hidden text


 سلامت جسم از منظر امام رضا (علیه السلام) (3)


 هر کس می ‌خواهد معده اش آزارش ندهد، روی غذا آب نخورد تا هنگامی که غذا خوردن را به پایان برساند. هر که این ‌طور کند، بدنش مرطوب و سرد مزاج و معده اش ضعیف می شود و رگ‌ هایش نیروی غذا را به خود نمی‌ گیرند؛ زیرا...


امام رضا (علیه السلام) به سلامت جسم و تأثیری که سلامت جسم بر روح انسان دارد تأکید بسیار داشتند. در این نوشتار به این امر پرداخته می شود.
 
گوشت
امام با الگوگیری از محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) گوشت را بهترین غذای دنیا و آخرت می دانست.[1] می فرمود: «هر کس چهل روز گوشت نخورد، اخلاقش تغییر می کند و لاغر می شود.»[2] گوشت نپخته را سبب ایجاد کِرم در شکم می دانست؛ از این ‌رو از خوردنش نهی می کرد.[3] به ‌نظرش، گوشت گوسفندِ نر خوشمزه‌ تر بود. می گفت: «اگر خدا گوشتی خوش ‌طعم ‌تر از گوشت گوسفندِ نر خلق می کرد، آن را فدای اسماعیل می کرد.»[4] بر رعایت آداب اسلامی در ذبح حیوانات تأکید می کرد. دلیل حرمت گوشت حیوانی را که با نام غیرخدا ذبح شده است، این ‌چنین تشریح می کرد: خدا بر مخلوقاتش واجب کرده است به وجود او اقرار کنند و فقط اسم او را ببرند. دیگر اینکه نباید آنچه واسطۀ تقرب به خداست، برابر باشد با آنچه برای عبادت و پرستش شیطان‌ ها و بت‌ هاست؛ زیرا بردن نام خدا، اقرار به ربوبیت و یگانگی وی است و بردن نام غیر او، اظهار شرک.[5]
خوردن تمام پرندگان درنده و حیوانات وحشیِ درنده را حرام می دانست، با این استدلال: آن‌ ها مردار و گوشت انسان‌ ها و آلودگی‌ ها و امثال آن‌ ها را می ‌خورند. می فرمود: «خدا نشانه‌ هایی برای تشخیص حیوانات وحشی از حلال‌ گوشت و پرندگان حلال‌ گوشت از حرام‌ گوشت گذاشته است». پدرم در همین ‌باره فرمود: «هر حیوان درنده ای که دندان نیش دارد و هر پرنده ای که چنگال دارد، حرام ‌گوشت است. هر پرنده ای که سنگدان دارد، گوشتش حلال است.»[6] تفاوت دیگری هم بین پرندگان حلال‌ گوشت و حرام‌ گوشت ذکر می کرد: «می توانی هر پرنده ای را که در وقت پرواز بالش را تکان می دهد، بخوری. حلال است. از پرندگانی که هنگام پرواز بالشان را صاف نگه می ‌دارند، نخور که حرام‌ گوشت‌ اند.»[7]
 
 

امام با الگو گیری از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) گوشت را بهترین غذای دنیا و آخرت می دانست.

نوشیدن
طعم آب را زندگی می دانست‌.[8] وقتی از آب زمزم می نوشید، می گفت: «بسم الله و الحمد لِلّه و الشکر لِلّه.» نوشیدن آب سرد را بعد از چیزهای گرم و همچنین بعد از شیرینی، برای دندان بسیار مضر می دانست و سبب از بین‌ رفتن دندان‌ ها.[9] آب جوشانده را برای هر چیزی مفید می دانست و می فرمود آب جوشانده هیچ زیانی ندارد.[10] خیلی شیر می نوشید.[11]
 
مشروبات الکلی
دلیل حرمت مشروب را این گونه بیان می کرد: «موجب فساد است. عقل شراب‌ خوار را از بین می برد. او را وادار می کند که خدا را انکار کند و به خدا و پیامبرانش دروغ ببندد. فسادهای دیگری مانند قتل و نسبت ناروا دادن و مبادرت به زنا، ناشی از عرق ‌خوری است. شراب ‌خوری سبب می شود که فرد به پرهیز از محارم الهی، بی ‌اعتنا شود و کم ‌مبالات باشد.»[12]
 
نشستن
نزد کسی هیچ ‌وقت پای خود را دراز نمی کرد.[13] هرگز رو به ‌روی کسی که نشسته بود، تکیه نمی ‌داد.[14] تابستان روی حصیر می ‌نشست و زمستان روی گلیم.[15]
 
سفر
توصیه می کرد مسافر در هنگام حرکت، وضعیت آب ‌و هوا را در نظر بگیرد و در هوای خوب سفرش را شروع کند.[16] مُصر بود که مسافر وقتی معده اش پُر یا خالی است، از مسافرت ‌کردن در هوای گرم پرهیز کند. می فرمود: «هر گاه قصد سفر دارید، غذا را به اندازه و از غذاهای سرد بخورید؛ مثل غذاهایی که از گوشت‌ های لطیف مانند گوشت ماهی و جوجه با سرکه و ترشیجات تهیه می شود و همچنین غذاهای تهیه ‌شده از گوشت گوساله و سرکه و زیتون و آبغوره و دیگر چیزهایی که طبیعت سرد دارند.»[17]
 
بیماری

امام بر این باور بودند که بیماری برای مؤمن سبب رحمت و تطهیر و برای کافر هم، عذاب و لعنت است. می فرمود: «بیماری همدمِ مؤمن می ماند تا هنگامی که هیچ گناهی برایش نماند.»[18] بر آن بود که خدا قبل از آنکه بدن را به دردی گرفتار کند، حتماً برایش دارویی قرار می دهد که با آن درمان شود و هر نوع دردی، نسخه ای خاص برای درمان دارد.[19]
 
پیشگیری از بیماری
برای پیشگیری از گوش ‌درد پیشنهاد می کرد به ‌هنگام خواب، در گوش‌ هایمان پنبه بگذاریم.[20] بوییدن گل نرگس را توصیه می کرد، برای ایمنی از سرما خوردگی.[21] برای پیشگیری از زکام این گونه تجویز می کرد: «زمستان‌ ها هر روز سه لقمه عسل با موم آن بخورد... و گل نرگس بو کند؛ چرا که بدن را در برابر زکام مقاوم می کند. سیاه ‌دانه نیز همین ‌طور است، اما در تابستان، هر روز یک خیار بخورد و از نشستن در آفتاب خودداری کند.»[22] از خوردن زیادِ تخم‌ مرغ آب‌ پز نهی می کرد: نفس‌ تنگی و نفس‌ بریدگی می آورد.[23] از زیاد نشستن در توالت نهی می کرد: آدم را بیمار می کند.[24] خوردنِ هم‌ زمان تخم‌ مرغ و ماهی را زمینه‌ ساز برخی بیماری‌ ها می دانست.[25]
 
بیماری برای مؤمن سبب رحمت و تطهیر و برای کافر عذاب و لعنت است.

حجامت را مفید می دانست و درباره اش می فرمود: «حجامتی که میان شانه‌ ها صورت می گیرد، در بهبود ضربان قلبِ ناشی از شکم‌ پُری و حرارت، سودمند است.»[26] میزان و مقدار حجامت را با سن فرد مرتبط می دانست: «کسی که بیست ‌ساله است، هر بیست روز یک مرتبه حجامت کند و در سی‌ سالگی هر سی روز یک بار و در چهل‌ سالگی هر چهل روز یک بار. خلاصه اینکه هر کس بر حسب سنش به این ‌ترتیب حجامت کند.»[27] می فرمود: «اگر کسی دوست دارد ناراحتیِ مثانه نداشته باشد، هیچ‌ وقت نباید ادرارش را حبس کند.»[28] از آشامیدن آب در لا به ‌لای غذا خوردن نهی می کرد: «هر کس می ‌خواهد معده اش آزارش ندهد، روی غذا آب نخورد تا هنگامی که غذا خوردن را به پایان برساند. هر که این ‌طور کند، بدنش مرطوب و سرد مزاج و معده اش ضعیف می شود و رگ‌ هایش نیروی غذا را به خود نمی‌ گیرند؛ زیرا اگر پشت سرِ هم روی غذا آب ریخته شود، آن غذا در معده نارس و بد گوارش می شود.»[29]
 
عیادت
موقع بیماری یارانش، به عیادتشان می رفت.[30] توصیه می کرد که هر وقت بیمار شدیم، اطلاع دهیم تا مردم به عیادتمان بیایند و برای شفایمان دعا کنند؛ چون هر کسی که برای شفایمان دعا کند، امکان دارد دعایش مستجاب شود.[31]
 
 
منبع: کتاب بر مدار آفتاب؛ ترسیم زندگی بر مدار حیات رضوی، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی



--------------------------------------
پی نوشت ها:

[1]. عزیز الله عطاردی، مسند الامام الرضا (علیه السلام)، ج‌۲، ص۳۲۷.
[2]. محمد بن باقر مجلسی، بحار الانوار، ج‌۶۳، ص۶۷.
[3]. منسوب به علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، طب الامام الرضا (علیه السلام)، ص۲۸.
[4]. عزیز الله عطاردی، مسند الامام الرضا (علیه السلام)، ج‌۲، ص۳۲۴.
[5]. محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج۲، ص۹۳؛ محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، علل الشرائع، ج۲، ص۴۸۱ و ۴۸۲.
[6]. محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، علل الشرائع، ج۲، ص۴۸۲.
[7]. همان.
[8]. محمد بن باقر مجلسی، بحار الانوار، ج۴۹، ص۹۹.
[9]. منسوب به علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، طب الامام الرضا (علیه السلام)، ص۲۹.
[10]. حسن بن فضل طبرسی، مکارم الاخلاق، ص۱۵۷.
[11]. محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج‌۱، ص۱۵.
[12]. محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، علل الشرائع، ج۲، ص۴۷۴ و ۴۷۵؛ محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج۲، ص۹۸ و ۹۹.
[13]. محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج‌۲، ص۱۸۴.
[14]. همان، ص۱۸۴. علی بن عیسی اربلی، کشف الغمة فی معرفة الائمه، ج۲، ص۳۱۶.
[15]. علی بن عیسی اربلی، کشف الغمة فی معرفة الائمه، ج‌۲، ص۳۱۶.
[16]. محمد بن باقر مجلسی، بحار الانوار، ج‌۵۹، ص۳۲۶؛ علی احمدی میانجی، مکاتیب الأئمه (علیهم السلام)، ج‌۵، ص۲۳۱.
[17]. همان.
[18]. محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص۱۹۳.
[19]. محمد بن باقر مجلسی، بحار الانوار، ج‌۵۹، ص۳۱۰.
[20]. منسوب به علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، طب الامام الرضا (علیه السلام)، ص۳۷.
[21]. همان، ص۳۸.
[22]. همان، ص۳۷ و ۳۸.
[23]. محمد بن باقر مجلسی، بحار الانوار، ج‌۵۹، ص۳۲۱.
[24]. منسوب به علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، طب الامام الرضا (علیه السلام)، ص۴۹.
[25]. همان، ص۶۳.
[26]. همان، ص۵۵.
[27]. همان.
[28]. محمد بن باقر مجلسی، بحار الانوار، ج‌۵۹، ص۳۲۳.
[29]. منسوب به علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، طب الامام الرضا (علیه السلام)، ص۳۵؛ محمد بن باقر مجلسی، بحار الانوار، ج‌۵۹، ص۳۲۳.
[30]. محمد بن باقر مجلسی، بحار الانوار، ج۴۹، ص۳۲.
[31]. محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینی، الکافی، ج‌۳، ص۱۱۷.
 

 
امتیاز دهی
 
 

شما می توانید با پر کردن فرم زیر، ما را از نظرات خود در مسیر بهبود کیفیت این وب سایت مطلع سازید:

فرم ارتباط با ما
* نام و نام خانوادگي
* پست الكترونيك
* نظر
 
امتیاز دهی
 
 

کاربر گرامی
باسلام و احترام
از زمانی که به این پایگاه اختصاص داده اید بسیار سپاسگزاریم
فرم ذیل به منظور ارتقا کیفیت خدمات این پایگاه برای شما طراحی شده است
نظرات و پیشنهادات شما می تواندراه گشای مادر خدمت گذاری هرچه بهتر به کاربران محترم باشد
مدیریت پایگاه جامع خدمات مجازی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی

1) پورتال معاونت را از نظرگرافیک چگونه ارزیابی می کنید؟
2) نحوه چیدمان اجزاء صفحات پورتال را چگونه ارزیابی می کنید؟
3) کیفیت مطالب موجود در بخش های مختلف پورتال را چگونه ارزیابی می کنید ؟
4) طراحی پورتال را از نظر سرعت دستیابی به خدمت یا مطلب موردنظر چگونه ارزیابی می کنید؟
5) مطالب پورتال را تا چه اندازه به روز می دانید؟
کد امنیتی
 
 
امتیاز دهی
 
 

زیرپورتال تبلیغات اسلامی-درباره ما

معرفی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی
معرفی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی

رشد سطح معنوی زائران و مجاوران و غنی سازی تجربه زیارت در چارچوب سیاست ها و تصمیمات شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی، عمده ترین هدف معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی می باشد. در این راستا ادارات مختلفی به ارایه خدمت می-پردازند که اهمّ فعالیت های آن ها در ذیل مورد اشاره قرار می گیرد. تنظیم شعائر و گرامیداشت ايّام با برگزاری مراسم در مناسبت های مختلف، فلسفه وجودی اداره تبلیغات اسلامی و مناسبت های ویژه است. علاوه بر این ارایه خدمات ویژه به روستاهای موقوفه، دفاتر نمایندگی، و مساجد وابسته از دیگر فعالیت های این اداره می باشد. آموزش علوم قرآن و حدیث از خدماتی است که به صورت گسترده در قالب های متنوع انجام می شود. برگزاری محافل قرآنی در سطح حرم و شهرستان ها، و کرسی ملی تلاوت از برنامه های ترویجی اداره علوم قرآنی است. در حوزه آموزش نیز می توان به برگزاری کلاس ها و کارگاه ها در سطح حرم، شهر مشهد و شهرستان ها و کرسی تفسیر اشاره کرد. علاوه بر این بکارگیری قالب های نو و جذاب در آموزش علوم قرآنی با برگزاری برنامه هایی مانند مهدالرضا، آموزش مجازی، جُنگ قرآنی کودکان و کارگاه های هنری مورد توجه ویژه قرار گرفته است. اداره پاسخگویی به سوالات دینی با برنامه هایی مانند پاسخگویی به سوالات شرعی (به صورت حضوری- تلفنی- مجازی)، مشاوره دینی (فردی- گروهی) و راهنمای زائر از پرمخاطب ترین بخش های معاونت تبلیغات می باشد. جلسات پرسش و پاسخ ِپرسمان دینی و حلقه های معرفت با پوشش دادن طیف بسیار متنوعی از موضوعات دینی، قالب برنامه ای جذّابی است که در معاونت تبلیغات به طور ویژه برنامه ریزی و اجرا می شود. غنی سازی اوقات فراغت زائرین و استمرار ارتباط با مخاطبین با برنامه هایی مانند همایش های تخصصی، مسابقات فرهنگی، خدمات به کاروان زیارتی، و سامانه ارتباط غیرحضوری با زائران (نورالهدی) توسط اداره امور فرهنگی پیگیری می شود. همچنین برگزاری نمایشگاه های کبوترانه و حکایت آفتاب قالب های نو و جذابی است که با تأکید بر قشر کودک و نوجوان به انتقال مفاهیم دینی پرداخته است. اداره ارتباطات اسلامی بخشی از معاونت تبلیغات است که با تمرکز بر زائرین غیرایرانی به ارایه خدمت می پردازد. برگزاری مراسم مذهبی، کلاس های آموزشی، تورهای حرم شناسی و مسابقات فرهنگی از اقدامات جاری این اداره است. ارتباط مستمر با مراکز و شخصیت های دینی در سطح دنیا از طریق ارسال محتوا و هدایای فرهنگی از دیگر فعالیت های این اداره است. اداره ارتباطات اسلامی با راه اندازی اتاق های گفتگو (با زبان های عربی- نگلیسی- فارسی)، سایت امام رضا، و تولیدات چندرسانه ای، در عرصه مجازی نیز حضور پررنگی داشته است. ارایه خدمات تبلیغی- فرهنگی با تنوع و گستره ی بیان شده مستلزم بخش های پشتیبانی متعددی است که فعالیت هایی مانند برنامه ریزی و پژوهش، نظرسنجی از مخاطبین، ارزیابی برنامه ها، پوشش صوتی و تصویری مراسم حرم مطهر، پخش زنده مراسم بر روی مراسم بر روی اینترنت، و تولید گزارش تصویری از فعالیت های حرم مطهر را انجام می دهند. هم اکنون حدود 70 عنوان فعالیت مهم برای زائران بارگاه حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) در این مجموعه ارائه می شود. برنامه-های فرهنگی و تبلیغی این معاونت در طول سال مورد نظارت و ارزیابی قرار گرفته و گزارش آن به شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی در مقاطع 6 ماهه و یکساله ارائه می گردد.

با ورود ایمیل یا شماره تلفن همراه خودمیتوانید پاسخ را از طریق پیامک و یاایمیل دریافت نمایید.

 
امتیاز دهی
 
 

پیام های ارسال شده
لیست کلی پیام زائر
  • حمیده مجیدی
    با سلام. من میخواستم عضو سایت حرم شوم ولی قسمت عضویت فعال نیست .لطفا راهنمایی کنید .متشکرم
    1391/08/01 17:05:02
  • وحيد خميرگير آزاد
    به نام خدابا عرض سلام ووقت بخيربنده هفته نامه هاي اما رضا را ميخواهم .مثل : حرم - ايوان - آستان - زائربا تشكر
    1391/08/09 09:41:26
  • ستاره
    سلام. بخش نتيجه مسابقات كتابهايي كه در حرم به زائرين مي دهيد كجاي اين سايت است. لطفا مرا راهنمايي كنيد.
    1391/08/22 21:29:40
  • aliakbar narimani
    با سلام و خسته نباشيدسايت خيلي بد باز مي شودieزمان بندي برنامه ها ي ادعيه(كميل توسل و ...)مشخص نيست با تشكر
    1391/09/10 23:25:56
  • ناشناخته
    باسلام چرا فايل مشاهده نتيجه مسابقات باز نمي شود
    1391/10/26 00:32:22
  • علي نيكي
    سلام امام رضا.خيلي نوكرتم و دستم به دامن پر مهر و محبتت.خواهش ميكنم و التماست ميكنم شما را به جان جوادت قسمت ميدم اسباب يك كار و شغل دولتي و خوب هم براي من جوان فراهم بشه انشاا...
    1391/11/14 23:21:03
  • عليرضامرادي
    با عرض سلام و خسته نباشيد....ببخشبد در رابطه با اينكه با من تماس گرفته شده از جامع رضوي ضلع غربي پلاك 188 در رابطه با برنده شدن جايزه عذر ميخوام من زمان مسابقه من زوار امام رضا (ع) بودم درواقع الان مازندرانم خواستم اگه ميشه نمي تونم براي دريافت جايزه به مشهد بيام از طريق پست برام ارسال كنيد به نشاني : مازندران-جويبار-كردكلاء-به كد پستي 4776147111منتظر جوابتون هستم.ممنون
    1391/11/17 12:09:56
  • ناشناخته
    ازخدمات ارزنده شما ممنون هستم
    1391/11/25 13:59:29
  • علي اصغر نعمان
    با سلام وخسته نباشيد خمت تمام خدام زحمتكش آقا علي بن موسي الرضا(ع)،انتقادي داشتم،سرعت سايت بسيار پايين است ودير بارگذاري مي شود،اميد است در نسخه اصلي اين مشكل را برطرف كنيد
    1391/11/25 23:17:49
  • حميده ابدالي
    لطفا نتيجه مسابقه گناه را اعلام كنيد از 40 حديث بود و من در مشهد در ماه بهمن ماه شركت كردم ولي هنوز جواب نيامده است
    1391/12/02 20:25:22
  • گل آقا موسوي
    سلام برپروانه هاي زاير....زيارتتان قبول
    1391/12/15 20:17:55
  • شروين خسروي
    سلام عليكم ، خسته نباشيد!ببخشيد براي شركت تو مسابقه گوهر كلام 26 ، روي برگه پاسخنامه جايي براي آدرس گيرنده درج نشده ، ميشه يه لطفي كنين راهنماييم كنين !ممنونالتماس دعا
    1391/12/16 10:11:00
  • ناشناخته
    سلام . من در جستجوي يك اذان فوق العاده زيبا هستم كه قديمها صبح از حرم امام پخش مي شد . هرچه در نت گشتم كامل اين اذان را پيدا نكردم و نام موذن را هم نميدانم . ممكن است راهنماييم كنيد يا اين اذان را روي سايتتان قرار دهيد؟
    1392/01/03 18:19:51
  • ناشناخته
    محل ارسال پاسخ اين مسابثه جديد 92 نروز براساس حرم ميقات رضا كجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    1392/01/07 00:53:21
  • علي صادقي
    سلام ميخاستم بدونم سايت شما اطلاع رساني موضوعات ومطالب و مسابقاتي كه اضافه ميشه ازطريق پيامكي رادارد
    1392/01/30 13:18:21
  • علي بشيري
    اللهم صل علي علي بن موسي الرضا.آقا جان نامت يادت هميشه مسكن گرفتاريهاي دنيوي من شده كمكم كن ضمانتم كن آقا جان من نوكر نوكراتم آقا جان اي آقاي مهربانيها من وپسرم خادم غلام شماييم ما رو شرمنده در درگاه الهي نكن شفاعتمان را بكن يا علي ابن موسي الرضا.
    1392/02/02 16:56:04
12>>>
 
امتیاز دهی