کتابخانه

سایت فرهنـگی تبلیـغی حـرم مطهـر رضـوی

ارسال به دوستان
 
ارسال به دوستان
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • تعیین صفحه پیش فرض مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
  • آمار بازدید
    تعداد بازدید از سایت: 149225806
    تعداد بازدید این صفحه: 190249
    در امروز: 91482

نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
×
 
 
دوشنبه 11/11/1395

 نقد ادبی و مطالعات فرهنگی

قرائتی نقادانه از آگهی های تجاری در تلویزیون ایران، کتابی است  اثر حسین پاینده، که  با مطالعه آن خواهید فهمید که تا کنون پیام های بازرگانی چه پیام هایی به ذهن شما القا کرده است. 

 
تلویزیون را روشن می کنید و قصد دیدن فیلم، سریال یا برنامه مورد نظر خود را دارید... مدتی می گذرد که ناگهان پیام های بازرگانی، برنامه را قطع می کنند البته به صورت موقت... چند واکنش در این زمینه وجود دارد یا شبکه را عوض کرده و در گشت و گذار در شبکه های دیگر مشغول می شوید یا تک تک پیام های بازرگانی را تماشا می کنید و یا برای مدت کوتاهی فقط شنونده ی صدای پیام های پخش شده هستید...
تا کنون به این فکر کرده اید برای چه منظور در برخی از تبلیغات مشترک المفهوم (بعنوان مثال آشپزی) گاهی زنان در آن ایفای نقش می کنند و گاهی مردان... البته با اندک تفاوتی در نحوه ی بیان. و یا گاهی سلطه ی ماشین آلات بر انسان و گاهی همزیستی مسالمت آمیز بین این دو و یا گاهی سلطه انسان بر ماشین آلات را شاهدیم؟
درک این مفاهیم و دانستن اطلاعات و داده هایی که از طریق پیام های بازرگانی به ذهن مخاطب وارد میشود، لاجرم ما را وادار می کند اندکی "سواد رسانه ای" بدانیم.  
 اما در این عصر، باید بدانیم روحمان چه چیزی می خورد و مهم باشد و سرمان هوشمندانه تر به کار خودمان باشد.
به قول شهید آوینی به نقل از هیتلر در کتاب "نبرد من" اثر هیتلر چنین آمده است: "وقتی می خواهید جامعه ای را به سوی چیزی بکشید، حیوانی ترین و پست ترین غرایز او را آماج و نشانه "پروپاگاند" یا تبلیغات خود قرار دهید. غده آب دهان او را برای آگهی یک کنسرو و غریزه جنسی او را برای آگهی یک جوراب یا یک اتومبیل آخرین سیستم، تحریک کنید."
کتاب نقد ادبی و مطالعات فرهنگی: قرائتی نقادانه از آگهی های تجاری در تلویزیون ایران اثر حسین پاینده از انتشارات نشر شهر   به شما می گوید که تا کنون پیام های بازرگانی چه پیام هایی به ذهن شما القا کرده است که گاهی شده تا در خرید آن "برند" یا نشان تجاری اقدام  نکنید خواب و خوراک ندارید.
در اغلب پیام های بازرگانی، محتوای پوچ اما تکنیک عالی، مخاطب را مجذوب می کند. حال آن که فرمول معروف هیتلر که در بالا ذکر شد در موسسات تبلیغات تجاری غرب به وفور یافت می شود و برخی از شرکت های داخلی نیز از همان فرمول به سبکی دیگر و به ظاهر اسلامیزه کردن آنها، استفاده می کنند.
 
 
به کوشش: نصیبه داوودی
 
 
کلید واژه ها:
تبلیغات مشترک , آگهی بازرگانی , آگهی های تجاری 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
نظرات
ارتباط با ما
نشانی:مشهد مقدس حرم مطهر امام رضا علیه السلام صحن جامع رضوی ایوان غربی
تلفن:32214421
فکس:32212008
ایمیل:Razavi.aqr.ir