.
.

ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • تعیین صفحه پیش فرض مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
  • آمار بازدید
    تعداد بازدید از سایت: 227094748
    تعداد بازدید این صفحه: 3073081
    در امروز: 75069

نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
×
چهارشنبه 1/10/1395

 سلامت جسم از منظر امام رضا (علیه السلام) (2)

روزی خدمت حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) رسیدم. پیغمبر مشغول خوردن بِه بود و از آن به من هم مرحمت کرد و سپس فرمود: علی، این بِه هدیۀ خداست و آن را به من و شما هدیه فرموده است. در آن بِه، لذتی...

 امام رضا (علیه السلام) به سلامت جسم و تأثیری که سلامت جسم بر روح انسان دارد تأکید بسیار داشتند. در این نوشتار به این امر پرداخته می شود.
 
انار
امام به خوردن انار ترغیب می کرد: «هر دانه ای از انار که در معده قرار می گیرد، دل را روشن می ‌سازد و شیطان را چهل روز از قلب آن شخص دور می کند.»[1] می فرمود: «پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هر موقع انار می‌ خورد، کسی را با خود شریک نمی کرد و می فرمود: در هر اناری، یک دانه از دانه‌ های بهشت هست. »[2] خوردن انار شیرین را سبب افزایش نطفۀ مرد و زیبابی کودک می دانست.[3] تجویز می کرد که انار مَلَس (ترش ‌و شیرین) را بمکیم؛ چون به ما نیرو می دهد و خون را زنده می‌ سازد.[4] می گفت انار را به ‌همراه پوست نازکِ میان دانه‌ هایش بخوریم. این سبب صاف و پاک ‌شدن معده است.[5]
 
انجیر
برای انجیر خواص مختلفی بیان می کرد: «انجیر بوی دهان را از بین می برد و استخوان را محکم می کند و مو را می ‌رویاند و دردها را زایل می ‌سازد. انجیر شبیه ‌ترین چیز‌ به میوه‌ های بهشت است.»[6]
 
برنج
سرآمدِ غذاهای دنیا و آخرت را گوشت و برنج می دانست.[7] بهترین دارو برای درمان شخص مبتلا به سل را نانِ برنج معرفی می کرد.[8]‌
 
انار را به ‌همراه پوست نازکِ میان دانه‌ هایش بخورید، زیرا موجب صاف و پاک ‌شدن معده است.
 
باقلا
خوردن باقلا را مایۀ محکم ‌شدن استخوان‌ های ساق و تولید خونِ تازه در بدن می دانست.[9] توصیه می کرد باقلا را با پوست بخوریم: معده را پاک می کند.[10]
 
نان
پرهیز می‌ داد از اینکه نان را با کارد ببُریم. توصیه می کرد با دست تکه ‌تکه اش کنیم.[11] برای فهماندن ارزش نان جو این ‌طور مثال می ‌زد: برتریِ نان جو بر نان گندم مانند برتری اهل ‌بیت (علیهم السلام) بر مردم است.[12] می فرمود: «خدا در نان جو برکت گذاشته است و هر کس نان جو بخورد، بیماری‌ هایش بهبود می‌ یابد.»[13] نان جو را غذای غالب پیامبران می دانست: «خدا روزیِ پیامبران خود را از نان جو قرار داده است.»[14]
 
کاسنی
به خوردن کاسنی تشویق می کرد و آن را سبب افزایش مال و فرزند می دانست. همچنین خاطر نشان می کرد: «کاسنی درمان هزار بیماری است.»‌[15]
 
انگور
از میان میوه‌ ها، انگور را بیشتر دوست می‌ داشت.[16] به خوردن انگور سفارش می کرد. از قول پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می گفت: «انگور را دانه‌ دانه میل کنید،گوارا تر می شود و هضمش آسان ‌تر.»[17]
 
مویز
سفارشش این بود که مویز قرمز را هر روز ناشتا بخوریم و به نقل از  امام علی (علیه السلام) می فرمود: «هر کس ناشتا ۲۱ دانه کشمش قرمز بخورد، همیشه سالم خواهد بود.»[18]
 
سیب
می فرمود: «سیب منافع فراوانی دارد و بسیاری از بیماری‌ ها و نا خوشی‌ ها را بهبود می ‌بخشد.»[19]
 
سیب منافع فراوانی دارد و بسیاری از بیماری‌ ها و ناخوشی‌ ها را بهبود می ‌بخشد.

زیتون
زیتون را غذایی مناسب وصف می کرد و می ‌افزود: «دهان را خوش ‌بو می کند، بلغم را می برد، رنگ چهره را روشن می کند، اعصاب را محکم می ‌سازد و خشم را فرو می ‌نشاند.»[20] دربارۀ روغن‌ زیتون، به نقل از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، توصیه می کرد: «روغن ‌زیتون بخورید: معده را پاک می کند، بلغم را می ‌زداید، اعصاب را تقویت می کند، بیماری‌ های فرسوده‌ کننده را از بین می برد، اخلاق را خوب می کند، روح را آرامش می دهد و اندوه را می برد.»[21]
 
بِه
به سیرۀ جدش تمسک می کرد: «پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بِه را بسیار دوست داشت و توصیه می کرد خوردنش را ترک نکنیم.»[22] از جد بزرگوارش، علی (علیه السلام) روایت می کرد: «روزی خدمت حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) رسیدم. پیغمبر مشغول خوردن بِه بود و از آن به من هم مرحمت کرد و سپس فرمود: علی، این بِه هدیۀ خداست و آن را به من و شما هدیه فرموده است. در آن بِه، لذتی دیدم که در میوه ای دیگر ندیده بودم. سپس افزود: علی! هر کس سه روز ناشتا بِه بخورد، ذهنش باز و هوشش زیاد می شود و از شرّ شیطان و لشکرش در امان خواهد ماند.»[23]
 
عدس
عدس را پاک و با برکت می دانست و امتیازاتش را این‌ طور بر می ‌شمرد: «عدس دل را نرم می کند و اشک را زیاد. هفتاد پیغمبر از عدس برکت پیدا کردند که آخرینشان عیسی ‌بن ‌مریم (علیه السلام) است‌.»[24]
 
زیتون دهان را خوش ‌بو می کند، بلغم را می برد، رنگ چهره را روشن می کند، اعصاب را محکم می ‌سازد و خشم را فرو می ‌نشاند.
 
چغندر
چغندر را تقویت‌ کنندۀ عقل می دانست و تصفیه‌ کنندۀ خون.[25] می فرمود: برگ چغندر برای بیماری مفید است: «به بیمار هایتان برگ چغندر بدهید؛ چون ‌که در آن درمان است و هیچ مرضی ایجاد نمی کند و هیچ عارضه ای ندارد و خواب بیمار را هم آرام می کند.»[26]
 
خربزه
از خوردن خربزه به ‌صورت ناشتا نهی می کرد و آن را مایۀ سست ‌شدن ‌اندام می دانست.[27]
 
عسل
عسل را درمان هر دردی معرفی می کرد: «خوردن یک قاشق عسل در ناشتا، بلغم را پایان می دهد، صفرا را فرو می ‌نشاند، مانع از سودا می شود و ذهن را صفا می ‌بخشد. اگر هم همراه با کندُر بخورد، حافظه اش قوی می شود.»[28] راهکارش برای پیشگیری از سرما خوردگی در زمستان این بود که هر روز سه لقمه عسل با موم بخوریم.[29]

برای مشاهدا مطلب قبلی اینجا بعدی اینجا کلیک کنید.
 
منبع: کتاب بر مدار آفتاب؛ ترسیم زندگی بر مدار حیات رضوی، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی


------------------------------------------------
پی نوشت ها:
[1]. محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج۲، ص۳۵.
[2]. محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج۲، ص۴۳.
[3]. احمد ‌بن ‌محمد ‌بن ‌خالد برقی، المحاسن، ص۵۴۶؛ محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینی، الکافی، ج۶، ص۳۵۵.
[4]. محمد بن باقر مجلسی، بحار الانوار، ج‌۵۹، ص۳۲۰.
[5]. منسوب به علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، صحیفة الامام الرضا (علیه السلام)، ص۷۹؛ محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج‌۲، ص۴۳.
[6]. احمد ‌بن‌ محمد ‌بن ‌خالد برقی، المحاسن، ص۵۵۴.
[7]. عزیز الله عطاردی، مسند الامام الرضا (علیه السلام)، ج‌۲، ص۳۴۷.
[8]. محمد بن باقر مجلسی، بحار الانوار، ج‌۶۳، ص۲۷۴.
[9]. احمد‌ بن ‌محمد ‌بن ‌خالد برقی، المحاسن، ص۵۰۶.
[10]. حسن بن فضل طبرسی، مکارم الأخلاق، ص۱۸۳.
[11]. محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینی، الکافی، ج۶، ص۲۱۷.
[12]. حسن بن فضل طبرسی، مکارم الاخلاق، ص۱۵۴؛ محمد بن باقر مجلسی، بحار الانوار، ج‌۶۳، ص۲۷۴.
[13]. همان.
[14]. همان.
[15]. حسن بن فضل طبرسی، مکارم الاخلاق، ص۱۷۸.
[16]. محمد بن باقر مجلسی، بحار الانوار، ج۴۹، ص۳۰۸.
[17]. محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج‌۲، ص۳۵.
[18]. منسوب به علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، صحیفة الرضا (علیه السلام)، ص۸۹؛ محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج‌۲، ص۴۱.
[19]. حسن بن فضل طبرسی، مکارم الاخلاق، ص۱۷۳.
[20]. همان، ص۱۹۰.
[21]. ابن بابویه (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج‌۲، ص۳۵.
[22]. حسن بن فضل طبرسی، مکارم الأخلاق، ص۱۷۲.
[23]. محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج۲، ص۷۳.
[24]. همان، ص۴۱.
[25]. محمد بن باقر مجلسی، بحار الانوار، ج‌۶۳، ص۲۱۷.
[26]. همان، ج‌۶۳، ص۱۷؛ عزیز الله عطاردی، مسند الامام الرضا (علیه السلام)، ج‌۲، ص۳۴۳.
[27]. حسن بن فضل طبرسی، مکارم الاخلاق، ص۳۸۴.
[28]. منسوب به علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، فقه الرضا (علیه السلام)، ص۳۴۶.
[29]. منسوب به علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، طب الامام الرضا (علیه السلام)، ص۳۷.
 
بازدید: 762
کلید واژه ها:
سلامت جسم , امام رضا (علیه السلام) , تقویت حافظه , سلامت روح 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
چگونه بخوریم؟
همه چیز به قلب سلیم تو بستگی دارد
حجاب، زندگیست
حیات طیبه چطور تحقق پیدا می کند؟
سلامت معنوی از نظر پزشکی
  • 1397/3/24 پنجشنبه سلامت معنوی از نظر پزشکی
    بین رفتارهای معنوی مانند دعا، نیایش و باورهای دینی از یک سو و سلامت جسمانی و افزایش توان سیستم ایمنی بدن در مقابله با بیماری ها از سوی دیگر، رابطه معناداری وجود دارد.
    مدیریت خود
ارسال نظر
ارتباط با ما
نشانی: مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا علیه السلام، صحن جامع رضوی، ایوان غربی
تلفن: 32212008-051
فکس: 32003552-051
صندوق پستی: 91735/517
ایمیل: razavi@aqr.ir