سایت فرهنـــگی تبلیـــغی حـــرم مطهـــر رضـــوی

 
 
ارسال به دوستان
 
ارسال به دوستان
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • تعیین صفحه پیش فرض مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
  • آمار بازدید
    تعداد بازدید از سایت: 178666239
    تعداد بازدید این صفحه: 1564129
    در امروز: 14165

نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
×
 
 
شنبه 27/3/1396

 جایگاه والای اهل بیت معصومین در قرآن

در چشمه سار زلال وحی آیات منتخب جزء 22؛ سوره احزاب: 33 جایگاه والای اهل بیت معصومین در قرآن  
وَ قَرْنَ فی‏ بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتینَ الزَّکاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً (33)
و در خانه‌هایتان قرار و آرام گیرید، و [در میان نامحرمان و کوچه و بازار] مانند زنان دوران جاهلیت پیشین [که برای خودنمایی با زینت و آرایش و بدون پوشش در همه جا ظاهر می‌شدند.] ظاهر نشوید، و نماز را برپا دارید و زکات بدهید، و خدا و پیامبرش را اطاعت کنید، جز این نیست که همواره خدا می‌خواهد هرگونه پلیدی را ازشما اهل بیت [که به روایت شیعه و سنی محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام] برطرف نماید، و شما را چنان که شایسته است [از همه‌ی گناهان و معاصی] پاک و پاکیزه گرداند. (33)

پرسش‌های اساسی:
معنای عصمت اهل بیت(علیهم السلام) چیست؟
اهل بیتی که در این آیه مطرح شده، چه کسانی هستند؟
معرفت ما نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) چقدر است؟

توضیح آیه:
«تبرج» به معنی «آشکار شدن در برابر مردم» است، و از ماده «برج» که در برابر دیدگان همه ظاهر است گرفته شده است.
و بالاخره در سفارشات بعدی می‌فرماید: «ای زنان پیامبر! نماز را برپا دارید، زکات را ادا کنید، و خدا و رسولش را اطاعت نمایید. بدیهی است توجه به عفت و حیای اجتماعی، زمینه را برای عمل به سفارشات بعدی فراهم می‌کند.
تکبه بر نماز و زکات، از آن روست که نماز مهم‌ترین راه ارتباط و پیوند با خالق است، و زکات هم پیوند محکمی با خلق خدا به شمار می‌رود.
باید توجه داشت که این احکام تنها مخصوص به زنان پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) نیست، بلکه برای همگان است. هرچند در مورد آنان تأکید بیشتری دارد.
فراز حساس «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» در مقام بین خبری مهم است. خبر از انحصار یک ویژگی خاص برای اهل بیت (علیهم السلام) که به خواست و اراده‌ی خدا صورت پذیرفته است. و آن ویژگی این است که «هرگونه پلیدی و خطا از اهل بیت (علیهم السلام)، دور خواهد بود و ایشان از همه‌ی گناهان و معاصی، پاک و پاکیزه خواهند ماند.»

توضیح برخی لغات
یُریدُ: مراد از اراده در این فراز، «اراده‌ی تکوینی» است. چراکه اراده‌ی تشریعی خداوند، پاکی همه‌ی مردم است، نه تنها اهل بیت پیامبر(علیهم السلام).
رجس: هرگونه ناپاکی ظاهری و باطنی است.
أَهْلُ الْبَیْت: منظور از این عبارت، همه‌ی خاندان پیامبر(صلی الله علیه وآله) نیست، بلکه برخی افراد آن است که نام آنان در روایات شیعه و سنّی آمده است. این گروه عبارتند از: علی (علیه السلام)، فاطمه (سلام الله علیها)، حسن بن علی (علیه السلام) و حسین بن علی (علیه السلام).
دلیل این انحصار چیست؟ چرا این فراز درباره‌ی زنان پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و یا همه‌ی خاندان ایشان نیست؟
1. این آیه گرچه در لابه‌لای آیات مربوط به همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) آمده است، اما تغییر سیاق آن تبدیل ضمیرهای «جمع مؤنث» به «جمع مذکر» حاکی از تفاوت محتوای این آیه با فرازهای پیشین است. مجموعه‌ای از روایات نیز بر اینکه این فراز مخصوص اهل بیت (علیهم السلام)- پیامبر (صلی الله علیه وآله)، علی (علیه السلام)، فاطمه (سلام الله علیها)، حسن بن علی‌(علیه السلام) و حسین بن علی (علیه السلام)- است و همسران پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) داخل در این معنی نیستند، تأکید دارند. همسران پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم)، هرچند از احترام ویژه‌ی خود برخوردارند، اما در روایاتی از خود ایشان حتّی از عایشه و امّ سلمه نقل شده است که آنان از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) پرسیدند: آیا ما هم جزء اهل بیت هستیم؟ پیامبر فرمودند: خیر.
2. در روایاتی متعدّد آمده است: پیامبر (صلی الله علیه وآله)، عبایی بر سر این پنج نفر- که یکی از آنان خود حضرت بود- کشیدند و فرمودند: این‌ها اهل بیت من هستند و اجازه‌ی ورود دیگران را نداد.
3. در خصوص زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) حتی در قرآن نیز اشاراتی هست که گاهی مرتکب گناه می‌شدند. مانند آنچه در سوره‌ی تحریم آمده است که پیامبر (صلی الله علیه وآله)، رازی را به بعضی از همسرانش فرمودند و او امانت داری نکرد و به دیگری گفت. خداوند این عمل را گناه نامیده و فرموده است: «إِنْ تَتُوبا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُکُما»! همچنین است داستان جنگ جمل که از سوی یکی از همسران پیامبر، علیه امام علی (علیه السلام) در گرفت!

معنای عصمت اهل بیت (علیهم السلام) چیست؟
اهل بیت (علیهم السلام)، به جهت تأییدات الهی و اعمال پاک خویش، چنان هستند که در عین برخورداری از قدرت و اختیار برای گناه کردن، به سوی گناه نمی‌روند. درست همان گونه که هیچ فرد عاقلی حاضر نیست، قطعه‌ی آتشی را برداشته و در دهان خویش بگذارد! هیچ اجبار و اکراهی نیز در این کار نیست. این تصمیم، از درون انسان و در نتیجه‌ی آگاهی‌ها و مبادی فطری وطبیعی می‌جوشد.
چگونه در لابه‌لای بحث از وظایف زنان پیامبر (صلی الله علیه وآله) مطلبی آمده که زنان ایشان را در برنمی‌گیرد؟
پاسخ این پرسش را مفسّر بزرگ، «علامه طبرسی» در «مجمع البیان» آورده است:
«این نخستین بار نیست که در آیات قرآن به آیاتی برمی‌خوریم که در کنار هم قرار دارند، اما از موضوعات مختلفی سخن می‌گویند! قرآن پر از این گونه بحث‌هاست. در کلام فصحای عرب و اشعار آنان نیز نمونه‌های فراوانی برای این موضوع موجود است.
پاسخ دیگری که می‌توان به این سؤال داد این است که قرآن می‌خواهد به همسران پیامبر(صلی الله علیه وآله) بگوید: شما در میان خانواده‌ای قرار دارید که گروهی از آنان معصومند. کسی که در زیر سایه‌ی درخت عصمت و در کانون معصومان قرار گرفته، سزاوار است بیش از دیگران مراقب خود باشد. فراموش نکنید که انتساب به خانواده‌ای که پنج معصوم پاک در آن است، مسئولیت‌های سنگینی ایجاد می‌کند، و خدا و خلق خدا انتظارات فراوانی از شما دارند.

پیام‌ها:
جایگاه زن یا در خانه است و یا بیرون از خانه و البته بدون خودنمایی: «قَرْنَ ... لا تَبَرَّجْنَ»
خودنمایی نشانه‌ی تمدّن نیست، نشانه‌ی جاهلیّت است: «تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى»
ارتجاع و عقبگرد به دوران جاهلی ممنوع! «لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى»
اطاعت از رسول در کنار اطاعت از خدا واجب است. «أَطِعْنَ اللَّهَ»
گناه، پلیدی روح است و خاندان نبوّت باید از این پلیدی دور باشند تا الگویی برتر برای همگان باشند. «لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ»

داستان:
یکی از روزهایی که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در خانه‌ی ام‌سلمه بود، جبرئیل آیه‌ی «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» را بر آن حضرت نازل کرد. آنگاه رسول اکرم (صلی الله علیه وآله)، حسن (علیه السلام)، حسین (علیه السلام) را احضار کرده و اطراف خود نشاند. سپس پارچه‌ای یا عبای پشمین خود را بر سر همگی کشید و با خواندن این آیه، عرضه داشت: «اللَّهُمَّ هَؤُلَاءِ أَهْلُ بَیْتِیَ، اللَّهُمَّ أَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهِّرْهُمْ تَطْهِیراً؛ خدایا اهل بیت من اینها هستند. خدایا رجس و پلیدی را از اینها دور کن و مطهرشان گردان!» ام سلمه با دیدن این صحنه گفت: «یا رسول الله! آیا من نیز در این مجموعه داخل و مشمول این آیه هستم؟ حضرت فرمودند: تو بر مکانت و منزلت خود هستی، تو بر خیر هستی. و تو از همسران پیغمبر هستی. ولی نفرمودند: تو از اهل بیت هستی. شواهد التنزیل، ج2، ص87، ح764)

تنبّه:
آیا تا به حال با خود فکر کرده‌ایم که اهل بیت علیهم السلام در زندگی ما چه نقشی دارند؟
آیا معرفت ما نسبت به اهل بیت علیهم السلام، منجر به محبت و اطاعت از آنها در زندگی شده است؟
آیا در زندگی به فکر شباهت رفتاری با امام زمانمان هستیم؟


   
کلید واژه ها:
زلال وحی , اهل البیت 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
معیار عمل صالح
  • 1396/5/17 سه شنبه معیار عمل صالح
    عمل صالح دلیل خلقت ماســت، عمل صالح مهر تأیید ایمان ماست، عمل صالح تنها حضور در صف اول نماز جماعت، ساختن مسجد، شله و برنج عزاداری، برگزاری ســفرۀ ابولفضل، و... نیست. گاهی اوقات عمل صالح، ساده ترین و معمولی ترین کارهاست
حفظ برادری‌ها و صمیمیت‌ها
  • 1396/3/28 يكشنبه حفظ برادری‌ها و صمیمیت‌ها
    آیات منتخب جزء26؛ سوره‌ی حجرات:10 و 11 سفارش اکید اسلام به حفظ برادری‌ها و صمیمیت‌ها و دوری از عوامل ایجاد کدورت در بین مسلمانان
مزد رسالت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله!
رمز رسیدن به خوشبختی در دنیا و آخرت
بهشتیان در قیامت؛ غرق در مواهب مادی و معنوی
 
ارسال نظر
ارتباط با ما
نشانی: مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا علیه السلام، صحن جامع رضوی، ایوان غربی
تلفن: 32212008-051
فکس: 32003552-051
صندوق پستی: 91735/517
ایمیل: razavi@aqr.ir 
 
 
مقدمه
 قرآن ریسمانی محکم است که خدای تعالی دستگیره اش را استوارترین نهاده است. مستقیم ترین راه به بهشت است.گذر زمان کهنه اش نکند و تکرار حلاوتش را زایل نتواند. چرا که برای زمانی خاص نیامده است. راهنمای هر انسانی است و حجت و برهان بر او. نه از پیش رو و نه از پشت سر باطل بدان راه نیابد. وحی است از سوی حکیمی نیکو صفات.( مسند الرضا، ج1، ص307)
 اداره علوم قرآنی با تمسک به سفارش رسول وحی، حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) و در راستای سند چشم انداز آستان قدس رضوی، ارتقا دانش و بینش قرآنی زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی را دنبال می کند. بدین منظور با برگزاری برنامه ها و فعالیتهای مختلف قرآنی اعم از کلاسهای آموزشی قرآن کریم ،نشستهای تدبری، محافل قرآنی، مسابقات و جشنواره و... زمینه انس همگان با قرآن کریم را فراهم کرده است.
 دار القرآن آستان قدس رضوی همان ساختمان قدیمی مدرسه علمیه دو درب است که در عهد تیموری توسط خواجه غیاث الدین بهادرخان با معماری پرجاذبه در سال 846 هجری قمری بنا شده است.
کلیه برنامه ها و فعالیتهای قرآنی اداره علوم قرآنی را می توان به دو بخش آموزشی، ترویجی تقسیم کرد. به تفکیک فعالیتهای هر بخش به شرح ذیل است:
 بخش آموزش
-   واحد مهد الرضا(علیه السلام)
-  واحد قرائت و حفظ
-   واحد تفسیروحدیث
-   واحد سمعی و بصری
واحد مهد الرضا(علیه السلام)
دوره آموزشی مهد الرضا(علیه السلام)
 آموزش روخوانی قرآن، حفظ آیات و روایات کاربردی، آشنایی با سیره معصومین(علیهم السلام)، قصه، سرود، شعر، کاردستی، نقاشی، مفاهیم علوم و ریاضی به سبک نوین قصه و بازی ویژه کودکان 5 سال تمام در دوره 9ماهه علاوه برمشهد در 10استان و 25شهرستان موقوفه دار آستان قدس رضوی از اهم فعالیتهای این واحد است.
تلفن: 32002287
کارگاه مهدالرضا (ع)
    این کارگاه( اتاق 21، دار القرآن) ویژه زائران 5تا8 سال صبح ها از ساعت 14-8 و عصرها از ساعت 20-16 زمینه ای را فراهم می کند تا والدین با فراغت بال در لحظه های زیارت، فرزند خود را به این کارگاه سپرده تا از آموزش های آن بهره مند شده و ساعاتی سرشار از شادی و معنویت را در جوار امام رضا(علیه السلام) تجربه کنند. برگزاری کارگاه های آداب زیارت، نیایش، قصه معصومین(علیهم السلام)، آموزش حفظ سوره، آموزش نقاش، آموزش کاردستی، بازی و سرگرمیهای قرآنی، پویانمایی، شعر و سرود و نمایش از اهم برنامه های کارگاه مهد الرضا (علیه السلام) است . مدت ارائه خدمت به هر کودک 45دقیقه است.
تلفن: 32002559
واحد قرائت و حفظ
دوره های آموزشی قرائت و حفظ
 آموزش روخوانی، روانخوانی، تجوید مقدماتی و تکمیلی، حفظ و صوت ولحن در قالب کلاس و کارگاه در حرم مطهر و مراکز قرآن رضوی درشهرستانها و مناطق دوازدهگانه شهر مشهد از جمله فعالیتهای این واحد است. همچنین این واحد ویژه زائران بارگاه رضوی کارگاههای کوتاه مدت روخوانی، روانخوانی، تجوید و حفظ قرآن کریم را در تمام فصول سال برگزار می کند.
علاوه بر این برگزاری جلسات هفتگی آموزش قرائت قرآن کریم در طول سال به صورت یک جلسه در هفته و در ماه مبارک رمضان هر شب در بیش از 20شعبه سطح شهر مشهد از دیگر فعالیتهای این واحد به شمار می رود.
کارگاه مشاوره تخصصی قرائت و حفظ
    این کارگاه (اتاق9،دارالقرآن) صبحها ویژه خواهران از ساعت30/13-9 و عصرها از ساعت 20-16 ویژه برادران خدمات رسانی می کند. در این واحد زائران با اشکالات قرائت خود آشنا شده، می توانند قرائت نماز خود را تصحیح کنند و با راهنمایی اساتید از کتب و جزوات آموزشی مورد نیاز خود مطلع شوند.
کارگاه حفظ
   تحویل محفوظات وگرفتن برنامه حفظ، رفع اشکال، دریافت گواهینامه در صورت کسب نمره قبولی در سطوح اعلام شده از اهم فعالیتهای این کارگاه  است. این کارگاه( اتاق18، دار القرآن) در هفته 4 روز در نوبت صبح وعصر طبق برنامه اعلام شده در خدمت زائران بارگاه رضوی است.
کارگاه های آموزشی قرائت وحفظ
این کارگاه ها به شرح ذیل ویژه زائران بارگاه منور رضوی برگزار می شود:
 -کارگاه روخوانی در دو روز طی 4جلسه
- کارگاه روان خوانی در دو روز طی 4جلسه
- کارگاه تجویدالصلوه در سه روز طی 6جلسه
- کارگاه آموزش روشهای حفظ در دوروز طی 4جلسه
جلسات آموزشی قرائت قرآن کریم
 در این جلسات فرصتی فراهم می شود که زائر در حضور اساتید و قاریان بین المللی قرائت قرآن، آیاتی از قرآن را تلاوت کند. اساتید نیز نکات آموزشی مورد نیاز را ارائه می دهند. این نکات بگونه ای بیان می شود که برای جمع حاضر در جلسه قابل استفاده باشد. این جلسات شنبه تا چهارشنبه، بعد از نماز مغرب و عشاء در دار القرآن برگزار می شود. برنامه حضور اساتید بدین قرار است:
شنبه
یکشنبه
دوشنبه
سه شنبه
چهارشنبه
حمید رضا احمدی وفا
سید مرتضی سادات فاطمی
جواد کاشفی
سید جواد حسینی
جواد پناهی
 
تلفن:32002084و 32002371
واحد تفسیر وحدیث
دوره های آموزشی تفسیر وحدیث
 برگزاری کلاسهای تدبر در قرآن، تدبر در سیره معصومین(ع)، تفسیر، ترجمه و مفاهیم، آیات الاحکام ، نهج البلاغه، عصر غیبت و صحیفه سجادیه در حرم مطهر و مراکز قرآنی سطح شهر مشهد و شهرستانها از جمله فعالیتهای این واحد است.
تلفن: 32002784
سلسله نشست های تفسیر وحدیث
  این برنامه در صحن دار القرآن حرم مطهر با محوریت موضوعاتی مانند تدبر در قرآن، تفسیر و ... ویژه زائران همراه با مسابقه برگزار شده و به نفرات برگزیده جوایزی اهدا می شود.
حلقه های تدبر در قرآن کریم
 در این برنامه در فضایی صمیمی زائران با تدبر سوره ای از قرآن آشنا شده و پاسخ پرسش های خودرا از استاد حاضر در حلقه دریافت خواهند کرد. این برنامه در طول سال در رواق های حرم مطهر و در تعطیلات ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان در صحن دارالقرآن برگزار می شود.
 
کارگاه تفسیر وحدیث 
 در این کارگاه( اتاق8، دار القرآن) زائران و مجاوران  می توانند از فضای کتابخانه برای تحقیق و پژوهش های قرآنی وحدیثی استفاده کنند و مشاوره های لازم را از اساتید متخصص دریافت کنند.همچنین ضمن تکمیل فرم مسابقات با برخی از موضوعات قرآنی وحدیث آشنا می شوند. همچنین زائران با ثبت نام در کارگاههای آموزشی(2ساعت) که در رشته های تدبر در قرآن ، تدبر در سیره معصومین(ع)، تدبر موضوعی قرآن، تفسیر قرآن، آشنایی با نهج البلاغه، آشنایی با صحیفه سجادیه برگزار می شود، می توانند توشه ای از معارف دینی برگیرند.
تلفن:32002085
 
پاسخگویی به سوالات قرآنی وحدیثی
 در این کارگاه ( اتاق 11، دار القرآن) زائران می توانند به صورت حضوری یا تلفنی پرسشها و شبهات خود را در زمینه قرآن وعترت از اساتید مجرب این قسمت پرسیده و پاسخ دریافت کنند.
تلفن:32002542
واحد سمعی و بصری
   این واحد( اتاق14، دار القرآن) با گردآوری، تنظیم آلبوم هایی از تلاوتهای مجلسی قاریان ممتاز و بین المللی، نصب فایلهای صوتی قرآن در گوشی همراه زائران و معرفی سایتهای قرآنی به آنها در خدمت زائران حرم مطهر است. همچنین در این واحد فضایی برای استفاده از نرم افزارها و سایتهای قرآنی برای سنین مختلف فراهم شده است. علاقه مندان می توانند همه روزه ( خواهران) از ساعت 8 الی 30/13و ( برادران) 16 الی19 به این واحد مراجعه کنند.
تلفن:32002562
بخش ترویجی
-   واحد محافل و مسابقات
-   واحد هنرهای قرآنی
-   واحد ختم تلاوت نور
تلفن:32002082
واحد محافل و مسابقات
محافل قرآنی
مهمترین محافل قرآنی حرم مطهر که در طول سال برگزار می شود، بدین قرار ا ست:
 تلاوت  قرآن و اذان سه افق شرعی مشهد مقدس
فهرست اسامی قراء و موذنین افق شرعی حرم مطهر
ایام هفته
قاری و موذن صبح
قاری و موذن ظهر
قاری و موذن مغرب
شنبه
جلیل حسین زاده
حمید رضا عباسی
حمید رضا احمدی وفا
یکشنبه
میثم محمدی
مهدی تقی پور
سید مرتضی سادات فاطمی
دوشنبه
مصطفی احمدی
جواد رجایی
جواد کاشفی
سه شنبه
رضا جاویدی
محمد مشمول
سید جواد حسینی
چهارشنبه
محسن حسنی کارگر
کبیر قلندر زاده
جواد پناهی
پنج شنبه
مسعود پنجه
مهدی شجاع
حمید شاکرنژاد
جمعه
حسین
 پور کبیر
-
سید جواد سادات فاطمی
 
ترتیل قرآن کریم
این برنامه در رواق امام خمینی(قدس ره)، همه روزه پس از نماز جماعت صبح برگزار می شود.
محافل انس با قرآن
این محافل با حضور قاریان ممتاز و بین المللی و گروههای تواشیح و ابتهال، در شش ماهه اول سال در رواق امام خمینی( قدس سره)، قبل از نماز مغرب و عشاء و در شش ماهه دوم سال در دار القرآن الکریم بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می شود
ویژه برنامه های ماه رمضان
 در ماه مبارک رمضان روزانه 10محفل ترتیل قرآن کریم در صحن ها و رواق های مختلف حرم مطهر( مسجد گوهرشاد، صحن آزادی، دار الحجه و...) برگزار می شود. این محافل ضمن پخش از شبکه های سراسری با هدف بهره گیری تخصصی از فضای معنوی ماه رمضان در قالب محافل عمومی و مخاطبان خاص تقسیم بندی می شود. ترتیل خواهران و ترتیل نوجوانان از محافل مختص مخاطبان خاص است.
تبصره: دار القرآن افتخار دارد اساتید قرآنی شهرستانهای مختلف را که بعنوان زائر به حرم مطهر مشرف شده اند، پس از هماهنگی با کارشناس محافل جهت توفیق تلاوت در حرم مطهر در محافل قرآنی دعوت کند.
تلفن:32002370 و 32002462
مسابقات قرآنی
 از دیگر فعالیتهای این واحد( اتاق 17، دار القرآن) می توان به برگزاری مسابقات قرآنی در حرم مطهر اشاره کرد.
روزانه، در هر محفل مسابقات قرآنی برگزار می شود. در این مسابقات زائران با رجوع به کتاب شریف قرآن پاسخ سوال را یافته و ضمن تلاوت آیه یا آیات با معنا و مفاهیم آن نیز آشنا می شوند. به نفرات برگزیده به قید قرعه در محفل روز بعد جوایزی اهدا خواهد شد.
جنگ های قرآنی
 برگزاری جنگ های قرآنی با هدف آشنایی کودکان ونوجوانان با مفاهیم و آموزه های قرآن وعترت در قالب قصه، نمایش، مسابقه و... از دیگر فعالیتهای این واحد است که پنج شنبه شبها بعد از نماز مغرب و عشا در دار القرآن الکریم برگزار می شود.
تلفن:32002561
واحد هنرهای قرآنی
 این واحد( اتاق2، دار القرآن) با هدف انتقال معارف ناب دینی در قالب هنر و ایجاد زمینه ای برای انس هرچه بیشتر زائران عزیز با قرآن وعترت (ع) و به منظور غنی سازی اوقات فراغت زائران از سال 1383 با برگزاری چهارکارگاه خوشنویسی ، تذهیب ، معرق و نقاشی در خدمت زائران ومجاوران بارگاه رضوی است.
لازم به ذکر است واحد هنرهای قرآنی در شیفت صبح ویژه خواهران از ساعت 8 صبح الی 14 و در شیفت عصر ویژه برادران از ساعت 16 الی 20 خدمات ارائه می دهد.
واحد هنرهای قرآنی جهت ساماندهی برنامه های کارگاهی خود و ایجاد زمینه ای برای بهره مندی هرچه بیشتر علاقه مندان از آموزش های هنری، کارگاههای 3روزه هنری را برگزار می کند. عموم زائران هنر دوست و علاقه مند به شرکت در این کارگاه ها می توانند همه روزه ( خواهران ) از ساعت 8 الی 12و ( برادران ) 16 الی 20 به واحد هنرهای قرآنی مراجعه وطبق جدول زمانبندی ثبت نام و از برنامه های واحد هنرهای قرآنی استفاده کنند.
 
واحد ختم تلاوت نور
 این واحد( اتاق16، دار القرآن) با ارائه برنامه ای منظم به زائران علاقه مند کمک می کند تا با تلاوت قرآن کریم، ذکر صلوات و ادعیه شریف با کلام وحی و عترت انس گرفته و توشه ای از معارف آن برگیرند.
« ختم کل قرآن»،« ختم یک حزب»، « ختم نیم حزب»، « ختم یک سوره» از اهم برنامه های این واحد به شمار می رود.
این واحد روزانه، مجالس ختم قرآن را در دار القرآن برگزار می کند که با استقبال زائران بارگاه رضوی همراه شده است. در این جلسات با ختم نیم حزب از قرآن توسط هر زائر کل قرآن ختم می شود.
تلفن:32002560
نشانی: حرم مطهر-صحن جمهوری اسلامی- اداره علوم قرآنی
تلفن:32215001-32215002
 
×