hidden text


 زیارت، مثنوی عشق (2)


 بدان که زندگی واقعی در دو سرا به بندگی حقیقی در این سرا بستگی دارد و از جمله مکان هایی که در آن میثاق بندگی تجدید می شود تا انسان جامة غلامی بپوشد و ....

دل مسافرِ کوی یار (زائر) عرش رحمان است. پس باید کعبة دل را از اغیار پاک گرداند و محبوب را در آن جای داد، زیرا دل زائر از عشق به مولایمان رضاعلیه السلام توانمند می شود و در این حال، انسان خاکی با شکستن بت نفس، همدوش ثریا می گردد. پس ای عاشق رضا، بدان که زندگی واقعی در دو سرا به بندگی حقیقی در این سرا بستگی دارد و از جمله مکان هایی که در آن میثاق بندگی تجدید می شود تا انسان جامة غلامی بپوشد و آیین طاعت را فرا گیرد و دلش مَحرم اسرار حق گردد، حرم مولایمان رضاست.
مسافر کوی عشق برای دیدار معشوق باید با اشک ندامت، جان خود را شسته، دل را به زیور بندگی پیراسته، تن را به زینت طاعت آراسته گرداند تا جمال و جلال کبریایی حق را بیابد.
ای مسافر کوی یار، چون از خانة خود، بیرون رفتی، بایست و بگو: «اللَّهُمَّ إِلَیْکَ وَجَّهْتُ وَجْهِی وَ عَلَیْکَ خَلَّفْتُ أَهْلِی وَ مَالِی وَ مَاخَوَّلْتَنِی وَ بِکَ وَثِقْتُ فَلا تُخَیِّبْنِی یَا مَنْ لا یُخَیِّبُ مَنْ أَرَادَهُ وَ لا یُضَیِّعُ مَنْ حَفِظَهُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ احْفَظْنِی بِحِفْظِکَ فَإِنَّهُ لا یَضِیعُ مَنْ حَفِظْتَ».
 
مفاهیم
ای بنده نواز بی نیاز، به آستان تو روی آوردم و به ضمانت خانواده تو خانواده، مال و دارایی خود را گذاشتم و به (حفظ و نگهداری تو) بر آن ها اطمینان دارم. پس ای آنکه هر کس قصدش کند، ناامیدش نکند، ناامیدم مساز. ای آنکه نابود نمی شود کسی که او (خدا) حافظش باشد، پس بر محمد صلی الله علیه و آله و خاندانش درود فرست و مرا حفظ نما؛ به گونه ای که تباهی در آن راه ندارد.
 
بدان که زندگی واقعی در دو سرا به بندگی حقیقی در این سرا بستگی دارد.

 شفا
2-2. مثبت نگری
این عبارت ها از جهات متعددی قابل تحلیل است، ولی چون هدف، موجزگویی است، فقط به دو مورد، یعنی پیوستن به خالق و مثبت نگری اکتفا می شود.
نکته نخست اینکه زائر طهارت، شرح صدر و جاری شدن مدح را از خالق می خواهد: «طَهِّرْنِی وَ أَجْرِ عَلَى لِسَانِی مِدْحَتَکَ». در زیارت به اساسی ترین موضوع، یعنی انقطاع از معبود و مهمترین اثر، پوچی، سرگردانی و اضطراب بشر، توجه می شود، چنان که ویلیام جیمز می گوید: «نخستین علت اساسی همة انواع بیماری، ضعف یا افسردگی ناشی از احساس جدایی انسان از قدرت الوهی است که خدایش می نامیم.»[1] از این رو، در متن زیارت که چند جمله است، کلمه الله و ضمایر مربوط به آن، بیش از سی بار تکرار شده؛ تکرار این واژه در واقع راهی برای تأکید، بازگشت و توجه به خالق می باشد. توضیح آنکه زائر هنگام قصد زیارت باید طهارت داشته باشد. الگوی دینی، طهارت را با اتّصال دل به مبدأ شروع می کند. به عبارت دیگر، اگرچه زائر قصد غسل می کند تا خود را پاک گرداند، ولی در واقع خالق، مسبب همة امور است. از این رو، برای تحقّق این اتصال به مبدأ می فرماید: «اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی» «خداوندا، تو مرا پاک کن» و نفرمود من خود را با شستن پاک می کنم.
همچنین در این عبارت خداوند با واژۀ «اللَّهُمَّ» و ضمیر مستتر اَنتَ در (اطَهِّرْنِی) آمده، یعنی در یک درخواست، دوبار نام خدا ذکر شده است، پس اتصال به مبدأ در زیارت، اساس و محور می باشد.
 
                                  
 
نکته دوم، مثبت نگری، یعنی استفاده از ظرفیت های ذهنی مثبت و نشاط انگیز و امیدوارکننده در زندگی برای تسلیم نشدن در برابر عوامل منفی و احساس یأس و ناامیدی است. زائر پس از اتّصال و طهارت «طَهِّرْنِی»، درخواست شرح صدر و جاری شدن مدح و ثنای الهی را از خدا می کند. در این کلام نیز اتصال به خالق مطرح است، زیرا نمی گوید: خدایا، من مدح و ثنای تو را می گویم، بلکه می فرماید: «خدایا، مدح و ثنای خود را تو بر زبانم جاری ساز». جاری شدن مدح و ثنای الهی، نوعی مثبت نگری است، زیرا «مدح، ستایش زیبایی های اختیاری و غیر اختیاری است».[2]
 
جاری شدن مدح و ثنای الهی، نوعی مثبت نگری است، زیرا «مدح، ستایش زیبایی های اختیاری و غیر اختیاری است.

 به عبارت دیگر، در جملة «وَ أَجْرِ عَلَى لِسَانِی مِدْحَتَکَ» دو نکته آمده: اول آنکه تحقّق مدح را به خدا نسبت داده، می گوید، مدح خود را تو بر زبانم جاری کن و این خود، اتصال به مبدأ است. دوم آنکه مدح را مطرح کرده، زیرا در مدح، انسان به زیبایی های خلقت توجه می کند. حال چه آن مخلوق، زیبایی را به اختیار خود داشته باشد یا آنکه از روی اختیار وی نباشد، مانند زیبایی گل که از خودِ گل نیست، بلکه از خالق گل است. به هر حال، در متن زیارت، توجه به خالق و زیبایی های هستی و ستایش بر خالق آن، بهترین نوع مثبت نگری است.
عبادی با تحقیقی به نام «بررسی اثربخشی آموزش مثبت نگری بر افزایش امید به زندگی» تأکید می کند که بین مثبت نگری به وسیلة تأکید بر آیات قرآن با افزایش امید به زندگی، رابطه معناداری وجود دارد.[3] بنابراین، اگر زائر، مضامین دعا را بفهمد و آن را بفهمد و آن را باور کند و به آن معرفت بیابد، مانند عبارت «أَجْرِ عَلَى لِسَانِی مِدْحَتَکَ» بر زبانم مدح خود را جاری نما و «یا من لا یجیب من اراده»، یعنی ای کسی که نا امید نمی کند هر که او را قصد کند، امیدواری و مثبت نگری در او تقویت می گردد. این مثبت نگری و امیدواری در سلامت روانی و نشاط فرد و اجتماع تأثیر خواهد داشت.
 
 برای مشاهده مطلب قبلی اینجا  و بعدی کلیک کنید
 
 
منبع: کتاب ندای عشق رضوی - بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی


-----------------------------------------------------------
پی نوشت ها:
[1].آذربایجانی، مسعود، روان شناس دین از دیدگاه ویلیام جیمز، ص 269.
[2] .عرفان، حسن، کرانه ها «مشروح مختصر المعانی»، ص22.
[3] .عبادی، ندا، «بررسی اثر بخشی آموزش مثبت نگری بر افزایش امید به زندگی»، روان شناسی و دین،ش10.
 
 
 

 
امتیاز دهی
 
 

شما می توانید با پر کردن فرم زیر، ما را از نظرات خود در مسیر بهبود کیفیت این وب سایت مطلع سازید:

فرم ارتباط با ما
* نام و نام خانوادگي
* پست الكترونيك
* نظر
 
امتیاز دهی
 
 

کاربر گرامی
باسلام و احترام
از زمانی که به این پایگاه اختصاص داده اید بسیار سپاسگزاریم
فرم ذیل به منظور ارتقا کیفیت خدمات این پایگاه برای شما طراحی شده است
نظرات و پیشنهادات شما می تواندراه گشای مادر خدمت گذاری هرچه بهتر به کاربران محترم باشد
مدیریت پایگاه جامع خدمات مجازی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی

1) پورتال معاونت را از نظرگرافیک چگونه ارزیابی می کنید؟
2) نحوه چیدمان اجزاء صفحات پورتال را چگونه ارزیابی می کنید؟
3) کیفیت مطالب موجود در بخش های مختلف پورتال را چگونه ارزیابی می کنید ؟
4) طراحی پورتال را از نظر سرعت دستیابی به خدمت یا مطلب موردنظر چگونه ارزیابی می کنید؟
5) مطالب پورتال را تا چه اندازه به روز می دانید؟
کد امنیتی
 
 
امتیاز دهی
 
 

زیرپورتال تبلیغات اسلامی-درباره ما

معرفی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی
معرفی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی

رشد سطح معنوی زائران و مجاوران و غنی سازی تجربه زیارت در چارچوب سیاست ها و تصمیمات شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی، عمده ترین هدف معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی می باشد. در این راستا ادارات مختلفی به ارایه خدمت می-پردازند که اهمّ فعالیت های آن ها در ذیل مورد اشاره قرار می گیرد. تنظیم شعائر و گرامیداشت ايّام با برگزاری مراسم در مناسبت های مختلف، فلسفه وجودی اداره تبلیغات اسلامی و مناسبت های ویژه است. علاوه بر این ارایه خدمات ویژه به روستاهای موقوفه، دفاتر نمایندگی، و مساجد وابسته از دیگر فعالیت های این اداره می باشد. آموزش علوم قرآن و حدیث از خدماتی است که به صورت گسترده در قالب های متنوع انجام می شود. برگزاری محافل قرآنی در سطح حرم و شهرستان ها، و کرسی ملی تلاوت از برنامه های ترویجی اداره علوم قرآنی است. در حوزه آموزش نیز می توان به برگزاری کلاس ها و کارگاه ها در سطح حرم، شهر مشهد و شهرستان ها و کرسی تفسیر اشاره کرد. علاوه بر این بکارگیری قالب های نو و جذاب در آموزش علوم قرآنی با برگزاری برنامه هایی مانند مهدالرضا، آموزش مجازی، جُنگ قرآنی کودکان و کارگاه های هنری مورد توجه ویژه قرار گرفته است. اداره پاسخگویی به سوالات دینی با برنامه هایی مانند پاسخگویی به سوالات شرعی (به صورت حضوری- تلفنی- مجازی)، مشاوره دینی (فردی- گروهی) و راهنمای زائر از پرمخاطب ترین بخش های معاونت تبلیغات می باشد. جلسات پرسش و پاسخ ِپرسمان دینی و حلقه های معرفت با پوشش دادن طیف بسیار متنوعی از موضوعات دینی، قالب برنامه ای جذّابی است که در معاونت تبلیغات به طور ویژه برنامه ریزی و اجرا می شود. غنی سازی اوقات فراغت زائرین و استمرار ارتباط با مخاطبین با برنامه هایی مانند همایش های تخصصی، مسابقات فرهنگی، خدمات به کاروان زیارتی، و سامانه ارتباط غیرحضوری با زائران (نورالهدی) توسط اداره امور فرهنگی پیگیری می شود. همچنین برگزاری نمایشگاه های کبوترانه و حکایت آفتاب قالب های نو و جذابی است که با تأکید بر قشر کودک و نوجوان به انتقال مفاهیم دینی پرداخته است. اداره ارتباطات اسلامی بخشی از معاونت تبلیغات است که با تمرکز بر زائرین غیرایرانی به ارایه خدمت می پردازد. برگزاری مراسم مذهبی، کلاس های آموزشی، تورهای حرم شناسی و مسابقات فرهنگی از اقدامات جاری این اداره است. ارتباط مستمر با مراکز و شخصیت های دینی در سطح دنیا از طریق ارسال محتوا و هدایای فرهنگی از دیگر فعالیت های این اداره است. اداره ارتباطات اسلامی با راه اندازی اتاق های گفتگو (با زبان های عربی- نگلیسی- فارسی)، سایت امام رضا، و تولیدات چندرسانه ای، در عرصه مجازی نیز حضور پررنگی داشته است. ارایه خدمات تبلیغی- فرهنگی با تنوع و گستره ی بیان شده مستلزم بخش های پشتیبانی متعددی است که فعالیت هایی مانند برنامه ریزی و پژوهش، نظرسنجی از مخاطبین، ارزیابی برنامه ها، پوشش صوتی و تصویری مراسم حرم مطهر، پخش زنده مراسم بر روی مراسم بر روی اینترنت، و تولید گزارش تصویری از فعالیت های حرم مطهر را انجام می دهند. هم اکنون حدود 70 عنوان فعالیت مهم برای زائران بارگاه حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) در این مجموعه ارائه می شود. برنامه-های فرهنگی و تبلیغی این معاونت در طول سال مورد نظارت و ارزیابی قرار گرفته و گزارش آن به شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی در مقاطع 6 ماهه و یکساله ارائه می گردد.

با ورود ایمیل یا شماره تلفن همراه خودمیتوانید پاسخ را از طریق پیامک و یاایمیل دریافت نمایید.

 
امتیاز دهی
 
 

پیام های ارسال شده
لیست کلی پیام زائر
  • حمیده مجیدی
    با سلام. من میخواستم عضو سایت حرم شوم ولی قسمت عضویت فعال نیست .لطفا راهنمایی کنید .متشکرم
    1391/08/01 17:05:02
  • وحيد خميرگير آزاد
    به نام خدابا عرض سلام ووقت بخيربنده هفته نامه هاي اما رضا را ميخواهم .مثل : حرم - ايوان - آستان - زائربا تشكر
    1391/08/09 09:41:26
  • ستاره
    سلام. بخش نتيجه مسابقات كتابهايي كه در حرم به زائرين مي دهيد كجاي اين سايت است. لطفا مرا راهنمايي كنيد.
    1391/08/22 21:29:40
  • aliakbar narimani
    با سلام و خسته نباشيدسايت خيلي بد باز مي شودieزمان بندي برنامه ها ي ادعيه(كميل توسل و ...)مشخص نيست با تشكر
    1391/09/10 23:25:56
  • ناشناخته
    باسلام چرا فايل مشاهده نتيجه مسابقات باز نمي شود
    1391/10/26 00:32:22
  • علي نيكي
    سلام امام رضا.خيلي نوكرتم و دستم به دامن پر مهر و محبتت.خواهش ميكنم و التماست ميكنم شما را به جان جوادت قسمت ميدم اسباب يك كار و شغل دولتي و خوب هم براي من جوان فراهم بشه انشاا...
    1391/11/14 23:21:03
  • عليرضامرادي
    با عرض سلام و خسته نباشيد....ببخشبد در رابطه با اينكه با من تماس گرفته شده از جامع رضوي ضلع غربي پلاك 188 در رابطه با برنده شدن جايزه عذر ميخوام من زمان مسابقه من زوار امام رضا (ع) بودم درواقع الان مازندرانم خواستم اگه ميشه نمي تونم براي دريافت جايزه به مشهد بيام از طريق پست برام ارسال كنيد به نشاني : مازندران-جويبار-كردكلاء-به كد پستي 4776147111منتظر جوابتون هستم.ممنون
    1391/11/17 12:09:56
  • ناشناخته
    ازخدمات ارزنده شما ممنون هستم
    1391/11/25 13:59:29
  • علي اصغر نعمان
    با سلام وخسته نباشيد خمت تمام خدام زحمتكش آقا علي بن موسي الرضا(ع)،انتقادي داشتم،سرعت سايت بسيار پايين است ودير بارگذاري مي شود،اميد است در نسخه اصلي اين مشكل را برطرف كنيد
    1391/11/25 23:17:49
  • حميده ابدالي
    لطفا نتيجه مسابقه گناه را اعلام كنيد از 40 حديث بود و من در مشهد در ماه بهمن ماه شركت كردم ولي هنوز جواب نيامده است
    1391/12/02 20:25:22
  • گل آقا موسوي
    سلام برپروانه هاي زاير....زيارتتان قبول
    1391/12/15 20:17:55
  • شروين خسروي
    سلام عليكم ، خسته نباشيد!ببخشيد براي شركت تو مسابقه گوهر كلام 26 ، روي برگه پاسخنامه جايي براي آدرس گيرنده درج نشده ، ميشه يه لطفي كنين راهنماييم كنين !ممنونالتماس دعا
    1391/12/16 10:11:00
  • ناشناخته
    سلام . من در جستجوي يك اذان فوق العاده زيبا هستم كه قديمها صبح از حرم امام پخش مي شد . هرچه در نت گشتم كامل اين اذان را پيدا نكردم و نام موذن را هم نميدانم . ممكن است راهنماييم كنيد يا اين اذان را روي سايتتان قرار دهيد؟
    1392/01/03 18:19:51
  • ناشناخته
    محل ارسال پاسخ اين مسابثه جديد 92 نروز براساس حرم ميقات رضا كجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    1392/01/07 00:53:21
  • علي صادقي
    سلام ميخاستم بدونم سايت شما اطلاع رساني موضوعات ومطالب و مسابقاتي كه اضافه ميشه ازطريق پيامكي رادارد
    1392/01/30 13:18:21
  • علي بشيري
    اللهم صل علي علي بن موسي الرضا.آقا جان نامت يادت هميشه مسكن گرفتاريهاي دنيوي من شده كمكم كن ضمانتم كن آقا جان من نوكر نوكراتم آقا جان اي آقاي مهربانيها من وپسرم خادم غلام شماييم ما رو شرمنده در درگاه الهي نكن شفاعتمان را بكن يا علي ابن موسي الرضا.
    1392/02/02 16:56:04
12>>>
 
امتیاز دهی