ارسال به دوستان
 
ارسال به دوستان
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • تعیین صفحه پیش فرض مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
  • آمار بازدید
    تعداد بازدید از سایت: 238255416
    تعداد بازدید این صفحه: 1131082
    در امروز: 20703

نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
×
 
1396/6/11 شنبه

 اگر حديث غدير خم صحيح بود و دلالت بر امامت و خلافت بلافصل على (ع) داشت، چرا همه صحابه رسول خدا (ص) از آن چشم ‏پوشى نموده، با ابوبكر بيعت كردند؟!


شبهه کننده می گوید: اگر حدیث غدیر خم صحیح بود و دلالت بر امامت و خلافت بلافصل على (ع) داشت، چرا همه صحابه رسول خدا (ص) از آن چشم ‏پوشى نموده، با ابوبکر بیعت کردند؟! معقول نیست که همه اصحاب رسول خدا صلى الله علیه و آله در چنین امرى مرتکب چنین خطاى بزرگى شده باشند. و چرا على علیه السلام با ابوبکر بیعت کرد و در دفاع از ولایت مبارزه ننمود؟

در پاسخ می گوییم:
 1. در جریان سقیفه بنى ساعده و بیعت با ابوبکر، همه اصحاب رسول خدا صلى الله علیه و آله حضور نداشتند، بلکه امیر مؤمنان على علیه السلام و بنى هاشم مشغول برگزارى مراسم عزادارى رحلت رسول خدا صلى الله علیه و آله بودند. و تعدادى دیگر از اصحاب رسول اللَّه صلى الله علیه و آله نیز در مدینه نبودند. همان طور که عمر بن خطّاب گفته است: «کانت بیعة أبی بکر فلتة؛ بیعت با ابوبکر ناگهانى و اشتباه بود.»(المعیار والموازنة، ص 38؛ تاریخ الیعقوبی، ج 2، ص 158) عمر از مردم براى خلافت ابوبکر بیعت گرفت و سپس خلافت ابوبکر را تمام شده معرّفى نمود. و هنگامى که ابوبکر متوجّه اشتباه خود شد و خواست خلافت را ترک کند، عمر بن خطّاب ادامه خلافت ابوبکر را تنها راه نجات دین اسلام معرّفى نمود و موجب شد ولایت و خلافت از مسیر اصلى خویش انحراف پیدا کند و تمام سفارش‏هاى پیامبر صلى الله علیه و آله کنار گذاشته شود.

2. چگونه کارى که مردم به پیروى از بعضى صحابه انجام دادند نامعقول و بعید است؛ در حالى که نظیر آن درباره هارون و موسى علیهما السلام اتّفاق افتاد و امّت حضرت موسى علیه السلام پس از رفتن آن حضرت به کوه طور، هارون علیه السلام را- که جانشین او بود- تنها گذاشتند.

3. على علیه السلام تامدّتى با ابوبکر بیعت ننمود و پس از شهادت حضرت فاطمه علیها السلام فقط براى حفاظت از کیان اسلام و جلوگیرى ازخونریزى و تفرقه میان مسلمانان در ظاهر با ابوبکر بیعت نمود. کسانى که اهل دقّت نظر هستند، پس از مطالعه آنچه در سقیفه بنى ساعده گذشت، درمى ‏یابند که براى امیرالمؤمنان على علیه السلام در برابر جریان سقیفه سه گزینه بیشتر وجود نداشت:

الف) على علیه السلام به طور آشکار در برابر آنچه در سقیفه گذشت، قیام کند و یاران خود را به جنگ با ابوبکر و پیروانش دعوت کند. بدون شک نتیجه این گزینه چیزى جز خونریزى و تفرقه میان نمى‏شد؛ از این رو امیر مؤمنان على علیه السلام این راه را انتخاب ننمود.

ب) آن حضرت از حکومت کناره ‏گیرى نموده، کنج عزلت گزیند و در برابر حکومت‏ و آنچه انجام مى ‏شود هیچ واکنشى نداشته باشد. نتیجه این گزینه چیزى جز پایمال شدن قوانین اسلام و احکام الهى نبود؛ زیرا ابوبکر و عمر بن خطاب با قوانین الهى و سنّت رسول خدا صلى الله علیه و آله آشنایى کامل نداشتند، و گواه بر این مطلب این است که در موارد گوناگونى خلاف احکام الهى راى صادر کردند و با دخالت على علیه السلام از اجراى آنها جلوگیرى به عمل آمد. لذا آن حضرت این گزینه را نیز انتخاب ننمود.

ج) على علیه السلام در ظاهر با ابوبکر بیعت کند و در ضمن از کیان اسلام- هر اندازه ممکن باشد- محافظت نماید. این گزینه بهترین و بلکه تنها گزینه‏اى بود که انتخاب آن در آن موقعیّت به مصلحت اسلام و مسلمانان بود و به همین جهت على علیه السلام این گزینه را به خاطر حفاظت از قوانین الهى و مصلحت مسلمانان انتخاب نمود.
بنابر این بیعت على علیه السلام هیچ دلالتى بر مشروعیت خلافت ابوبکر نداشت.

4. آن حضرت را تهدید به قتل کردند و عمر بن خطّاب به على علیه السلام هشدار داد که اگر با ابوبکر بیعت نکند، کشته مى ‏شود. و بى‏شک امام على علیه السلام اسداللَّه است و از کشته شدن باکى نداشت، ولى کشته شدن او در چنین موقعیّتى داراى هیچ نتیجه ‏اى جز خاموش شدن چراغ دین اسلام در پى نداشت.
 
 منبع: در پرتو شریعت - پاسخ به شبهات وهابیت، ص: 347
 
 
بازدید:347
کلید واژه ها
امام علی، پیامبر، حضرت، غدیر 
 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
ارتباط با ما
نشانی: مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا علیه السلام، صحن جامع رضوی، ایوان غربی
تلفن: 32212008-051
فکس: 32003552-051
صندوق پستی: 91735/517
ایمیل: razavi@aqr.ir