.
.

ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • تعیین صفحه پیش فرض مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
  • آمار بازدید
    تعداد بازدید از سایت: 238060773
    تعداد بازدید این صفحه: 3268903
    در امروز: 24107

نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
×
پنجشنبه 24/1/1396

 قیامت، هم ‌اکنون موجود است

از حضرت ‌امام‌ رضا (ع) می ‌پرسد: مرا از بهشت و جهنم خبر دهید، آیا هم اکنون آن ‌ها خلق شده‌اند؟ حضرت فرمودند: بلی و رسول ‌الله (ص) وقتی به معراج رفتند داخل بهشت شدند و آتش را دیدند...
«وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِینَ* وَبُرِّزَتِ الْجَحِیمُ لِلْغَاوِینَ»1و آن روز، بهشت برای متقین نزدیک می‌ شود و جهنم برای گمراهان بروز می ‌کند.
آیه به این حقیقت اشاره دارد که با کنار رفتنِ حجاب ‌ها، بهشت برای متقین نزدیک می‌ شود - که مسلم نزدیکی مکانی نیست - و این ‌که می ‌فرماید جهنم برای گمراهان بارز می ‌گردد، روشن می ‌کند بهشت و جهنم در روز قیامت ساخته نمی‌ شود، بلکه هم اکنون هست و در آن موطن عیان می ‌گردد چنانچه می ‌فرماید: «کَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِینِ * لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ» 2 اگر علم یقین داشتید حتماً هم اکنون جهنم را می ‌دیدید.
آنچه اکنون مانع دیدن جهنم می ‌شود تعلقات دنیایی است. به همین جهت می‌ فرماید: «إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِی نَعِیمٍ* وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِی جَحِیمٍ* یَصْلَوْنَهَا یَوْمَ الدِّینِ* وَمَا هُمْ عَنْهَا بِغَائِبِینَ»3
قطعاً نیکان در بهشت‌ اند و بی ‌شک بدکاران در دوزخ ‌اند، در روز جزا به آن وصل شوند و در آن روز از آن عذاب غائب نیستند.
این آیات حکایتگر این حقیقت است که نیکان و ابرار هم اکنون در نعیم‌ اند و گناهکاران هم اکنون در جهنم ‌اند و این باطن‌ ها در روز قیامت ظاهر می ‌شود و لذا می‌فرماید: «لَقَدْ کُنتَ فِی غَفْلَةٍ مِّنْ هَذَا فَکَشَفْنَا عَنکَ غِطَاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ»4  تو از این صحنه که هم اکنون با آن روبه‌رو شده‌ای غافل بودی، پس از جلو چشم تو پرده‌ای را برداشتیم و چشم تو بینا و تیز شد.
پس قیامت و جنبة وجه ‌اللهی هم اکنون هست و ما در حال شکل ‌دادن به آن هستیم، یا به صورت مثبت و یا به صورت منفی و لذا می‌فرماید: «یَوْمَ یُکْشَفُ عَن سَاقٍ وَ یُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ فَلا یَسْتَطِیعُونَ* خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ وَ قَدْ کَانُوا یُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ وَ هُمْ سَالِمُونَ»5
روزی که رهایی دشوار شود و به سجده فرا خوانده شوند، پس نمی‌ توانند سجده کنند، دیدگانشان به زیر افتاده، خواری و شرمندگی، آن‌ ها را فرا می ‌گیرد، در حالی که پیش از این به سجده دعوت می ‌شدند و تندرست بودند.
این یک نمونه از صحنة قیامت است که نشان می ‌دهد ما با باطن خود، لحظه به لحظه ارتباط داریم و خود را می ‌سازیم. می ‌فرماید: در قیامت به آن ‌ها می ‌گویند سجده کنید ولی نمی‌ توانند، چون در دنیا در حالی که از سلامتی و توانایی برخوردار بودند سجده نکردند، زیرا کسی که در دنیا و در ظاهر چنین است، در هنگام ظهور باطن و ظهور وجه‌ اللهی نمی ‌تواند سجده کند.
 
 

در روایت داریم که راوی از حضرت ‌امام‌ رضا (علیه السلام) می ‌پرسد: مرا از بهشت و جهنم خبر دهید، آیا هم اکنون آن ‌ها خلق شده‌اند؟ حضرت فرمودند: بلی و رسول ‌الله (صلی الله علیه  و آله) وقتی به معراج رفتند داخل بهشت شدند و آتش را دیدند.
 راوی می‌ گوید: عده‌ای از مسلمانان می ‌گویند بهشت و جهنم مقدّر شده‌اند ولی خلق نشده‌اند. حضرت فرمودند: آن‌ ها از ما نیستند و ما هم از آن ‌ها نیستیم.
«مَنْ اَنْکَرَ خَلْقَ الْجَنَّةِ وَالنّار کَذَّبَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) وَ کَذَّبْنا وَ لا مِنْ وِلایَتِنا علی شَیْئٍ وَ یَخْلُدُ فی نارِ جَهَنَّم. قال‌الله (جل و جلاله)‌: هذِهِ جَهَنَّمُ الَّتی یُکَذِّبُ بِهَاالْمُجْرِمُونَ یَطُوفُونَ بَیْنَها وَ بَیْنَ حَمیمٍ انٍ.»
پس کسی که منکر خلقت فعلی بهشت و جهنم شود، پیامبر و ما را تکذیب کرده است و از دوستان ما نیست و برای همیشه در آتش است.
خداوند در آیه 44 سوره الرحمن فرمود: این است جهنمی که گناهکاران انکار می ‌کردند و هم اکنون گناهکاران بین آن جهنم و آب ‌جوشان در حال طواف‌ اند.6
 و نیز در روایت داریم که «رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ‌فرمودند: در آن هنگامی که مرا در آسمان معراج دادند من داخل بهشت شدم‌، دیدم در آنجا زمین‌ های بسیاری را که سفید و روشن افتاده و هیچ در آنها نیست‌، ولیکن فرشتگانی را دیدم که بناء می ‌سازند، یک خشت از طلا و یک خشت از نقره‌ و چه بسا دست از ساختن برمی‌ دارند.
من به آن فرشتگان گفتم‌: به چه علّت شما گاهی مشغول ساختن می ‌شوید و گاهی دست برمی‌ دارید؟ فرشتگان گفتند: وقتی که نفقة ما برسد ما می ‌سازیم و وقتی ‌که نفقه‌ای نمی ‌رسد دست بر می‌ داریم و صبر می ‌کنیم تا آن ‌که نفقه برسد.
رسول ‌خدا (صلی الله علیه و آله) به آن فرشتگان گفتند: نفقة شما چیست‌؟ گفتند: نفقة ما گفتار مؤمن ‌است‌ در دنیا که‌ بگوید: «سُبْحَانَ اللَهِ وَ الْحَمْدُلِلَّهِ وَ لاَ إلَهَ إلاَّ اللَهُ وَ اللَهُ أَکْبَرُ.7
پس چنانچه ملاحظه می‌ فرمایید حضرت در سفر معراجی خود با بهشت و جهنم روبه‌رو شدند و این می ‌رساند که هم اکنون بهشت و جهنم موجود است.


منبع: کتاب معاد، بازگشت به جدی ترین زندگی، اصغر طاهرزاده


-------------------------------
پی نوشت ها:
1. شعراء:90 و 91.
2. تکاثر:5 و 6.
3.  انفطار:13 تا 16.
4. ق:22.
5. قلم، 42 و 43.
6. توحید صدوق، باب ما جاء فی‌الرُّؤْیَه، حدیث 21 ص 118.
7. بحارالانوار، ج 18، ص 409، باب 3 – اثبات المعراج و معناه.
 
 
بازدید: 738
کلید واژه ها:
عالم برزخ , زمان قیامت , معراج پیامبر , بهشت و جهنم 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
خدا مهماندار بهشت است
سَرکی به دنیای ارواح
اسراری از ملاقات بهشتیان
برزخ و رویارویی با باطن اعمال
  • 1395/12/29 يكشنبه برزخ و رویارویی با باطن اعمال
    لذا عمل باید هر چه بیشتر ظاهر و باطنش مطابق شرع مقدس باشد تا صورت حَسن داشته و یاور و کمک‌ کننده صاحبش باشد، به همین جهت تأکید می ‌شود «اعمال ظاهریه، لایق مقام غیب و حشر در ملکوت نشوند، مگر آن ‌که ....
    حیات جاویدان
برزخ بر ما چگونه خواهد گذشت؟
  • 1395/12/22 يكشنبه برزخ بر ما چگونه خواهد گذشت؟
    بلکه روح بعد از انقطاع از بدن، در حرکت صعودی و برگشت به عالمی بالاتر از عالم ماده وارد می‌ گردد که از عوالم برزخ است و بعد از طی برزخ ‌ها باید عوالم و منازل را طی نموده تا به...
    حیات جاویدان
ارسال نظر
ارتباط با ما
نشانی: مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا علیه السلام، صحن جامع رضوی، ایوان غربی
تلفن: 32212008-051
فکس: 32003552-051
صندوق پستی: 91735/517
ایمیل: razavi@aqr.ir