.
.
 
 
 

 
 
ارسال به دوستان
 
ارسال به دوستان
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • تعیین صفحه پیش فرض مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
  • آمار بازدید
    تعداد بازدید از سایت: 218990645
    تعداد بازدید این صفحه: 2982713
    در امروز: 67867

نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
×
يكشنبه 3/4/1397

 آنچه میزان اعمال را سنگین می کند...

یکی از چیزهایی که در قیامت میزان اعمال ما را سنگین می کند، اخلاق خوب است.

هر جا پای ارزیابی و بررسی به میان می آید، باید بر اساس معیار و میزانی باشد. حال میزان در قیامت چیست؟ قرآن می فرماید: میزان حق و عدل است. یعنی می سنجند که اعمال ما بر حق بوده یا باطل، طبق عدالت بوده یا ظلم. خداوند در این باره می فرماید: «وَالوَزنُ یَومَئِذٍ الحَقُّ فَمَن ثَقُلَت مَوَازیِنُهُ فَاولئِکَ هُمُ المُفلِحُونَ وَ مَن خَفَّت مَوَازیِنُهُ فَاولئِکَ الَّذیِنَ خَسِرُوا أنفُسَهُمُ بِمَا کَانوا بِآیاتِنَا یَظلِمُونَ»؛[1] وزن کردن و سنجش ارزش اعمال در آن روز حق است. کسانی که میزان های عمل آنها سنگین است، همان رستگاران اند و کسانی که میزان های اعمال آن ها سبک است، افرادی هستند که سرمایه وجود خود را به ظلم و ستمی که نسبت به آیات ما می کردند، از دست داده اند.»

هر که میزان اعمالش سنگین باشد رستگار است و هرکه میزان اعمالش سبک باشد سرمایه را از دست داده و ضرر کرده است. همچنین در سوره انبیاء می فرماید: «وَ نَضَعُ المَوازیِنَ القِسطَ لِیَومِ القِیامَهِ فَلَا تُظلِمَ نَفسٌ شَیئاً وَ إن کَانَ مِثقَالَ حَبَّهٍ مَن خَردَلٍ وَ کَفَی بِنَا حَاسِبِینَ»؛[2] ما ترازوهای عدل را در روزقیامت برپا می کنیم، پس به هیچ کس کمترین ستمی نمی شود! و اگر به مقدار سنگینی یک دانه ی خردل (کار نیک یا بدی) باشد، ما آن را حاضر می کنیم و کافی است که ما حساب کننده باشیم.» امام صادق (ع) ذیل این آیه فرموده اند: «المَوزِینُ الأنبیاءُ وَ الأوصیِاءُ؛[3] موازین انبیاء و اوصیاء هستند.»

معصومین (ع)؛ میزان اعمال

بالاترین مصداق حق و عدالت معصومین و به خصوص چهارده معصوم هستند که هر کدام حجت زمان خود بوده اند. در زیارت حضرت امیر (ع) آمده است: «السَّلامُ عَلیَ میزانِ الأعمالِ؛ سلام بر میزان اعمال!»

معصومین که همان انسان های کامل هستند، مانند یک خط کش اند که باید خطمان را در کنار آنها بگذاریم تا ببینیم صاف است یا کج. باید نمازمان را در کنار نماز آنها وزن کنند، روزه ما را، جهاد ما را، اخلاق ما را، مدیریت ما را، افکار و عقاید ما را، همه را باید با آنها بسنجند.

خوشا به حال کسی که در آنجا سنگین درآید و کفه حسناتش بچربد. کسی از سلمان پرسید: تو چه قدر و ارزشی داری؟ سلمان فرمود: «ارزشمند بودن یا نبودن، وقتی معلوم می شود که میزان ها در قیامت را نصب کنند. آن که کفه حسناتش سنگین باشد، ارزشمند و کریم است و هر که کفه حسناتش سبک باشد بی ارزش و لئیم است».[4]
 

سلمان فرمود: «ارزشمند بودن یا نبودن، وقتی معلوم می شود که میزان ها در قیامت را نصب کنند. آن که کفه حسناتش سنگین باشد، ارزشمند و کریم است و هر که کفه حسناتش سبک باشد بی ارزش و لئیم است.

آنجا که آفتاب حقیقت شود پدید                         شرمنده رهروی که عمل بر مجاز کرد

آنچه میزان اعمال را سنگین می کند

درست است که به طور کلی اعمال صالح و حسنات، کفه حسنات میزان ما را در قیامت سنگین می کند، ولی در روایات به خصوص از چند چیز نام برده شده است که میزان اعمال را سنگین می کنند.

1) خوش اخلاقی: یکی از چیزهایی که در قیامت میزان اعمال ما را سنگین می کند، اخلاق خوب است. پیامبر(ص) فرمودند: «مَا مِن شَیءٍ فِی المیزانِ اَثقَلُ مِن حُسنِ الخَلقِ»؛[5] چیزی سنگین تر از خوش اخلاقی در میزان وجود ندارد.»

2) صلوات بر پیامبر و آلش: یکی دیگر از چیزهایی که میزان را در قیامت سنگین می کند، صلوات بر محمد و آل محمد است. امام صادق (ع) فرمودند: «ما فی المیزانِ شیءٌ اَثقَلُ مِنَ الصَّلاهِ عَلی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وَ إنَّ الرَّجُلَ لَتُوضَعُ اَعمالُهُ فی المیزانِ فَتَمِیلُ بِهِ فَیُخرِجُ عَلَیهِ فَیَضَعُها فی میزانهِ فَیُرَجَّحُ بِهِ؛»[6] در میزان اعمال چیزی سنگین تر از صلوات بر محمد و آل محمد وجود ندارد. و البته چه بسا اعمال کسی را در میزان بگذارند و سبک باشد. پس ثواب صلوات او را درآورند و در میزان بگذارند، پس به سبب آن سنگین گردد.»

آن که خوش اخلاق است در همین دنیا هم ارزشمند و سنگین است و روی او حساب می کنند. طبعاً در آخرت هم میزانش سنگین است. بر خلاف آن که بداخلاق است در همین دنیا هم پوک است و مایه ای ندارد.

چرا که این صلوات در دنیا باعث تولی و تسلیم شخص نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) می شود به خصوص اگر هم اهل ظاهر صلوات و هم باطن آن باشد. ظاهر صلوات همین ذکر لفظی است و باطن آن تسلیم عملی در برابر آن ها و متابعت از آن هاست. هر دو قسم صلوات در این آیه شریفه آمده است.

«إنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلیَ النَّبی یا أیَّهَا الذَّینَ آمنوا صلّوا عَلَیهِ وَ سَلِّموا تَسلیماً»؛[7] خداوند و فرشتگان بر پیامبر درود می فرستند. ای کسانی که ایمان آورده اید بر او درود فرستید و به فرمانش به خوبی گردن نهید.»


منبع: کتاب سرنوشت انسان، مسعود عالی


پی نوشت ها:

[1] سوره اعراف، آیه 8و9.

[2] سوره انبیاء، آیه 47.

[3] بحارالانوار، ج7، ص351؛ البرهان، ج3، ص821.

[4] نورالثقلین، ج5، ص660.

[5] صحیفه الامام رضا (ع)، ص122؛ جامع الاخبار، ص7؛ نهج البلاغه، ص708.

[6] الکافی، ج2، ص494؛ وسائل الشیعه، ج7، ص192.

[7] سوره احزاب، آیه 56.

بازدید: 317
کلید واژه ها:
میزان اعمال , قیامت , خوش اخلاقی , صلوات 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
چرا شفاعت فقط برای مومنان است؟
نواهنگ  زیبای «خدا می داند و شما نمی دانید»
دروغ چرا؟
قرآن را از مهجوریت خارج کنیم
در این شهر رابطه مهمان با میزبان مهم است
ارسال نظر
ارتباط با ما
نشانی: مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا علیه السلام، صحن جامع رضوی، ایوان غربی
تلفن: 32212008-051
فکس: 32003552-051
صندوق پستی: 91735/517
ایمیل: razavi@aqr.ir