم ثبت اطلاعات
    * نام و نام خانوادگی * شماره موبایل
    * نام استان * ایمیل
    نام شهرستان نام شهر در خارج از كشور
    تاريخ ثبت
     
    امتیاز دهی
     
     

    ×
  •  
  •  
  •  
  •  

ویژه نامه ها

اوقات شرعی

  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :


نقش سیره فاطمی در احیاء هویّت زن مسلمان در جامعه جاهلیِ پس از پیامبر


فاطمه رضاداد، دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه فردوسی مشهد
 
چکیده
به فراخور ضرورت تأسّی به سیره فاطمی، موضوع این نوشتار، هویّت زن مسلمان در عصر جاهلیِ پس از پیامبر صلی الله علیه و آله و نقش فاطمه علیها السلام در احیاء این هویّت است. فرض اصلی این نوشتار، این است که با رحلت پیامبر، جاهلیّت بار دیگر هویّت زن مسلمان را به سخره گرفت، ولی بانوی دو جهان، از رهگذر احیاء هویّت زن مسلمان با سخن و سیره خویش، نگذاشت که تصویر جاهلی از زن، به عنوان تصویری دینی و اسلامی در تاریخ ثبت شود. با مراجعه به منابع تاریخ و سیره، صحّت فرضیّه مزبور به اثبات میرسد و ترسیمی متعالی از هویّت زن مسلمان پدیدار میگردد.
کلیدواژه: حضرت زهرا سلام الله علیها، هویّت زن مسلمان، جاهلیّت، سقیفه، کرامت زن.
 
مقدمه:
عنوان جاهلیّت مدرن، عنوانی آشناست که گهگاه می شنویم و نشانه هایش را در جهان امروز می بینیم. از نشانه های عصر جاهلی، نگاه تحقیرآمیز و رفتار ظالمانه نسبت به زنان است که امروزه نیز در اقصی نقاط جهان رواج دارد.
این پدیده گرچه پدیده شومی است، ولی درد اصلی زمانی آغاز می شود که برخی با رویکرد دینی هویّت زن مسلمان را زیر سؤال می برند.
اکنون سؤال اصلی اینست: خاستگاه تحقیر هویّت زن، جبهه جاهلی است یا سیره فاطمی؟ آیا از منظر سیره فاطمی، هویّت زنانه زن مسلمان، مانع ترقّی وی در جامعه اسلامی و موجب سرافکندگی اوست؟ ویژگی های متعالی هویّت زن مسلمان چیست و چگونه باید آنها را در جامعه جاهلیّت زده احیاء کرد؟
این نوشتار بر آنست تا از منظر تحلیل تاریخ اسلام و سیره دختر پیامبر صلی الله علیه و آله، تقابل جبهه جاهلی و سیره فاطمی در عرصه زن ستیزی و کرامت زن را به ترسیم کشد. اساساً هدف از این نوشتار، تبیین جایگاه کرامت زن مسلمان در سیره فاطمی جهت حلّ بحران هویّت زن و معضل زن ستیزی در جامعه جاهلی امروز است.
 
1- بازگشت ظلمت جاهلیّت
گرچه اسلام، عرب جاهلی را تا برترین سطوح حیات انسانی ارتقا بخشید: (آل عمران/103)، ولی قرآن کریم هماره هشدار داده است که زنهار که مبادا جاهلیّت اولی بازگردد : «أَفَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِکُم». (آل عمران/144)
متأسّفانه تاریخ نشانگر اینست که با رحلت پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله، جاهلیّت بازگشتی دوباره داشت و هواخواهان جاهلیّت اولی، با قدرت، بر مسند پیامبر تکیه زدند و زمام جامعه اسلامی را در دست گرفتند.
حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه شریفه فدکیّه با اشاره به ویژگی های عصر جاهلی و نقش پیامبر صلی الله علیه و آله در تعالی آن جامعه تصریح میورزد که پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله، بار دیگر تعصّب ها و کینه ها و حالات عصر جاهلیّت بازگردیده است. (السقیفه و فدک، جوهری، ص144)
نیز ایشان روی به خلیفه میکند و با اشاره به رفتار ابوبکر درباره غصب فدک مبنی بر محرومیّت حضرتش از ارث، آنرا رفتاری مبتنی بر عصر جاهلی می بیند: «أَفَحُکْمَ الْجَاهِلِیَّةِ تَبْغُونَ، وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْماً لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ». (همان، ص99)
حضرت امیر علیه السلام نیز بارها در نهج البلاغه شریف به بازگشت جاهلیّت پس از پیامبر صلی الله علیه و آله تصریح ورزیده است. (نهج البلاغه، رضی، خطبه 88، 166، 192 و ...)
 
2- هویّت گمشده زن مسلمان در جامعه جاهلیِ پس از پیامبر
با بازگشت جاهلیّت، مردمانی زمام امور را در دست گرفتند که خوی جاهلی داشتند و از جمله این خوی ها، برخورد سخیفانه و نگاه تحقیرآمیز به زن بود؛ حتّی اگر مخاطب ایشان بانویی چون فاطمه سلام الله علیها باشد. ارائه شواهدی چند از این مسأله، وضعیّت هویّت زن مسلمان در آن جامعه را بیشتر تبیین میکند.
وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها به حمایت از علی علیه السلام برخاست، ابوبکر در خطابی موهن نسبت به امیرالمؤمنین علیه السلام چنین میگوید: «همانا او روباهی را ماند که شاهدش دم اوست. از مشتی ضعیفه کمک می گیرند و از زنان یاری می جویند». (همان، ص102؛ شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج16، ص215)
 
در جامعه جاهلیِ پس از پیامبر، مردمانی زمام امور را در دست گرفته بودند که برخوردی سخیفانه و نگاهی تحقیرآمیز به جنس زن داشتند.

نیز وقتی عمر به درب خانه فاطمه سلام الله علیها می آید و حضرتش به دفاع از امیرالمؤمنین بر می خیزد، عمر با تمسخر میگوید: «اباطیل و یاوه های زنانه را رها کن و بگو علی بیرون بیاید». (بحارالانوار، مجلسی، ج30، ص293)
همچنین وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها از ظلم عمر و ابوبکر به مرقد پیامبر صلی الله علیه و آله شکوه می کند، عمر با اعتنایی می گوید: «ما را با زنان و بافته های ذهنی شان کاری نیست». (همان، ج28، ص270)
نیز زمانی که عمر و ابوبکر به عیادت فاطمه سلام الله علیها رفتند و از حضرت زهرا عذرخواهی کردند و حضرتش نپذیرفت، ابوبکر شروع به گریستن کرد، ولی عمر فریاد برآورد: «وای بر تو، آیا از خشم یک زن جزع میکنی و از رضایت یک زن خوشحال میگردی؟» (علل الشرایع، صدوق، ج1، ص187)
همچنین در جریان فدک، عمر به طعنه به ابوبکر گفت: «وی یک زن است، از او بیّنه بخواه». زمانی که حضرتش مولا امیرالمؤمنین و امّ ایمن را به عنوان شاهد حاضر ساخت، باز عمر بر زن بودن امّ ایمن طعن زد و شهادت وی را نپذیرفت، حال آنکه به اقرار خود وی، امّ ایمن زنی است که پیامبر صلی الله علیه و آله بر بهشتی بودن وی شهادت داده است. (تاریخ مدینه، ابن شبه نمیری، ج1، ص199، شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج16، ص274)
این مردان جاهلی، افزون بر تحقیر هویّت زن مسلمان، هر چند آن زن، سیده زنان عالم باشد، بی پروا خشونت بر جسم لطیف وی را روا دانستند و چنان بر بدن ریحانه خلقت نواختند که بر اثر آن ضربت، جنین خود را سقط کرد و خود به بستر بیماری افتاد و به شهادت رسید.
نیز وی را از حقّ مسلّم خویش درباره ارث از پدر محروم کردند، چونانکه حضرتش خطاب به ابوبکر فرمود: «آیا از حکم عصر جاهلی پیروی میکنی که نمی گذاری دختر از پدر ارث برد؟» (السقیفه و الفدک، جوهری، ص99)
این گونه بود که پس از پیامبر صلی الله علیه و آله، روحیّات اعراب جاهلی در زن ستیزی و تحقیر هویّت زن، حتّی نسبت به اشرف زنان عالم، بر جامعه حاکم گردید. اکنون باید دید در چنین جامعه ای، فاطمه علیها السلام چگونه حقیقت هویّت زن مسلمان را به تصویر کشیده است؟
 
3- احیاء هویّت زن مسلمان در سیره فاطمی
در این جامعه جاهلی، حضرت زهرا علیها السلام به پا می خیزد تا نگذارد عملکرد غاصبان خلافت درباره زن و تصویر تحقیرآمیز ایشان از هویّت وی، به عنوان نگاه اسلام درباره هویّت زن در صفحه تاریخ ثبت شود. از منظر اسلامی، زن موجودی با کرامت و دارای هویّتی والاست و این هویّت را باید در این جامعه جاهلیّت زده احیاء کرد.
در این راستا حضرتش عملاً با سیره خود نشان داد:
اوّلاً در مواجهه با هر انسانی، چه زن و چه مرد، این کمالات اوست که محور ارزش اوست و نباید زنانگی را مایه تحقیر زن مسلمان قرار داد.
ثانیاً هویّت زن مسلمان، هویّتی والاست که اگر بدان توجّه شود، در می یابیم نه تنها زنانگی مایه تحقیر وی نیست، بلکه موجب رفعت شأن اوست و او با همین هویّت و جنسیّتی که خداوند به وی عطا فرموده است،  می تواند بالاترین قله های کمال و فضیلت را فتح کند.
در چنین جامعه ای، حضرت زهرا سلام الله علیها به پا می خیزد و هویّت والای زن مسلمان را احیاء     می کند تا نگذارد پدیده شوم زن ستیزی، پشت نقاب دین مخفی شود.

برخی از مهمترین محورهای فعّالیّت حضرت زهرا علیها السلام در آن مقطع خطیر، به منظور تبیین دو حقیقت مزبور و در نتیجه، احیاء هویّت زن مسلمان عبارتند از:
 
1.3- ترسیم هویّت زن مسلمان به عنوان انسانی پیشگام در مسیر عبودیّت پروردگار
حضرت زهرا علیها السلام در دوران پس از پیامبر صلی الله علیه و آله در مواجهه با سران جاهلیّت، از ایشان اقرار میگیرد که یک زن مسلمان، انسانی با فضیلت و پیشگام در مسیر عبودیّت پروردگار است که می تواند به اعلی مراتب فنا برسد، تا جایی که حتّی در حالات نفسانی همچون رضا و غضب نیز خدا را حکایت کند: «أُنشدکما بالله! هل سمعتما النبی یقول: فاطمة بضعة منّی و أنا منها، من آذاها فقد آذانی، و من آذانی فقد آذى الله، قالا: اللّهم نعم».[1] (علل الشرایع، صدوق، ج1، ص187)
نیز آن حضرت، غیر از خود که سیّده زنان عالم است، زنان فضیلت مند دیگر را به عرصه می آورد و آن زنان نیز بر فضایل خویش از مردان جاهلی اقرار می گیرند: «أنشدک بالله ألست تعلم أن رسول الله (صلى الله علیه و آله) قال: «أم أیمن امرأة من أهل الجنة»؟[2] (تفسیر قمی، قمی، ج2، ص155)
این اقرارها فرصتی است تا دیده مرد جاهلی حتّی برای یک لحظه، به افق متعالی هویّت بانوی مسلمان دوخته شود.
 
2.3- ترسیم هویّت زن مسلمان به عنوان فردی خودساخته در عرصه کمال انسانی
خطبه فدکیّه فاطمه سلام الله علیها، ترسیمی کامل از کمالات انسانی یک زن فرهیخته است، چونانکه وقتی حضرتش لب به سخن می گشاید، گویا رسول الله سخن میگوید و از رهگذر احاطه علمی کامل بر آیات، چنان خلیفه قوم جهالت زده را مقهور می سازد که وی این گونه ناگزیر به اعتراف است: «صدق الله و رسوله و صدقت ابنته انتِ معدن الحکمه و موطن الهدى و الرحمه و رکن الدین و عین الحجه». (بحارالانوار، مجلسی، ج29، ص232)
نیز بلاغت کلام این بانوی فضیلت مند، چونان گویا و گیراست که ادیبان در شیوایی گفتار حضرتش مانده اند.
آن حضرت، نه تنها خود این گونه است، بلکه دخترش را نیز به سان خود تربیت میکند و کنیزان و شاگردان خویش را نیز این گونه می پرود، چونانکه تاریخ گواه بر حماسه خطبه زینب در کوفه است و کمالاتی که از فضّه و امّ ایمن در مطاوی صفحات تاریخ جاری است، کمالات بانوی مسلمانی را به ترسیم می کشند که در مکتب فاطمه سلام الله علیها تلمّذ کرده اند.
 
از منظر سیره فاطمی، در مواجهه با هر انسانی، چه زن و چه مرد، این کمالات اوست که محور ارزش اوست و نباید زنانگی را دستمایه ای برای تحقیر زن مسلمان قرار داد.

3.3- ترسیم هویّت زن مسلمان به عنوان بانویی سرتاپا مزیّن به زیور عفاف
فاطمه علیها السلام در دوران پس از پیامبر صلی الله علیه و آله، با سیره خود معلوم می سازد یک زن مسلمان، زنی است که علیرغم حضور به موقع در اجتماع، سرتاپای مزیّن به زیور حجاب و عفاف است. آن حضرت وقتی برای خطبه به مسجد می آید، روسری و چادر خویش را محکم به سر می پیچد و درحالیکه سراپا پوشیده است، در معیّت جمعی از بانوان که نگین وجود حضرتش را احاطه کرده بودند،  با وقار و متنانتی تمام همچون رسول الله، به سوی مسجد، گام بر می دارد و وقتی به مسجد میرسد، از ورای پرده با لحنی نجیبانه و آسمانی با مردمان سخن می گوید. (همان)
این ترسیم، ترسیمی شکوهمند از هویّت زن مسلمان است که آدمی را به تعظیم در برابر این پیکره نجابت وا میدارد.
 
4.3- ترسیم هویّت زن مسلمان به عنوان رکنی اساسی و مؤثّر در خانواده اسلامی

بر اساس سیره فاطمی زن مسلمان نقشی مهم در کانون خانواده اسلامی دارد، تا جایی که حضرت امیر علیه السّلام از آن با تعبیر «رکن» یاد میکند و وقتی بانوی خانه اش به شهادت میرسد، سوگوار اعلام میدارد که رکن زندگی خویش را از دست داده است. (الامالی، صدوق، ص135)
این رکنیّت تنها به معنای ایفای رسالت مادرانه و همسرانه در درون خانه نیست - که البتّه فاطمه سلام الله علیها بهترین الگو در این عرصه می باشد - بلکه افزون بر آن، به معنای حمایت همه جانبه از حریم خانواده خویش در مقابل اغیار است، چونان که هستیِ بانوی مسلمان، حیات خانواده اسلامی را ضمانت میکند و آن را آبرویی تام می بخشد: «حیات فاطمه مایه آبروی علی در اجتماع مردمان بود، پس هنگامی که فاطمه درگذشت، مردمان از علی روی می گرداندند». (صحیح مسلم،  مسلم، ج3، ص1380)
 
5.3- ترسیم هویّت زن مسلمان به عنوان زنی فعّال در پاسداشت حریم دین و ولایت و حفظ نظام اسلامی
فاطمه علیها السلام، علیرغم تحقیرهای مکرّر سران جاهلیّت که او را به عنوان یک زن، در دفاع از حریم دین و ولایت، هیچ کاره میدیدند، به پا خاست تا معلوم دارد زن مسلمان، زنی دغدغه مند نسبت به دین و ولایت است و درد جامعه اسلامی بر پشتش سنگینی میکند.
مروری بر لحظه لحظه حیات حضرتش پس از رحلت پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله، نیز مروری بر رصد و تحلیلهای دقیق حضرتش از گذشته، حال و آینده جامعه اسلامی در خطبه فدکیّه، گویای همین مسأله است.
حضرت نه تنها خود چنین است، بلکه از جامعه زنان مسلمان نیز همین انتظار را دارد، چونانکه وقتی زنان مهاجر و انصار به عیادت حضرتش آمدند و از حالش پرسیدند، آن حضرت در مقام پاسخ، نه به حال جسمی، بلکه به درد اصلی خویش اشاره میکند: «وَیْحَهُم أَنَّى زَحْزَحُوها عن رَواسی الرِّسالةِ ...! ما الذی نَقَمُوا من أبی الحَسَن؟»[3] و بر این زنان به علّت غفلت از این درد چنین می تازد: «أصبحْتُ، واللهِ، عائفةً لِدنیاکُنَّ، قالیةً لرِجالِکُنّ».[4] (الامالی، طوسی، ص375)
در این بیان، حضرت در حالی از درد دین سخن میگوید که زنان از درد جسمی ایشان پرسیده بودند. آری، زن مسلمان زنی بلند همّت است که دغدغه دین دارد و این درد است که قلب وی را درهم می شکند.
نیز در این بیان، حضرتش بیزاری خود را تنها از مردان مهاجر و انصار اعلام نمی کند و نخست از زنان سخن میگوید و این بدان معناست که زنان همدوش مردان هویّتی مستقل و رسالتی تام در این عرصه دارند.
آن حضرت زنانی چون اسماء بنت عمیس را می خواهد که حتّی اگر مردانشان به حریم دین و ولایت پشت کردند، باز ایشان، خود و فرزندانشان را در پاسداری از این حریم ثابت قدم بدارند.
 
6.3- ترسیم هویّت زن مسلمان به عنوان زنی نستوه در احقاق حقوق خود و دیگران

فاطمه علیها السلام در جامعه جاهلی پس از پیامبر صلی الله علیه و آله، برای احقاق حقوق خود، خانواده و جامعه خویش با صدایی رسا بانگ بر می آورد تا مردمان همیشه تاریخ بدانند زن مسلمان، نه زنی ضعیف و از کار افتاده، بلکه زنی قدرتمند و شجاع است که تا جایی که بتواند، نمی گذارد حقّ مظلوم پایمال گردد.
 
نیز بر اساس سیره فاطمی، هویّت زن مسلمان، هویّتی والاست که اگر به شاخصه های آن توجّه شود، معلوم می​گردد نه تنها زنانگی مایه تحقیر وی نیست، بلکه موجب رفعت شأن اوست .

آن حضرت، با اعتراض در قبال غصب فدک و افشاگری های مکرّر، به احقاق حقوق دختر در ارث از پدر بر می خیزد و نمی گذارد به اسم دین، حقّی پایمال گردد.
نیز حضرتش حقّ الله، حقّ پیامبر، حقّ کتاب الهی، حقّ ولی الله زمان، حقّ جامعه اسلامی و ... را در خطبه فدکیّه و در سایر فرمایشات و عملکردهای خویش از غاصبان مطالبه میکند.
آن حضرت، به تنهایی در این عرصه گام بر نمی دارد و دیگر زنان جامعه اسلامی را نیز این گونه میخواهد، چونانکه وقتی برای خطبه به مسجد می آید، به تنهایی نمی آید و جمعی از بانوان مسلمان حضرتش را همراهی می کنند که طبق نقل خطبه، با ایشان همراه و هم مرام بوده اند. (همان، ص220)
نیز نتیجه خطبه منزلیّه حضرت این است که زنان مهاجر و انصار به خانه ها میروند و ندای حق خواهی فاطمه سلام الله علیها را به گوش همسرانشان میرسانند و جامعه اسلامی را به تحرّک وا میدارند. (همان، ج43، ص161)
لذا زن مسلمان هرگز نمی گذارد ظالمان به اسم دین، حقوق زنان و جامعه اسلامی را به یغما برند و کاری میکند که پژواک این فریاد دادخواهی برای همیشه در صفحه تاریخ باقی بماند.
 
حضرت زهرا سلام الله علیها از سران جاهلی بر فضایل زن مسلمان اقرار میگیرد تا حتّی برای یک لحظه، ایشان را از تعصّب جاهلی و تعابیر زننده در تحقیر هویّت زن دور ساخته، چشمان جامعه را به کمالات وجودی زن مسلمان روشن کند.

نتیجه:
از آنچه گذشت، معلوم میگردد تحقیر هویّت زن و نادیده انگاشتن کمالات وی، خویی جاهلی است که جامعه پس از پیامبر صلی الله علیه و آله بدان مبتلا بود و فاطمه سلام الله علیها به نزاع با آن برخاست تا نگذارد نگاه جاهلی به هویّت زن، به عنوان نگاه اسلامی معرّفی شود.
آن حضرت در این نزاع، تحقیرها شنید و جراحت ها کشید، امّا ترسیمی متعالی و تحقیر ناشدنی از زن مسلمان ارائه کرد که مزیّن به شاخصه های زیر است:
 انسانی پیشگام در مسیر عبودیّت پروردگار
  • فردی خودساخته در عرصه کمالات انسانی 
  • بانویی سرتاپا مزیّن به زیور عفاف
  • رکنی اساسی در خانواده اسلامی
  • زنی فعّال در پاسداشت حریم دین و ولایت و حفظ نظام اسلامی
  • فردی نستوه در احقاق حقوق خود و دیگران
این ترسیم متعالی که ممهور به خون سیّده زنان و ثبت بر جریده تاریخ است، ما را بر آن میدارد که با تمسّک به سیره فاطمی هویّت زن مسلمان را بیش از پیش به رسمیّت بشناسیم و از رهگذر شناخت صحیح سیره اهل بیت علیهم السّلام، نقاب دین را از چهره پدیده شوم زن ستیزی برداریم.
 
فهرست منابع:
- قرآن کریم.
- الامالی، صدوق، محمدبن علی، کتابچی، تهران، 1376.
- الامالی، طوسی، محمدبن حسن، دارالثقافه، قم، 1414.
- بحارالانوار، مجلسی، محمدباقر، دار احیاء التراث العربی، بیروت، 1403.
- تاریخ المدینه، ابن شبه، تحقیق محمد شلتوت، 1399.
- تفسیر قمی، علی بن ابراهیم، دارالکتاب، قم، 1367.
- السقیفه و فدک، جوهری، احمدبن عبدالعزیز، تحقیق هادی امینی، مکتبه نینوی الحدیثه، تهران، بی تا.
- شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، مکتبه آیه الله مرعشی، قم، 1378.
- صحیح مسلم، مسلم بن حجاج، تحقیق محمد فؤاد عبدالباقی، دار احیاء التراث العربی، بیروت.
- علل الشرایع، صدوق، محمدبن علی، کتابخانه داوری، قم، 1385.
- المیزان، طباطبایی، محمدحسین، دفتر انتشارات اسلامی، پنجم، قم، 1417.

------------------------------
پی نوشت ها:
[1]- «شما دو نفر را به خداوند سوگند میدهم آیا از رسول خدا شنیدید که فرمود: فاطمه پاره تن من است و من از اویم، هر کس او را بیازارد مرا آزرده و هرکه مرا بیازارد، خدا را آزرده است؟ آن دو گفتند: به خدا سوگند، بله».
[2]- «تو را سوگند میدهم آیا نمیدانی که رسول خدا فرمود: ام ایمن زنی از اهل بهشت است؟»
[3]- «وای بر ایشان، از ریشه های رسالت به کجا دور گشتند؟ ... از چه روی از ابوالحسن کینه به دل گرفتند و (چه چیز وی را ناخوش داشتند)؟»
[4]- «به خدا سوگند صبح کردم در حالیکه از دنیای شما بیزارم و بر همسرانتان غضبناکم».

 



 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
 
امتیاز دهی
 
 

مطالب مرتبط

جایگاه و ویژگی های بیت فاطمه (سلام الله علیها) در قرآن کریم
  • 1395/12/11 چهارشنبه جایگاه و ویژگی های بیت فاطمه (سلام الله علیها) در قرآن کریم
    موضوع این نوشتار، بررسی وجوه امتیاز بیت فاطمه سلام الله علیها در آیات و روایات است. طبق فرض اصلی این مقاله، این بیت، از برترین بیوت الهی بر پهنه هستی است و اهل آن، از برترین خلق اند. در نتیجه بررسی های قرآنی - روایی معلوم میگردد «بیت فاطمه»، از برترین تسبیحگاه های خداوند در آیه 36 سوره نور، و اهل آن، همان «اهل البیت» ...
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ، مشکات ولایت
امام على(ع):امروز تنها عید کسى است که خداوند روزه‏اش را پذیرفته و شب زنده‏دارى‏اش را سپاس گزارده است . نهج البلاغه حکمت 428