خدمات

سایت فرهنـگی تبلیـغی حـرم مطهـر رضـوی

ارسال به دوستان
 
ارسال به دوستان
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • تعیین صفحه پیش فرض مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
  • آمار بازدید
    تعداد بازدید از سایت: 144692424
    تعداد بازدید این صفحه: 620887
    در امروز: 147479

نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
×
پنجشنبه 21/11/1395
 

  نماد پاکی و روشنی

آینه کاری در سده 13 ه.ق رو به رشد نهاد؛ اولین آینه کاری در حرم مطهر در زیر گنبد مطهر و در دوره صفویه، انجام گرفت. در دوره قاجار پوشش سطح داخلی بقعه با آینه کاری پوشانده شد؛ در حرم مطهر آینه کاری به شیوه های متنوعی صورت گرفته است.  

آیینه کاری رواق دارالسعاده
آینه نماد پاکی و روشنی است و یادآور راستی و درستی، آنچه از آینه در ذهن تداعی می شود همه زلالی و روشنیست. از روزگاران بسیار دور ایرانیان باستان به ساخت آینه های زیبا دست زدند و به تدریج قاب های آینه ای بسیار زیبا و نفیس ساختند. ورود آینه به معماری از زمانی بود که هنرمندان آینه کار دوره صفوی، با چیدن قطعه قطعه آیینه ها بر دیوارها و سقف های گچی هنر خویش را به شیوه ای تحسین برانگیز به نمایش گذاشتند. آینه کاری یک هنر است؛ و عبارت است از ایجاد اشکال منظم در طرح ها و نقش های متنوع با قطعات کوچک و بزرگ آینه ساده یا رنگی برای تزیین سطوح داخلی بنا.
 در ابتدا آینه کاری بناها در ایران به عنوان یک هنر تزئینی و تفننی در کاخ ها صورت می گرفت؛ این هنر در سده 13 ه.ق رو به رشد نهاد؛ ورود آینه کاری به حرم مطهر همزمان با ورودش به معماری بود به طوری که اولین آینه کاری در حرم مطهر در دوره صفویه -زمان سلطنت شاه سلطان حسین صفوی- در زیر گنبد مطهر انجام گرفت. در دوره ناصرالدین شاه نیز به دستور میرزا محمد صادق قائم مقام، پوشش سطح داخلی بقعه که از آثار دوره صفوی بود با آینه کاری پوشانده شد؛ به تدریج دیگر رواق ها و بناهای اطراف روزه منوره نیز به شیوه ای هنرمندانه با آینه کاری تزئین یافت. در دوره قاجار هنر آینه کاری به اوج خود رسید و در تزئینات رواق دارالسیاده نمایی بسیار زیبا به وجود آورد؛ آینه کاری به تدریج به عنوان یکی از تزئینات وابسته به معماری در بسیاری از بناها مورد استفاده قرار گرفت.
 
 

آینه کاری رواق دارالسیاده



آینه کاری رواق دارالسیاده
 
 
  در حرم مطهر آینه کاری به شیوه های متنوعی صورت گرفته؛ یکی از این روش های سنتی استفاده از قطعات آینه به شکل های هندسی، ترنج و اسلیمی است که به صورت تزیینی در گچ نشانده شده؛ این شیوه در برخی قسمت های حرم نظیر نمای غرفه های اطراف صحن انقلاب و بخشی از بدنه توحید خانه به کار رفته است.
شیوه دیگر، آینه کاری با آینه بی رنگ و یا شیشه های رنگارنگ است؛ این شیوه در تزیین قسمت هایی از بدنه رواق های دارالسیاده، دارالسعاده، توحیدخانه و دارالزهد به کار رفته است.

 

آینه کاری رواق دارالزهد
در دوره معاصر، بخش مهمی از هنر آینه کاری را «کتیبه های آینه ای» به خود اختصاص داده اند؛ این کتیبه ها در رواق های حرم مطهر به کاررفته و جلوه خاصی به آنها بخشیده اند. 
 
به کوشش: فدوی



منابع:
دایره المعارف آستان قدس رضوی؛ بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
مجلات تخصصی نور؛ آیینه کاری در معماری دوره قاجار ( نگاهی مختصر بر پیشینه ی آیینه و کاربرد آن در تاریخ هنر ایران)؛ طاهره مقیم پور بیژنی
 
 
  
  
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
نظرات
ارتباط با ما
نشانی:مشهد مقدس حرم مطهر امام رضا علیه السلام صحن جامع رضوی ایوان غربی
تلفن:32214421
فکس:32212008
ایمیل:Razavi.aqr.ir
 
 
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • سایت های مرتبط