.
.

ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • تعیین صفحه پیش فرض مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
  • آمار بازدید
    تعداد بازدید از سایت: 238256288
    تعداد بازدید این صفحه: 3272131
    در امروز: 21575

نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
×
سه‌شنبه 14/1/1397

 سَرکی به دنیای ارواح

زمان دیدار مومن با نزدیکانش، به میزان آزادی و سعه ی وجودی و درجه و منزلت او در بهشت بستگی دارد.
به طور کلی ارواح اموات به چهار صورت می توانند با عالم دنیا با دوستان و آشنایان و نزدیکانشان ارتباط برقرار کنند:
1-اشراف و اطلاع از زنده ها و احیانا هدایت و راهنمایی آنها
2-دیدار و ملاقات با بستگان و نزدیکان و سرزدن به آنها
3-ارتباط با قبور و انس با زائر قبرشان
4-بهره گیری از خیرات و هدایای زندگان
حواله ای از عالم برزخ
مرحوم شیخ علی آقای محدث زاده، فرزند محدث قمی، آدم با تقوایی بودند و از ایشان قضایای عجیبی نقل کرده اند. ایشان می گوید: یک مدتی وضع اقتصادی من خیلی بد بود و مدت ها در فشار به سر می بردم تا این که روزی به فکرم رسید در عین حال که طلبه هستم، ساعتی از روز را برای امرار معاش در یکی از دفترخانه های اسناد رسمی، (در زمان رژیم طاغوت) کار کنم.
این فکر خودم را به کسی نگفته بودم. شبی پدرم حاج شیخ عباس قمی را در عالم خواب دیدم که با تندی و ناراحتی به من گفت: هان علی آقا، مثل اینکه امام حسین (ع) را به اندازه ی یک رئیس اداره هم نمی دانی. خیال می کنی حضرت در فکر شما نیست؟ بعد هم در همان حال عصبانیت مبلغی پول از جیب خود درآورد و به من داد و فرمود: این پول را بگیر و زندگی خودت را تامین کن.
مرحوم محدث زاده قمی می گوید: من از خواب بیدار شدم. وقت سحر بود. بعد از اذان صبح و نماز دیدم کسی در می زند. در را باز کردم. شخصی پشت در بود که او را نمی شناختم. بعد از اسلام و احوالپرسی مبلغی پول به من داد و گفت این مبلغ را پدرتان حواله کرده که به شما بدهم. آقای محدث زاده می گوید: از آن به بعد تا امروز بی پول نمانده ام.
این نمونه همان اشراف و اطلاعی است که بزرگواری مثل محدث قمی پس از مرگشان هم داشته و حتی از نیت و فکر پسرش که می خواسته در اداره ی دولتی استخدام شود، خبردار شده و به واسطه ی او راهنمایی کرده و حتی به گونه ای وجوهی هم برای او حواله می نماید.
این شکل ارتباط بین اموات با زنده ها در دنیا بود که می توانستند اشراف و احاطه و خبر از خانواده و دوستان و آشنایان داشته باشند و حتی کمکی هم بکنند. این ارتباط اشرافی مخصوص مومنان در درجات بالاتر است.
شکل دوم ارتباط این است که روح میت با بدن مثالی و برزخی به نزد آشنایان و فامیل برود و با آنان ملاقات کند و به خانواده و بچه ها سر بزند. در اصل این آمدن و سر زدن جای تردید نیست و در این باره روایات متعددی داریم، اما این که چه زمانی می آیند، به درجه و مقام شخص متوفی بستگی دارد. هر چه درجه اش در آخرت بالاتر و مقامش در برزخ برتر باشد، آزادتر و در سر زدن به خویشان بیشتر به او اجازه می دهند.


 
چنانکه امام صادق (ع) فرمودند: «اِنَّ المومِنَ لَیزُورُ اَهلَهُ، فَیَری ما یُحِّبُ وَ یُستَرُ عَنهُ ما یَکرَهُ وَ اِنَّ الکافِرَ لَیَزَورُ فَیَری ما یَکرَهُ وَ یَستَرُ عَنهُ ما یُحُّبُ»؛ مومن خانواده اش را دیدار می کند و آنچه را دوست می دارد می بیند و آنچه را برای او ناخوشایند است از او پنهان داشته می شود و کافر نیز اهل و خانواده اش را دیدار می کند و آنچه خوشایند اوست می بیند و آنچه محبوب اوست از او پنهان داشته می شود. «وَ مِنهُم مَن یَزُورُ کُلَّ جُمُعَهٍ وَ مِنهُم مَن یَزُورُ عَلی قَدرِ عَمَلِهِ»؛[1] برخی افراد هر جمعه به دیدار خانواده ی خود می آیند و برخی به اندازه ی شایستگی کردارشان.
 
برخی افراد هر جمعه به دیدار خانواده ی خود می آیند و برخی به اندازه ی شایستگی کردارشان.

راوی از امام کاظم (ع) می پرسد: «یَزُورُ المومنُ اَهلَه»؟ آیا مومن با اهلش دیدار می کند؟» حضرت فرمود: بله. می پرسد: هر چند وقت یک بار می آید؟ امام می فرماید: «عَلی قَدرِ فَضائِلِهِم، مِنهُم مَن یَزُورُ فی کُلِّ یَومٍ وَ مِنهُم مَن یَزُورُ فی کُلِّ یَومینِ وَ مِنهُم مَن یَزُورُ فی کُلَّ ثَلاثَه اَیّامِ..... اَدناهُمُ مَنزِلَهُ یَزُورُ کُلَّ جُمُعَهِ»؛ [2] به اندازه فضائلشان. برخی از آنها هر روز دیدار می کنند و برخی از آنها دو روز یک بار و برخی در هر سه روز یک بار.... کمترینشان در هر جمعه دیدار می کنند. پس زمان آمدن او بستگی به میزان آزادی و سعه ی وجودی و درجه و منزلت او در بهشت دارد.
آمدن و سر زدن برای مومن یک لذت است و برای کافر حسرت. این حقیقت از بیان امام صادق (ع) بیان شده که فرموده اند: «ما مِن مومنٍ وَ لا کافِرٍ اِلّا وَ هُوَ یَاتی اَهلَهُ عِندَ زَوالِ الشَّمسِ فَاِذا رَایَ( المومن) اَهلَهُ یَعمَلونَ بِالصّالحاتِ حَمِدَ اللهُ عَلی ذلِکَ وَ اِذا رَاَیَ الکافِرِ وَ اَهلَهُ یَعمَلونَ بِالصّالِحاتِ کانَت عَلَیهِ حَسرَهً؛»[3] مومن و کافری نیست؛ جز اینکه هنگام ظهر نزد اهلش می آید. هنگامی که مومن اهلش را می بیند که به اعمال صالح مشغول است، خداوند را بر آن سپاس می گوید و هنگامی که کافر می بیند که اهلش به عمل صالح مشغول اند، این موجب حسرت او می شود.
 
هنگامی که مومن اهلش را می بیند که به اعمال صالح مشغول است، خداوند را بر آن سپاس می گوید و هنگامی که کافر می بیند که اهلش به عمل صالح مشغول اند، این موجب حسرت او می شود.

در برخی روایات از ائمه (ع) سوال شده: اموات چگونه می آیند؟ به عنوان نمونه از امام کاظم (ع) سوال کردند: « فِی اَیِّ صُورَهٍ یَاتیهِم؛ [4] اموات به چه شکلی می آیند؟  ایشان فرمودند: «فی صُورَهٍ طائِرٍ لَطیفٍ یَقسُطُ عَلی جُدُرِهِم وَ یَشرِفُ عَلَیهِم»؛ [5] به صورت یک پرنده ی لطیف، پرنده ی لطیف که بر دیوارهای منازل آنان می نشیند و بر آنها اشراف پیدا می کند.
بدون شک مقصود این نیست که روح مومن در قالب یک پرنده ای معمولی و محسوس می آید و روی دیوار می نشیند و مثل گنجشک و امثال آن که ما هم آن را می بینیم پر می زند و از این شاخه به آن شاخه می پرد. در حقیقت خواسته اند بفرمایند: آمدن روح مومن برای ملاقات، مانند طیران و پرواز پرندگان، با سرعت و شتاب بسیار است. شاهد بر اینکه واقعا یک پرنده محسوس و معمولی نیست، این است که فرموده اند:« فی صُورَهِ طائِرٍ لَطیفٍ؛ به صورت طیران یک پرنده ی لطیف، یعنی غیر محسوس و مثالی.
 
این مطلب ادامه دارد
منبع: کتاب سرنوشت انسان- نوشته مسعود عالی

------------------------------------
پی نوشت ها:
[1]. الکافی، ج3، ص230، بحارالانوار، ج6، ص256.
[2]. الکافی، ج3، ص231، بحارالانوار، ج6، ص257.
[3]. الکافی ، ج3، ص230، بحارالانوار، ج6، ص257.
[4]. همان.
[5]. همان.
بازدید: 1240
کلید واژه ها:
عالم برزخ , عمل صالح , روح , بدن مثالی , بهشت 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
هر جا آرامش است، آن جا بهشت خداست
خدا مهماندار بهشت است
به اصل «تاثیر رفتار بر روح انسان» توجه کنید
اموات چگونه از اعمال زندگان بهره مند می شوند؟
اسراری از ملاقات بهشتیان
ارسال نظر
ارتباط با ما
نشانی: مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا علیه السلام، صحن جامع رضوی، ایوان غربی
تلفن: 32212008-051
فکس: 32003552-051
صندوق پستی: 91735/517
ایمیل: razavi@aqr.ir