لوگوی قیام رسانه
  • الگوی مطلوب عزاداری

    الگوی مطلوب عزاداری

    الگوی مطلوب عزاداری

    1- برگزاری عزاداری به‌شیوۀ سنتی
    محرم و صفر است كه اسلام را نگه‌ داشته ‌است. فداكاری سیدالشهدا(سلام‌الله‌علیه) است كه اسلام را برای ما زنده نگه‌ داشته ‌است. زنده‌ نگه ‌داشتن عاشورا، با همان وضع سنتی خودش ازطرف روحانیون، ازطرف خطبا، با همان وضع سابق و از طرف توده‌های مردم، با همان ترتیب سابق كه دستجات معظم و منظم، دستجات عزاداری، به‌عنوان عزاداری، راه می‏افتاد. باید بدانید كه اگر بخواهید نهضت شما محفوظ بماند، باید این سنت‏ها را حفظ كنید. در آخرِ منبر، روضه را بخوانند و زیاد بخوانند؛ دو كلمه نباشد. همان‌طوری كه در سابق عمل می‏شد، روضه‌خوانی بشود، مرثیه گفته بشود، شعر و نثر در فضائل اهل‏بیت و در مصائب آن‌ها گفته بشود تا این مردم مهیا باشند، در صحنه باشند، بدانند كه ائمۀ ما تمام عمرشان را صرف برای ترویج اسلام كردند. اگر آن‌ها یك سازش می‏خواستند بكنند، همۀ جهات مادی برایشان مهیا بود؛ لكن خودشان را فدای اسلام كردند و با ستمكاران سازش نكردند. باید مردم را آشنا كنید به وظایف خودشان و از مردم هم تقاضا می‌شود كه راهپیمایی‏ها به‌عنوان راهپیمایی نباشد، به‌عنوان دستجات باشد، همان دستجات سنتی، با حفظ جهات شرعی اسلامی و عاشورا را زنده ‌نگه‌ دارید كه با نگه‌داشتن عاشورا، كشور شما آسیب نخواهد دید. من واقعاً مى‌ترسم از اینكه خداى‌ناكرده، در این دوران كه دورانِ ظهور اسلام، بروز اسلام [و] تجلّى اسلام و تجلّى فكر اهل‌بیت(علیهم‌الصلاةوالسلام) است، نتوانیم وظیفه‌مان را انجام دهیم. برخى كارهاست كه پرداختن به آن‌ها، مردم را به خدا و دین نزدیك مى‌كند. یكى از آن كارها، همین عزاداری‌های سنّتى است كه باعث تقرّبِ بیشترِ مردم به دین مى‌شود. این‌كه امام فرمودند «عزادارىِ سنّتى بكنید» به خاطر همین تقریب است. در مجالس عزادارى نشستن، روضه خواندن، گریه كردن، به سر و سینه زدن و مواكب عزا و دسته‌هاى عزادارى به راه انداختن، از امورى است كه عواطف عمومى را نسبت به خاندان پیغمبر، پرجوش مى‌كند و بسیار خوب است.
    2- دستجات عزاداری
    ...از مردم هم تقاضا می‌شود كه راهپیمایی‏ها، به‌عنوان راهپیمایی نباشد، به‌عنوان دستجات باشد، همان دستجات سنتی با حفظ جهات شرعی اسلامی و عاشورا را زنده ‌نگه ‌دارید كه با نگه‌داشتن عاشورا، كشور شما آسیب نخواهد دید. تبیین و تشریح معارف اصیل دینی و مفاهیم متناظر امروزی آن‌ها روضه و نوحه و سینه‌زنی هم باید فضا را از مسائل زندۀ حسینی، معرفت و آگاهی، پر کند. شاید بعضی از شما یادتان باشد و بعضی هم یادتان نباشد که محرمِ آخر و ماقبل آخرِ دوران طاغوت که به پیروزی انقلاب متصل شد، همین‌طور بود؛ یعنی نوحه‌هایی که می‌خواندند و گاهی نوار آن را به شهرهای مختلف می‌بردند، متوجه نظام طاغوت بود. من آن موقع تبعید بودم که این نوارها را از شیراز و رفسنجان برای من آوردند. شما آن نوارها را گوش کنید. عزاداری باید آن‌گونه باشد. در آن روزها، آن مجالس به نظام طاغوتی که بر سر کار بود، متوجه بود. امروز الحمدلله نظام طاغوت بر سر کار نیست؛ اما حرف‌های دیگری برای گفتن و عَلَم‌های دیگری برای بلندکردن وجود دارد. همۀ مفاهیمی که امروز نظام اسلامی دنبال آن‌هاست: عدالت، مبارزه با فساد، مبارزه با استکبار جهانی، مبارزه با تبعیض، توجه به شایسته‌سالاری و شایسته‌گزینی، مفاهیم اساسی دینی ماست و همه‌اش هم حسینی است. این‌ها باید در سینه‌زنی‌ها بیاید. آیا این‌ها با نوحه و روضه و گریه و ناله، می‌سازد؟ البته؛ چون همۀ این عناصر، در آن حادثه وجود دارد. آن حادثه، یک ترکیب عجیب و یک آلیاژ چندین‌عنصره است. ذهن‌های فعال، عناصر را درست تجزیه کنند و آن‌ها را در صفحۀ روز عاشورا و شب عاشورا و ایام محرم و در کلمات آن بزرگوار پیدا کنند و آن‌ها را مطرح نمایند.

  • انحرافات عزاداری

    انحرافات عزاداری

    پیامبر مهربانی ها

    انحرافات عزاداری

    اگر چنانچه یك چیزهای ناروایی بوده است سابق و دست اشخاص بی‌اطلاع از مسائل اسلام بوده است ، آن‌ها باید یك قدری تصفیه بشود؛ لكن عزاداری به‌همان قوت خودش باید باقی بماند.

    انحراف‌های فکری


    1- ایمنی از مجازات ‏الهی به‌دلیل حب اهل‌بیت علیهم السلام
    شعرى كه الان برادرمان خواندند، مضمون درستى نیست كه ما بگوییم چون شیعه و محب هستیم، اگر گناه هم كردیم، خداى متعال ما را مجازات نمى‌كند؛ نه، این‌طور نیست: «مَن أَطاعَ اللهَ فَهُوَ لَنا وَلى»؛2ولىِّ آن‌ها باید خدا را اطاعت كند؛ چون خود این بزرگواران با اطاعت خدا به این مقام و رتبه رسیدند. امتحان این‌ها، قبل از وجود و آمدنشان به این دنیا صورت گرفته است:«یا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللهُ الَّذِی خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً».3دستگاه خدا بی‌حساب‌وکتاب نیست. در روایتى پیغمبر اكرم به فاطمۀ زهرا$ با این مقام و رتبه فرمود:«یا فاطِمَةُ إنَّنى لَن أغنى عَنكَ مِنَ اللَّهِ شَیئاً»؛4یعنى پیش خدا، نسبتِ با من و ارتباطِ با من به درد تو نمى‌خورد. مگر در میان فرزندان پیغمبر و ائمه، كسانى نبودند كه با خدا رابطه‌اى نداشتند و نتوانستند از آن گوهر نورانى و ارزش معنوى برخوردار شوند؟ آنچه اولیاى دین را بر قلۀ شرافت بشرى قرار داده [است]، از خود شخص شخیص نبى اكرم و امیرالمؤمنین و بقیۀ این خاندان پاك گرفته، كه این‌ها در عالمِ وجود، نمونه‌هاى بى‌مانندند و شبیه این‌ها دیگر نیست، تا دیگران، اطاعت و عبودیت و بندگى آن‌ها براى خداست؛ لذا وقتى شما مى‌خواهید در تشهد نمازتان، نام پیغمبر خدا را بیاورید و از او تجلیل كنید، مى‌گویید «وَ أشهَدُ أنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ». اوّل عبودیت را ذكر مى‌كنید، بعد مى‌گویید «وَ رَسولُه». عبودیت بالاتر از رسالت است. اساس و جوهر كار، عبودیت است. من و شما هم باید از همین جاده برویم. البته این قله‌ها خیلى بالاست. اگر چشم ما بتواند این قله‌ها را ببیند، خیلى باید خدا را شكرگزار باشیم؛ چه برسد كه به آن‌ جاها برسیم؛ لیكن باید برویم؛ راه این است. این دامنه‌ها را باید به‌قدر قدرت و توانمان طى كنیم؛ كه اگر این‌طور شد، به‌قدر ظرفیتمان بهره خواهیم برد.5
    2- تحریف چهرۀ واقعی امام‌حسین علیه السلام
    عزیزان من، مؤمنین به حسین‌بن‌على علیه السلام ! امروز حسین‌بن‌على مى‌تواند دنیا را نجات دهد؛ به‌شرط آنكه با تحریف، چهرۀ او را مغشوش نكنند. نگذارید مفاهیم و كارهاى تحریف‌آمیز و غلط، چشم‌ها و دل‌ها را از چهرۀ مبارك و منوّر سیدالشهدا(علیه‌الصلاةوالسلام) منحرف كند. با تحریف مقابله كنید.6
    3- افراط‌ و تفریط در طرح مسائل سیاسی در مجالس عزاداری
    از دو طرف نباید لطمه بخوریم: نه ما باید مسائل سیاسى را به‌كلى از حیطۀ حرف و گفت و تلاش و مجاهدتِ تبلیغى خودمان خارج كنیم؛ آن‌چنان كه دشمنان روى آن ده‌ها سال سرمایه‌گذارى كردند؛ ولى نهضت اسلامى آمد و این سرمایه‌گذارى را آتش زد و از بین برد و گفتار و اندیشۀ سیاسى را وارد متن فعالیت‌هاى دینى كرد، و نه از این طرف باید بیفتیم كه تصور كنیم همۀ منبر، همۀ تبلیغ، همۀ مخاطبۀ با مردم و با مؤمنین، یعنى اینكه بنشینیم مسائل امریكا و اسرائیل و مسائل سیاسى را تحلیل كنیم؛ نخیر، یك كارِ واجب‌تر اگر نباشد، واجب دیگرى وجود دارد و آن، دلِ مخاطب شماست. دل و جان و فكر او را بایستى تعمیر و آباد و سیراب كنیم.7 اهلِ‌منبر(ایدهم‌الله‌تعالی) كوشش كنند در اینكه مردم را سوق بدهند به مسائل اسلامی و مسائل سیاسی‌اسلامی، مسائل اجتماعی‌اسلامی و روضه را دست از آن برندارید كه ما با روضه زنده هستیم.8

    انحراف‌های عملی


    اینجا باید یک سخنی هم در خصوص عزاداری و مجالسی که به‌نام حسین‌بن‌علی به‌پا می‏شود، بگوییم. ما و هیچ‌یک از دین‌داران نمی‏گوییم که با این اسم، هرکس، هر کاری می‏کند، خوب است. چه‌بسا علمای بزرگ و دانشمندان، بسیاری از این کارها را ناروا دانسته و به‌نوبت خود از آن جلوگیری کرده‌اند.9 بنده خیلى متأسفم كه بگویم در این سه چهار سال اخیر، برخى كارها در ارتباط با مراسم عزادارى ماه محرم دیده شده است كه دست‌هایى به‌غلط، آن را در جامعۀ ما ترویج كرده‌اند. كارهایى را باب مى‌كنند و رواج مى‌دهند كه هركس ناظر آن باشد، برایش سؤال به‏وجود مى‌آید.10
    1- قفل‌زدن به بدن
    در قدیم‌الایام بین طبقۀ عوام‌الناس معمول بود كه در روزهاى عزادارى، به بدن خودشان قفل مى‌زدند! البته، پس از مدتى، بزرگان و علما آن را منع كردند و این رسم غلط برافتاد؛ اما باز مجدداً شروع به ترویج این رسم كرده‌اند و شنیدم كه بعضى افراد، در گوشه‌وكنار این كشور، به بدن خودشان قفل مى‌زنند. این چه كار غلطى است كه بعضى افراد انجام مى‌دهند!11
    2- قمه‌زنی
    عرایض این‌جانب به مردم متدین و عاشق خاندان نبوت و ولایت علیهم السلام از روى دلسوزى است، این‌جانب مى‌بینم كه چگونه اخلاص و محبت مردم به سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه السلام، موردِجفا در قضاوت‌هاى جهانى واقع مى‌شود. چگونه درك روشن‌بینانۀ آنان در اعتقاد به مقام والاى اهل‏بیت علیهم السلام به‌خاطر بعضى اعمال جاهلانه، حمل بر امورى مى‌شود كه از ساحت شیعه و ائمۀ بزرگوارشان بسى دور است. مى‌بینم كه چگونه عزادارى بر جگرگوشگان زهراى اطهرعلیها السلام موردِتبلیغ سوء دشمنان متعصب و تبلیغات‌چى‌هاى شیطان استعمار قرار مى‌گیرد. مى‌بینم كه بعض اعمالى كه هیچ ریشۀ دینى هم ندارد، بهانه به‌دست دشمن مغرض مى‌دهد كه بدان وسیله هم اسلام و تشیع را العیاذبالله به‌عنوان آئین خرافه معرفى كنند و هم بغض و عداوت خود را نسبت به نظام مقدس جمهورى اسلامى در تبلیغات خود آشكار سازند. شیعۀ محب و مخلصى كه در روز عاشورا با قمه، سر و روى خود و حتى كودكان خردسال خود را خونین مى‌كند، آیا راضى است كه با این عملِ خود، در روزگارى كه هزاران چشم عیب‌جو و هزاران زبان بدگو، در پى بد‌معرفى‌كردن اسلام و تشیع است، عمل او را مستمسك دشمنىِ خود قرار بدهد؟! آیا راضى است كه با تظاهر به این عمل، خون ده‌ها هزار جوانِ بسیجى‏صفتِ عاشق را كه براى آبرودادن به اسلام و تشیع و نظام جمهورى اسلامى بر زمین ریخته شده است، ضایع سازد؟!

  • آفات و انحرافات مداحی

    آفات و انحرافات مداحی

    پیامبر مهربانی ها

    آفات و انحرافات مداحی

    رهبرمعظم انقلاب : روضه‌خوانى هم شرایط دارد. مداحى هم شرایط دارد. نوحۀ سینه‌زنى خواندن هم شرایط دارد. باید کسانى‌که این‌ها را تهیه مى‌کنند [و] مى‌سرایند و مى‌خوانند، مواظب باشند که درست برطبق معارف اسلامى حرف بزنند تا این سینه‌زنى، این روضه‌خوانى و این نوحه‌خوانى، قدمى در راه عروج مردم به اوج قلۀ افکار اسلامى باشد. این، امروز براى ما لازم است. باید سعى کنند که از اباطیل و مطالب خلاف و کارهاى ناشایسته و بعضى از کارها که وَهن مذهب است و حقیقتاً شایستۀ دستگاه حسین‌بن‌على علیه السلام نیست، اجتناب شود.
    مدح‏ها و تمجیدهای بی‌معنا
    رهبر معظم انقلاب : حدود بیست سال پیش، این حرف‌ها را مى‌زدیم و خیلى، آن‌ها را مى‌شنیدند؛ ولى نمى‌فهمیدند که ما چه مى‌گوییم. مى‌گفتیم فقط دربارۀ خال و خطِ خیالىِ چهرۀ ائمه علیهم السلام شعر نسرایید. شعرگفتن دربارۀ زلف و ابرو و چشم و عارضِ امام که تعریف نیست. حالا ابروى امیرالمؤمنین(صلوات‌اللَّه‌علیه) کمانى باشد یا نباشد، مگر در شخصیت او چقدر اثر مى‌گذارد؟! زلف او افشان باشد یا نباشد، مگر چه‌قدر اثر مى‌گذارد که حالا بیاییم در قصیده‌‌اى که مى‌خواهیم راجع به امیرالمؤمنین بسراییم، از زلف امیرالمؤمنین بگوییم! البته، حالا به‌نظرم کم شده است.ان‌شاءاللَّه که الان این چیزها نباشد. وقتى مى‌گفتیم چرا این‌ها را مى‌گویید، تعجب مى‌کردند و مى‌گفتند: «پس چه بگوییم؟» مى‌گفتیم از مسائل زندگى و برجستگی‌هاى عملىِ على علیه السلام بگویید. در آن روز، این مسائل برایشان روشن نبود؛ اما امروز چگونه است؟! امروز، براى همه روشن است.
    استفاده از آهنگ‌های نامناسب
    رهبر معظم انقلاب : من شنیده‌ام در مواردى از آهنگ‌هاى نامناسب استفاده مى‌شود؛ مثلاً فلان خوانندۀ طاغوتى یا غیرطاغوتى، شعر عشقىِ چرندى را با آهنگى خوانده [است]، حالا ما بیاییم در مجلس امام‌حسین و براى عشاق امام‌حسین، آیات والاى معرفت را در این آهنگ بریزیم و بنا کنیم آن را خواندن؛ این خیلى بد است.
    استفاده از تعابیر سبُک و غیرمتناسب با شأن اهل‏بیت علیهم السلام
    رهبر معظم انقلاب : نکتۀ دیگرى که بعضى از آقایان بحق اشاره کردند، این است که از برخى تعبیرات دربارۀ ائمّه علیهم السلام نباید استفاده کرد؛ این‌ها سبک است. براى فاطمۀ زهرا(سلام‌اللَّه‌علیها)، آن موجود قدسىِ والا [و] آن انسان برتر و آن معلم بشر، از آن تعبیرى که هر شاعرى، چه شاعر درست و حسابى‌گوى و چه شاعر هرزه‌گوى، براى محبوب و معشوق خودش ذکر مى‌کند، نباید استفاده کرد؛ باید از تعبیرات متناسبى استفاده کرد.
    بیان مطالب سست‌کنندۀ ایمان دینیِ مخاطب
    رهبر معظم انقلاب : مسئلۀ عزادارى‌ها هم که اشاره کردند، مطلب بسیار مهمى است و تا حدود زیادى متوجه به خودِ ماست. شکى نیست که در مواردى در عزادارى‌ها حرف‌هاى غیرواقعى و غلط و خرافى گفته مى‌شود؛ لیکن اگر فرض مى‌کردیم هیچ حرف غلطى هم به آن معنا بیان نشود، اما وقتى حرف صحیح، ولى سست و بدونِ‌استناد به یک مدرک درست گفته شود یا حرفى که ایمان مردم را متزلزل کند و در باور مخاطبان نگنجد، گفته شود؛ این هم مضر است.
    امروز ما این‌همه در کشور مسئله داریم. یک منبر تبلیغاتىِ بسیار مهم عبارت است از همین جلسات حسینى و حسینیه‌ها و سینه‌زنى‌ها و دستجات مذهبى. از این منبر، والاترین معارف و فورى‌ترین و لازم‌ترین مطالب را مى‌شود بیان کرد؛ اما اگر ما این را به چیزهاى موهوم یا موهون مصروف کنیم، به‌هیچ‌وجه مصلحت نیست.
    تحریک عصبیّت‌های مذهبی
    رهبر معظم انقلاب : یکى از چیزهایى که من به ‌خصوص می‌خواهم [روی آن] تکیه کنم، مسئلۀ «انسجام اسلامى» است که ما گفتیم. انسجام اسلامى یعنى عصبیت‌هاى بین‌المذاهبى مسلمان‌ها نباید تحریک شود. شما نباید کارى کنید که عصبیت آن مسلمانِ غیرشیعه، علیه شما تحریک شود؛ او هم متقابلاً نباید کارى کند که غیرت و عصبیت شما را علیه خودش تحریک کند. آن‌ها همین را می‌خواهند... . معلوم است که وضعیت اختلاف براى آن‌ها بهتر است. در دنیاى اسلام، قضیه همین است.

  • ثمره‌ها و برکت‌های مجالس عزاداری

    ثمره‌ها و برکت‌های مجالس عزاداری

    ثمره‌ها و برکت‌های مجالس عزاداری

    تربیت انسان مطلوب اسلام
    این‌ها نمی‌فهمند که این روضه و این گریه، آدم‌ساز است؛ انسان درست می‌کند این مجالس روضه، این مجالس روضه، این مجالس عزای سیدالشهدا و آن تبلیغات بر ضد ظلم.
    این مجالس بایستی این چیزها [قرآن و دین و همان معارفی که امام‌حسین علیه السلام فدای آن شد] را نشان دهد. شما این قضیه را مقایسه کنید با آن جلسه‌ای که مستمع، دو ساعت از اول تا آخر جلسه می‌نشیند؛ اما هرچه گوش می‌کند، می‌بیند چیزی از این جلسه گیرش نیامد. بعضی از مجالس این‌طوری است؛ بنابراین آب‌ورنگ جلسه کافی نیست، باید روح جلسه هم این معنا را داشته باشد. این چگونه حاصل می‏شود؟ مجالس بایستی این چیزها [قرآن و دین و همان معارفی که امام‌حسین علیه السلام فدای آن شد] را نشان دهد. شما این قضیه را مقایسه کنید با آن جلسه‌ای که مستمع، دو ساع
    ... منبرها و سخنرانی‌های جلساتِ شما سازنده باشد؛ یعنی به‌گونه‌ای باشد که اگر کسی مثلاً سه سال در هیئت شما رفت‌وآمد می‌کند، بعد از این‌مدت، عوام از این جلسه بیرون نرود؛ [بلکه] فهمیده و آگاه و بامعلومات خارج شود. منبر باید آدم‌ساز و فکرساز باشد. البته من این نکته را باید به منبری‌ها بگویم و می‌گویم؛ اما به شما هم باید بگویم؛ چون شما سخنران را انتخاب می‌کنید... . سخنران باید از اول دهه تا آخر دهه یا در جلسات متناوب هفتگی و...، مثل یک کلاس درس، خطی را دنبال کند و نگوید نمی‌پسندند.
    ایجاد روحیۀ مجاهدت و شهادت‌طلبی
    در این مجالس عزا و سوگواری و نوحه‌سرایی برای سید مظلومان و اظهار مظلومیت یك كسی‌كه برای خدا و برای رضای او، جان خودش و دوستان و اولاد خودش را فدا كرده است، این‌طور ساخته جوانانی را كه می‏روند در جبهه‏ها و شهادت را می‏خواهند و افتخار به شهادت می‏كنند و اگر شهادت نصیب‌شان نشود، متأثر می‏شوند و آن‌طور مادران را می‏سازد كه جوان‌های خودشان را از دست می‏دهند و باز می‏گویند باز هم یكی دو تا داریم. این مجالس عزای سیدالشهداست و مجالس دعا و دعای كمیل و سایر ادعیه است كه می‏سازد این جمعیت را این‌طور و اساس [آن] را اسلام از اول بنا كرده است، به‌طوری كه با همین ایده و با همین برنامه به پیش برود و اگر چنانچه واقعاً بفهمند و بفهمانند كه مسئله چه هست و این عزاداری برای چه هست و این گریه برای چه این‌قدر ارج پیدا كرده و اجر پیش خدا دارد، آن‌وقت ما را «ملت گریه» نمی‏گویند. ما را «ملت حماسه» می‏خوانند.
    ملت ما از طفل شش‌ماهه تا پیرمرد هشتادساله را در راه خدا فدا كرد و این، اقتدا به بزرگ‌مرد تاریخ، حضرت سیدالشهدا(سلام‌الله‌علیه) است... .
    سازماندهی مردمی، در مقابل ظالمان
    در طول تاریخ، این مجالس عزا که یک سازماندهی سرتاسری در کشورهای اسلامی هست و در ایران که مهد تشیع و اسلام و شیعه هست، در مقابل حکومت‌هایی که پیش می‌آمدند و بنای بر این داشتند که اساس اسلام را از بین ببرند، اساس روحانیت را از بین ببرند، آن چیزی که در مقابل آن‌ها، آن‌ها را می‌ترساند، این مجالس عزا و این دستجات بود.
    زمینه‌سازی برای آغاز نهضت‌های اسلامی
    شما گمان نكنید كه اگر این مجالس عزا نبود و اگر این دستجات سینه‌زنی و نوحه‌سرایی نبود، پانزده خرداد پیش می‏آمد. هیچ قدرتی نمی‏توانست پانزده خرداد را آن‌طور كند، مگر قدرت خون سیدالشهدا(سلام‌الله‌علیه).
    ایجاد قدرت مقاومت در برابر دشمنان
    هیچ قدرتی نمی‏تواند این ملتی كه از همۀ جوانب به او هجوم شده است و از همۀ قدرت‌های بزرگ برای او توطئه چیده‌اند، این توطئه‏ها را خنثی كند، الا همین مجالس عزا.
    ایجاد حاکمیت اسلام و حفظ نظام اسلامی
    آنچه كه از روایات مربوط به زندگى ائمه علیهم السلام به‌دست مى‌آید و شواهد زیادى بر آن وجود دارد، این است كه ائمه علیهم السلام جداً مى‌خواستند نظام اسلامى به‌وجود آورند. این كار، آن‌طور كه تصور مى‌شود، با علم و معرفت امام، منافات ندارد. آن‌ها واقعاً مى‌خواستند نظام الهى برقرار كنند. اگر برقرار مى‌كردند، تقدیر الهى همان بود. تقدیر الهى و اندازه‌گیری‌ها در علم پروردگار، با شرایط گوناگون اختلاف پیدا مى‌كند كه حالا این موضوع را بحث نمى‌كنیم. اجمالاً، در اینكه حركت آن‌ها براى این مقصود بوده است، شكى نیست. ما امروز، به‌بركت آن نهضت و حفظ فرهنگ و روحیۀ آن نهضت، در جامعۀ خودمان این نظام را به‌وجود آورده‌ایم. اگر در جامعۀ ما، عشق به امام‌حسین علیه السلام و یاد او و ذكر مصائب و حوادث عاشورا، معمول و رایج نبود، معلوم نبود كه نهضت با این فاصلۀ زمانى و با این كیفیتى كه پیروز شد، به پیروزى مى‌رسید. این، عامل فوق‌العاده مؤثرى در پیروزى نهضت بود و امام بزرگوار ما، در راه همان هدفى كه حسین‌بن‌على علیه السلام قیام كرده بودند، از این عامل حداكثر استفاده را كردند.
    تحقق وحدت کلمه
    لازم است در نوحه‏ها و اشعار مرثیه و اشعار ثنای از ائمۀ حق(علیهم‏سلام‏الله) به‌طور كوبنده، فجایع و ستمگری‌های ستمگران هر عصر و مصر یادآوری شود... و همه باید بدانیم كه آنچه موجب وحدت بین مسلمین است، این مراسم سیاسی [عزاداری حسینی] است كه حافظ ملیت مسلمین، به‌ویژه شیعیان ائمۀ اثناعشر(علیهم‏صلوات‏الله) [است].

  • مسئولیت مجالس مذهبی در قبال انقلاب ‌اسلامی

    مسئولیت مجالس مذهبی در قبال انقلاب ‌اسلامی

    پیامبر مهربانی ها

    مسئولیت مجالس مذهبی در قبال انقلاب ‌اسلامی
    رهبر معظم انقلاب : امروز ما كشورى هستیم كه ملت ما به‌بركت خون و قیام امام‌حسین و به‌بركت روح حسینى، توانست قیام كند و یك نظام استبدادىِ فاسدِ خبیثِ زشت‌كردارِ زشت‌خو را به زانو دربیاورد و یك حكومت مردمى با صبغه و روحیه و با عمل نسبتاً اسلامى، روحیۀ ما اسلامى است؛ اما نمى‌توانم بگویم كه عمل‌مان كاملاً اسلامى است، نسبتاً اسلامى است كه ان‌شاءالله روز به روز باید بیشتر اسلامى شود، را سر كار بیاورد، كه خود این نظام، فحش به همۀ قدرت‌هاى عالم است. نَفْس وجود نظام جمهورى اسلامى، فحش به آمریكاست؛ ولو شما یك كلمه هم «مرگ بر آمریكا» نگویید؛ خود اینكه این هست، نوعى دهن‌كجى به همۀ قدرت‌هایى است كه با معنویت و با فضیلت و با استقلال و با شرف ملت‌ها مخالف‌اند. امروز همه وظیفه دارند این نظام را از نقص‌ها و ضعف‌هاى خودش خلاص كنند و عناصر قدرت و قوت معنوى و مادى را در آن تقویت كنند و در آن بیشتر به‌وجود بیاورند. اگر احتیاج به وحدت داریم، اگر احتیاج به علم داریم، اگر احتیاج به همكارى داریم، اگر احتیاج به تلاش اقتصادى یا سیاسى داریم، اگر احتیاج به روح شهادت‌طلبى و سلحشورى داریم و اگر احتیاج به خیلى چیزها داریم، باید هركس به‌قدر خودش این‌ها را در جامعه به‌وجود بیاورد.
    امام خمینی : اسلام یك امری است كه انبیا، كه نبی اكرم، كه اولاد نبی اكرم و اصحاب متعهد نبی اكرم، برای او جان‌فشانی‏ها كردند و برای او زحمت‏ها كشیدند. اسلام چیزی است كه از خدا آمده است و باید حفظ بشود و اگر خدای‌نخواسته این پیروزی كه دنبال این انقلاب به‌دست شما آمده است، به‌واسطۀ سستی ما، به‌واسطۀ ضعف تبلیغ ما، به‌واسطۀ ضعف حضور ملت به شكست، خدای‌نخواسته، برسد، بدانید كه اسلام تا قرن‏ها دیگر نمی‏تواند سر بلند كند. تكلیف، بزرگ است و همه باید تكلیف بزرگ را بپذیریم. آخرِ مطلب، شهادت است و وصول به لقاءالله و حضور در محضر حضرت سیدالشهدا و امثال او و این غایت آمال اشخاصی است كه عشق به خدا دارند.
    امام خمینی : همه مكلف‌اند به اینكه این نعمت خدا را [انقلاب اسلامی ایران]، این عطیۀ الهی را حفظ كنند و شكر این نعمت را برآورند و شكر به این است كه تبلیغ كنند آنچه كه سیدالشهدا عمل كرد و آن ایده‏ای كه او داشت و آن راهی كه او رفت و آن پیروزی كه بعد از شهادت برای او حاصل شد و برای اسلام حاصل شد. به مردم روشن كنند و بفهمانند به‌همه كه مسئلۀ مجاهدۀ در راه اسلام، آن است كه او كرد. می‏دانست كه با یك عدۀ قلیل، كمتر از صد نفر، نمی‏شود مقابله با یك همچو ظالمی، دارای همه‌چیز، كرد، در صورت‌های مادی؛ لكن می‏دانست كه همین شهادت، پیروز كرد اسلام را و اسلام را تجدید كرد. همین شهادتِ این پیرمردهای محراب، از مدنی گرفته تا این شهید اخیر ما، همین شهادت‏ها پیروزی را بیمه می‏كند. همین شهادت‌هاست كه دشمن شما را رسوا می‏كند در دنیا، هرچند كه همۀ دنیا با آن‌ها موافق باشد.
    رهبر معظم انقلاب : این انقلاب مى‌تواند به‌بركت امام‌حسین و حضرت زهرا و ائمه علیهم السلام و به‌بركت همین مدح و همین گفتن این حقایق دربارۀ زندگى این بزرگواران به تمام دنیا صادر بشود و ما این كار را مى‌توانیم بكنیم و شما ذاکران اهل‏بیت علیهم السلام یكى از آن بهترین پایگاه‌ها و ابزارها را در اختیار دارید.

  • نقش و جایگاه مداحی

    نقش و جایگاه مداحی

    پیامبر مهربانی ها

    رهبرمعظم انقلاب : مداحى و ستایشگرى خاندان پیغمبر که طبعاً ذکر مصائب را هم به‌همراه دارد، شغل خیلى مهم و بزرگى است؛ البته ما بارها در طول سال‌هاى گذشته، در چنین جلساتى مطالبى را در این زمینه عرض نموده و با زبان‌هاى گوناگون به هنر مداحى، اظهار اخلاص و ارادت کرده‌ایم.
    رهبرمعظم انقلاب : نقش هنر، نقش شعر، نقش ادبیات، نقش حضور در میدان‌هاى عملى در پرورشِ این روح ایمانى، نقشى است که بسیار بسیار کارساز و مؤثر است. شما جاى مداح و ذاکر اهل‏بیت را اینجا ببینید: نقش ایمان‌آفرین، نقش فرهنگ‌ساز، نقش مستحکم‌کنندۀ پیوند قلبىِ بین پیروان و بین آن محبوبان [است]؛ یک چنین نقشى است. این نقش، بسیار نقش مهمى است.

    1- جایگاه مداحی در جبهۀ تبلیغ دین


    رهبرمعظم انقلاب : جبهۀ تبلیغ، جبهۀ وسیعى است که در آن هنر و آموزش و علم و دین و دانشگاه و حوزه و وزارت ارشاد و صداوسیما هستند که یک قسمت از این جبهۀ وسیع، به جماعت مداح، این برادرهایى که در دورۀ جنگ و دفاع مقدس در جبهه بودند، خوب در ذهنشان حرف بنده را تصویر مى‌کنند، سپرده شده است و آن مانند این است که این بخش عظیم را این لشکر یا این قرارگاه به‌عهده دارد و تکه‌اى از آن را به گردن ما سپرده‌اند. ما باید این را خوب از عهده بربیاییم تا دیگران هم که در بخش‌هاى خودشان از عهده برآمده‌اند، مجموعش بشود پیروزى. باید برادران مداح به این موضوع توجه کنند؛ و اِلّا ما در نوحه‌خوانى [و] مصیبت‌خوانى و مرثیه‌خوانى، اگر یک‌مقدار همت و سلیقه به خرج بدهیم، مى‌توانیم همۀ این مفاهیم عالى را بگنجانیم و البته مى‌شود همۀ این‌ها را پوچ و پوک و خالى کرد و فقط، ظواهرى باشد. این موضوع مى‌تواند در روضه، در نوحه، در سینه‌زنى و در مدح و مصیبت باشد؛ طورى‌که فقط دلى بسوزد و قطره‌اشکى بریزد، بدونِ‌اینکه اندک بهره‌اى برده شود! در روز جشن هم به همین نحو.

    2- انتساب به اهل‏بیت علیهم السلام


    رهبری معظم انقلاب:"یا نِسآءَ النَّبِیِّ مَنْ یَأْتِ مِنْکُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَیْنِ‏" [این آیه،] خطاب به زنان پیغمبر است: «هرکه از شما گناه کند، عذابش دو برابر است.» چرا؟ زن پیغمبر چون زن پیغمبر است، اگر گناه کرد، عذابش دو برابر است. "وَ کَانَ ذَلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسِیراً""وَ مَنْ یَقْنُتْ مِنْکُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صَالِحاً نُّؤْتِهَآ أَجْرَهَا مَرَّتَیْنِ"؛ آن‌طرفِ قضیه هم همین‌طور است: اگر عبادت کردید، اگر کار خوب کردید، اگر عمل صالح انجام دادید، دو برابر مردمِ دیگر به شما اجر مى‌دهیم؛ یعنى نماز زن پیغمبر به‌طور معمولى، دو برابر نماز دیگران اجر دارد، عبادتش دو برابر عبادت دیگران اجر دارد. اگر هم خداى‌نکرده غیبت کسى را بکند، غیبتش دو برابر غیبت دیگران گناه دارد. بعد،... از اینجا شروع مى‌شود: "یا نِسآءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِّنَ النِّسآءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ"؛ شما اگر تقوا پیشه کنید، مثل دیگر زن‌ها نیستید، از بقیۀ زن‌هاى دیگر امتیاز دارید. آن‌وقت، بعد دنباله‌اش مى‌فرماید: "فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفاً" این، خطاب به زن‌هاى پیغمبر است؛ اما زن‌هاى پیغمبر خصوصیتى ندارند: خصوصیت زن‌هاى پیغمبر، انتساب به پیغمبر است. من و شما هرکدام انتساب بیشتر و موقعیت خطیر و ممتازى در جامعه داشته باشیم، همین خصوصیت در ما هم هست؛ البته نمى‌گویم دو برابر، این را ادعا نمى‌کنم؛ اما با دیگر مردم فرق داریم و من از شما بیشتر. اگر ما خطایى انجام دهیم، خطاى ما مثل خطاى مردمِ عادى نیست؛ سنگین‌تر و سخت‌تر است. اگر ما خداى‌نکرده کسى را به وادىِ ضلالت و گمراهى انداختیم، با عملِ مشابهِ دیگرى تفاوت دارد. مداح‌ها بدانند چه مى‌خوانند و چه مى‌گویند.

    3- اقبال عمومی به مداحان


    امروز خوشبختانه اقبال مردم به این حرفه و هنرِ چندپهلو و چندجانبه، زیاد است. جوانان در تهران و شهرستان‌ها به جلسات مداحى، علاقه و توجه دارند. این، مسئولیت شما آقایان مداح را مضاعف مى‌کند.
    رهبری معظم انقلاب:صداى خوش، آهنگ قشنگ، موقعیت ممتاز، تریبون خوب [و] اقبال فراوان، امروز هم که جوان‌ها بحمداللَّه، جامعه و کشور ما را با صفاى دلِ خودشان مصفا کرده‌اند. این‌همه جوان در این کشور وجود دارد؛ همه متوجه شماست. شما چه مى‌خواهید به مردم بدهید؟ اینکه من همیشه روى آنچه مى‌خوانید و آن‌چنان‌که مى‌خوانید ، در جلسۀ مداح‌ها و با افراد گوناگون تأکید مى‌کنم، به‌خاطر این حساسیت است.

لوگوی قیام رسانه
لوگوی قیام رسانه
لوگوی قیام رسانه
  • بیانات رهبر پیرامون سبک های نا متعارف مداحی
  • توصیه رهبرانقلاب به مداحان درباره شعر صائب
  • گلایه ی رهبر انقلاب از بعضی هیئت ها
  • لزوم پرهیز از انحراف و خرافه گرایى در کار مداحى
  • هیات سکولار
  • حکم ایجاد مزاحمت توسط عزاداری ها!
  • پیامبر مهربانی ها
  • حکم هروله در عزاداری
  • حکم لطمه زدن در عزاداری
  • ابدعت ها در عزاداری ها
  • عزاداری به سبک شیعه انگلیسی و اسلام آمریکایی
  • واکنش_جناب_عبدالعظیم_حسنی_به_انحرافات_عزاداری
  • وما ادراک ما دسته عزاداری
  • ویژگیهای عزاداری
  • حجه الاسلام رفیعی سه ویژگی اصلاحی امام رضا (ع)
  • حجه الاسلام رفیعی هجرت پیامبر(ص)
  • حجه الاسلام مومنی کرامت امام رضا (ع)
  • حجه الاسلام رفیعی نگرانیهای پیامبر(ص)
  • حجه الاسلام مومنی  روضه امام رضا  (ع)
  • حجه الاسلام رفیعی سیره قرآنی امام رضا (ع)
  • بنی فاطمه شهادت امام رضا علیه السلام
  • ابراهیم قانع اربعین حسینی
  • میرداماد –قبله جان من امام رضا
  • کریمی شهادت امام رضا علیه السلام
  • میرداماد شهادت امام رضا علیه السلام
  • طاهری شهادت امام رضا علیه السلام
لطفـــا منتظر بمانید ...