.
.
 
 
 

 
 
ارسال به دوستان
 
ارسال به دوستان
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • تعیین صفحه پیش فرض مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
  • آمار بازدید
    تعداد بازدید از سایت: 215746504
    تعداد بازدید این صفحه: 2949228
    در امروز: 41593

نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
×
يكشنبه 29/12/1395

 برزخ و رویارویی با باطن اعمال

لذا عمل باید هر چه بیشتر ظاهر و باطنش مطابق شرع مقدس باشد تا صورت حَسن داشته و یاور و کمک‌ کننده صاحبش باشد، به همین جهت تأکید می ‌شود «اعمال ظاهریه، لایق مقام غیب و حشر در ملکوت نشوند، مگر آن ‌که ....
در برزخ انسان ‌های بهشتی و انسان ‌های جهنمی هر دو در حرکتند و آن حرکت، دنباله حرکت دنیوی آنهاست و به سوی بهشت و یا به ‌سوی جهنم قیامتی سیر می ‌کنند.
اصل حرکت اهل ایمان، چه در دنیا و چه در آخرت، عبارت است از شدت یافتن و سعه پیدا کردن وجود انسان و رها شدن از حجاب ‌ها و نتیجه حرکت اهل کفر درست عکس آن است.
از امام صادق (علیه السلام) هست که: دو مَلک که به آنها منکر و نکیر گفته می‌شود به سراغ انسان در قبر می ‌آیند و از وی در مورد رسول ‌اکرم (صلی الله علیه و آله) سؤال می ‌کنند و می ‌گویند رأی تو در خصوص این شخصی که در میان شما آمد چیست؟ می‌گوید: منظور شما چه کسی است؟ می ‌گویند: کسی که می ‌گفت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) است، آیا این گفتار او حق است؟
 امام صادق (علیه السلام) در این ‌جا فرمودند: اگر متوفی از اهل شک بود می‌ گوید: نمی ‌دانم. شنیدم که مردم این چنین می ‌گفتند ولی من نمی ‌دانم آیا حق بود و یا دروغ. سپس به او ضربتی می ‌زنند که اهل آسمان ‌ها و زمین جز مشرکین می ‌شنوند؛ اما اگر متوفی از اهل یقین بود، از نحوه سؤال ملکین ترسی به دل راه نمی ‌دهد و خود را گم نمی ‌کند و می‌ گوید: آیا از رسول خدا از من سؤال می ‌کنید؟
 می‌ گویند: آیا تو علم داری به این‌که او رسول خدا است؟ می ‌گوید: من شهادت می‌ دهم که او به حق رسول خدا است و از جانب خدا هدایت و دین حق آورده است. پس جایگاه خود را در بهشت می ‌بیند و عالَم او در برزخ و قبر وسعت داده می ‌شود و سپس آن دو ملک به او می ‌گویند: آرام بگیر به نحوی که هیچ ‌گونه ناراحتی در این آرامش نداشته باشی.[1]
 
در برزخ انسان ‌های بهشتی و انسان ‌های جهنمی هر دو در حرکتند و آن حرکت، دنباله حرکت دنیوی آنهاست و به سوی بهشت و یا به ‌سوی جهنم قیامتی سیر می ‌کنند.

ملاحظه می ‌فرمایید که در آن عالم هر کس آنچه در قلب دارد اظهار می ‌‌کند و لذا چون باطن اهل شک نسبت به رسالت رسول‌ خدا (صلی الله علیه و آله) به ایمان نرسیده است، همان شک خود را اظهار می ‌دارد.
به گفتة امام خمینی(ره) «انسان در عوالم دیگر از عذاب و عقاب، جز آنچه خود در این عالم تهیه کرده نخواهد دید و هر چه در این عالم از اعمال صالحه و اخلاق حسنه و عقاید صحیح داشته، در آن عالم صورت غیبیه ملکوتیه آن را بالعیان ببیند، همراه با کرامت‌ های دیگری که حق‌تعالی به تفضل خویش به او عنایت فرماید.[2]
چنانچه خود خداوند در توصیف آن عالم می‌فرماید: «یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُّحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِن سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَهَا وَبَیْنَهُ أَمَدا بَعِیداوَیُحَذِّرُکُمُ اللّهُ نَفْسَهُ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ»؛[3]
روزی که هر کس کار نیک خود را در برابر خود حاضر می ‌بیندو آنچه از اعمال بد انجام داده است را نیز حاضر می‌ بیند و آرزو می ‌کند بین او و اعمال بدش فاصله زیادی بود.
همچنان‌ که می‌فرماید: «یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِّیُرَوْا أَعْمَالَهُمْ،فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَه، وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَره»؛[4]
در آن روز مردم به حالت پراکنده از قبرها بیرون می ‌آیند تا اعمالشان را به آن‌ها بنمایانند، پس هر کس به سنگینی ذرّه‌ای نیکی کرده باشد، آن را می ‌بیند، و هرکس به سنگینی ذرّه‌ای بدی کرده باشد آن را می‌ بیند.
 
 

 صریح آیات فوق این است که مردم اعمال خود را در آن نشئه می ‌بینند حتی اگر به اندازة ذرّه‌ای باشد. یا در روایت داریم که: «وقتی انسان نمازهای واجب را در وقت آن و با رعایت حدود آن به جا آورد، نماز می‌ گوید: خداوند تو را نگاه دارد، چنانچه تو مرا نگاه داشتی...» [5]
 این حدیث علاوه بر این ‌که ما را متوجه صورت ملکوتی عمل می ‌کند، حیات آن عمل را نیز معلوم می‌‌ نماید و امثال این روایات که خبر از تمثّل اعمال انسان در برزخ و قیامت می ‌دهد فراوان است،[6] اعم از اعمالی مثل نماز و روزه و حج و یا ولایت و ادخال سرور علی‌المؤ‌منین.
لذا عمل باید هر چه بیشتر ظاهر و باطنش مطابق شرع مقدس باشد تا صورت حَسن داشته و یاور و کمک‌ کننده صاحبش باشد، به همین جهت تأکید می ‌شود «اعمال ظاهریه، لایق مقام غیب و حشر در ملکوت نشوند، مگر آن ‌که از باطن و قلب به آن مددی رسد و آن را حیات ملکوتی بخشد»[7]
 
عمل باید هر چه بیشتر ظاهر و باطنش مطابق شرع مقدس باشد تا صورت حَسن داشته و یاور و کمک‌ کننده صاحبش باشد.

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در این رابطه فرمودند: «اِنَّ اللهَ لایَنْظُرُ اِلَی صُوَرِکُمْ وَ اَعْمَالِکُم، وَ اِنَّما یَنْظُرُ اِلَی قُلُوبِکُم»[8]
خداوند به صورت‌ها و اعمالتان ننگرد، بلکه به قلب‌های شما می‌نگرد. به همین جهت روی نیت تأکید شده است، چون نیّت جنبة ملکوتی عمل است و فرموده‌اند: «وَ النِّیَّة اََفْضَلُ مِنَ الْعَمَلِ، اَلا وَ اِنَّ النِّیَّة هِیَ الْعَمَل»[9]
نیّت از عمل افضل است، بلکه نیّت تمام حقیقت عمل است و صحت و فساد و کمال و نقص اعمال به آن است.

 
منبع :کتاب معاد؛ بازگشت به جدّی ‌ترین زندگی، اصغر طاهرزاده
 
 
----------------------------
پی نوشت ها:
[1].  بحارالانوار، ج6، ص 232.
[2]. چهل حدیث، ص462.
[3]. آل‌عمران، آیه30.
[4]. زلزال، آیات 6تا8.
[5]. امالی، ص256، مجلس 44، ح10.
[6]. رجوع شود به اصول کافی، ج2، ص190، باب ‌ادخال‌السرور علی ‌المؤمنین.
[7]. چهل حدیث، ص293.
[8].  بحار‌الانوار، ج67، ص248.
[9]. اصول کافی، ج2، ص106.
 
بازدید: 667
کلید واژه ها:
عالم برزخ , قبر , تجسم اعمال , اصل معاد , معاد 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
در این شهر رابطه مهمان با میزبان مهم است
سَرکی به دنیای ارواح
اسراری از ملاقات بهشتیان
آیا مرگ را دوست دارید ؟
  • 1396/2/28 پنجشنبه آیا مرگ را دوست دارید ؟
    خیلی طبیعی است که ما مرگ را خوش نداشته باشیم، زیرا با فرا رسیدن مرگ، باید از این دنیا دل کنده و وارد دنیایی شویم که هیچ شناختی از آن نداریم…
    حیات جاودان
قیامت، هم ‌اکنون موجود است
  • 1396/1/24 پنجشنبه قیامت، هم ‌اکنون موجود است
    از حضرت ‌امام‌ رضا (ع) می ‌پرسد: مرا از بهشت و جهنم خبر دهید، آیا هم اکنون آن ‌ها خلق شده‌اند؟ حضرت فرمودند: بلی و رسول ‌الله (ص) وقتی به معراج رفتند داخل بهشت شدند و آتش را دیدند...
ارسال نظر
ارتباط با ما
نشانی: مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا علیه السلام، صحن جامع رضوی، ایوان غربی
تلفن: 32212008-051
فکس: 32003552-051
صندوق پستی: 91735/517
ایمیل: razavi@aqr.ir