ارسال به دوستان
 
ارسال به دوستان
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • تعیین صفحه پیش فرض مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
  • آمار بازدید
    تعداد بازدید از سایت: 214998678
    تعداد بازدید این صفحه: 880184
    در امروز: 14161

نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
×
 
1396/3/18 پنجشنبه

 22 حدیث درباره ماه رمضان


احادیث رمضان

روزه آزمون اخلاص

قال امیرالمومنین علیه السلام: فَرَضَ اللَّه‏ الصِّیَامَ ابْتِلَاءً لِإِخْلَاصِ الْخَلْق‏.
امام علی علیه السلام فرمود: خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.( نهج البلاغه، حکمت 25)

روزه سپر آتش
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّارِ .
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «روزه سپر آتش (جهنم) است. «یعنی بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود».( الکافی، ج 4 ص 162).

روزه واقعی
قال امیرالمومنین علیه السلام: الصِّیَامُ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ کَمَا یَمْتَنِعُ الرَّجُلُ مِنَ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ.
امام علی علیه السلام فرمود: روزه پرهیز از حرامها است همچنانکه شخص از خوردنی و نوشیدنی پرهیز می کند .(بحار ج 93 ص 249).

روزه چشم و گوش
قال الصادق علیه السلام: «إِذَا صُمْتَ، فَلْیَصُمْ سَمْعُکَ وَ بَصَرُکَ وَ شَعْرُکَ وَ جِلْدُک‏».
امام صادق علیه السلام فرمود: «آنگاه که روزه می گیری باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه دار باشند.«یعنی از گناهان پرهیز کند» (الکافی ج 7ص 436).
  
روزه اعضا و جوارح
عَنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: أَنَّهَا قَالَتْ: مَا یَصْنَعُ الصَّائِمُ بِصِیَامِهِ إِذَا لَمْ یَصُنْ لِسَانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوَارِحَهُ.
حضرت زهرا علیها السلام فرمود: روزه داری که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده روزه اش به چه کارش خواهد آمد؟!  (بحار، ج 93 ص 295).

روزه بی ارزش
قال امیرالمومنین علیه السلام: کَمْ مِنْ صَائِمٍ لَیْسَ لَهُ مِنْ صِیَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ وَ الظَّمَأُ وَ کَمْ مِنْ قَائِمٍ لَیْسَ لَهُ مِنْ قِیَامِهِ إِلَّا السَّهَرُ وَ الْعَنَاءُ ....
امام علی علیه السلام فرمود: چه بسا روزه داری که از روزه اش جز گرسنگی و تشنگی بهره ای ندارد و چه بسا شب زنده داری که از نمازش جز بیخوابی و سختی سودی نمی برد. (نهج البلاغه، حکمت 145)

پاداش روزه
قال رسول الله صلی الله علیه و آله: قال الله تعالی: تَبَارَکَ وَ تَعَالى‏- یَقُولُ: الصَّوْمُ لِی، وَ أَنَا أَجْزِی عَلَیْهِ».
رسول خدا فرمود: خدای تعالی فرموده است: روزه برای من است و من پاداش آن را می دهم. (وسائل الشیعه ج 7 ص 294، ح 15)

مژده به روزه داران
قال الصادق علیه السلام: مَنْ صَامَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْماً فِی شِدَّةِ الْحَرِّ فَأَصَابَهُ ظَمَأٌ وَکَّلَ اللَّهُ بِهِ أَلْفَ مَلَکٍ یَمْسَحُونَ وَجْهَهُ وَ یُبَشِّرُونَهُ حَتَّى إِذَا أَفْطَرَ.
 امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس که در روز بسیار گرم برای خدا روزه بگیرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را می گمارد تا دست به چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامی که افطار کند. (الکافی، ج 4 ص 64 ح 8).

دعای روزه داران
قال الکاظم علیه السلام: َ دَعْوَةُ الصَّائِمِ تُسْتَجَابُ عِنْدَ إِفْطَارِه‏
امام کاظم علیه السلام فرمود: دعای شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب می شود. (بحار الانوار ج 92 ص 255 ح 33)

ثواب افطاری دادن
قال الصادق علیه السلام: قَالَ: «مَنْ فَطَّرَ صَائِماً، فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ».
امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس روزه داری را افطار دهد، برای او هم مثل اجر روزه دار است. (الکافی، ج 4 ص 68، ح 1)

پیامد روزه خواری
قال الصادق علیه السلام: ُ مَنْ أَفْطَرَ یَوْماً مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ خَرَجَ رُوحُ الْإِیمَانِ مِنْهُ.
امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس یک روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ایمان از او جدا می شود. (وسائل الشیعه، ج 7 ص 181، ح 4 و 5)

ثواب تلاوت قرآن در ماه رمضان
قال الرضا علیه السلام: َ وَ مَنْ تَلَا فِیهِ آیَةً مِنَ الْقُرْآنِ کَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُور
امام رضا علیه السلام فرمود: هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههای دیگر تمام قرآن را بخواند.( بحار الانوار ج 93، ص 346).

احیاء شب قدر
عن فضیل بن یسار قال: کَانَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام إِذَا کَانَتْ لَیْلَةُ إِحْدَى وَ عِشْرِینَ وَ لَیْلَةُ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ أَخَذَ فِی الدُّعَاءِ حَتَّى یَزُولَ اللَّیْلُ فَإِذَا زَالَ اللَّیْلُ صَلَّى.
فضیل بن یسار گوید: امام باقر علیه السلام در شب بیست و یکم و بیست سوم ماه رمضان مشغول دعا می شد تا شب بسر آید و آنگاه که شب به پایان می رسید نماز صبح را می خواند. (وسائل الشیعه، ج 7، ص 260، ح4)

زکات فطره
قال الصادق علیه السلام: إِنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ إِعْطَاءُ الزَّکَاةِ یَعْنِی الْفِطْرَةَ کَمَا أَنَّ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله مِنْ تَمَامِ الصَّلَاة.
امام صادق علیه السلام فرمود: تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنی فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) کمال نماز است. (وسائل الشیعه، ج 6 ص 221، ح 5).

عبادت روزه دار به شرط عدم غیبت
" قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه وآله: الصَّائِمُ فِی عِبَادَةٍ وَ إِنْ کَانَ عَلَى فِرَاشِهِ مَا لَمْ یَغْتَبْ مُسْلِماً
رسول خدا فرمود: روزه دار پیوسته در حال عبادت است حتی اگر خواب باشد تا زمانی که غیبت مسلمانی نکند.(الکافی ج4ص 64).

کمک گرفتن از روزه در مشکلات
ُ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ یَعْنِی الصِّیَامَ وَ الصَّلَاةَ وَ قَالَ علیه السلام إِذَا نَزَلَتِ الرَّجُلَ النَّازِلَةُ أَوِ الشِّدَّةُ فَلْیَصُمْ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ- وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ یَعْنِی الصِّیَامَ.
محمد بن ابی عمیر از امام صادق علیه السلام: هر گاه گرفتاری و سختی بر شخص وارد شد، روزه بگیرد چرا که خداوند عز وجل فرموده: واستعینوا بالصبر (از صبر کمک بگیرید) یعنی روزه. (من لایحضر الفقیه، ج2، ص76).

بهترین عمل در ماه مبارک رمضان

أفضَلُ الأَعمالِ فی هذَا الشَّهرِ الوَرَعُ عَن مَحارِمِ اللّه ِ عز و جل» » قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه وآله:
رسول خدا فرمود: بهترین عمل در ماه رمضان ترک گناه است.( امالی شیخ صدوق،ص95).
 
علت روزه؛ درک فقرآخرت
َإِنْ قَالَ فَلِمَ أُمِرَ بِالصَّوْمِ قِیلَ لِکَیْ یَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ فَلِیَسْتَدِلُّوا عَلَى فَقْرِ الْآخِرَةِ
امام رضا علیه السلام فرمودند:اگر سوال شود چرا دستور به روزه رسیده است حضرت فرمودندمردم به انجام روزه امر شده اند برای اینکه درد گرسنگی و تشنگی را بفهمند وبه واسطه آن فقر و بیچارگی آخرت را به یاد آورند (شیخ صدوق، علل الشرائع، ج ‏1، ص: 271 و عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 24)

دستاوردهای روزه
وَ لِیَکُونَ الصَّائِمُ خَاشِعاً ذَلِیلًا مُسْتَکِیناً مَأْجُوراً مُحْتَسِباً عَارِفاً صَابِراً عَلَى مَا أَصَابَهُ مِنَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ فَیَسْتَوْجِبَ الثَّوَابَ
حضرت رضا فرمودند: اگر گفته شود چرا مامور به روزه شده اند گفته می شود برای اینکه روزه دار خاشع متواضع فروتن ، پاداش یافته، امیدوار به اجر الهی و عارف گردد و بر گرسنگی و تشنگی که به او می رسد شکیبا شود تا شایسته پاداش گردد (شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 24)
 
پرهیز از شهوات
  ... مَعَ مَا فِیهِ مِنَ الِانْکِسَارِ عَنِ الشَّهَوَاتِ  
حضرت رضا فرمودند: علاوه بر اینکه روزه دار مستحق پاداش الهی می گردد روزه باعث کنترل شهوت نیز میشود (شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 24)
 
تمرین خودسازی
وَ لِیَکُونَ ذَلِکَ وَاعِظاً لَهُمْ فِی الْعَاجِلِ وَ رَائِضاً  لَهُمْ عَلَى أَدَاءِ مَا کَلَّفَهُمْ وَ دَلِیلًا لَهُمْ فِی الْآجِلِ
از علتهای روزه حضرت رضا فرمودند: برای اینکه روزه در دنیا باعث تذکر و سبب تمرین بر انجام تکالیف خداوند و راهنمای آنان در پاداش گردد. (شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 24)
 
همدردی با فقرا
وَ لِیَعْرِفُوا شِدَّةَ مَبْلَغِ ذَلِکَ عَلَى أَهْلِ الْفَقْرِ وَ الْمَسْکَنَةِ فِی الدُّنْیَا فَیُؤَدُّوا إِلَیْهِمْ مَا افْتَرَضَ اللَّهُ لَهُمْ فِی أَمْوَالِهِمْ
از علل روزه حضرت رضا فرمودند: تا بدانند که چه سختیهایی بر فقراو مستمندان در دنیا می گذردپس آنچه را خدا در اموال ایشان برای فقرا واجب ساخته به آنان بپردازد. (شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 24) 
 
بازدید:3567
کلید واژه ها
احادیث ماه رمضان , حدیث در مورد ماه رمضان , حدیث در مورد روزه داری 
 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
ارتباط با ما
نشانی: مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا علیه السلام، صحن جامع رضوی، ایوان غربی
تلفن: 32212008-051
فکس: 32003552-051
صندوق پستی: 91735/517
ایمیل: razavi@aqr.ir 
 
 
وقتی بناست، در بارگاه نورانی حضرت رضا(علیه السلام) خدمت‌گذار باشی و رضای حق‌تعالی را طلب کنی، بایستی اهدافی به بلندای نگاه و نظر حجت حق بر زمین، متصور شوی. باتوجه به این مهم، ادارۀ پاسخ ‌گویی به سوالات دینی اهداف پیش رو را در جهت انجام وظایف خود در نظر گرفته است. در ادامه به وظایف این اداره اشاره می‌کنیم: 1. برنامه ریزی و نظارت بر دفاتر پاسخگویی به سؤالات شرعی و مرکز مشاورۀ دینی و نشستهای پرسش‌وپاسخ تخصصی و عمومی؛ 2. تدوین و تعیین اولویتهای محتوایی حلقه های معرفت و نشستهای تخصصی و برنامه های ویژۀ گروههای زیارتی؛ 3. مدیریت فرایند شناسایی، جذب، به کارگیری و ارتقای استادان پاسخگو به سؤالات شرعی، مشاورۀ دینی، همایش های تخصصی و گروه‌ های زیارتی.  
×