تلاوت سوره کوثر

محمد جواد پناهی

 
 

سایت فرهنـــگی تبلیـــغی حـــرم مطهـــر رضـــوی

 
 
ارسال به دوستان
 
ارسال به دوستان
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • تعیین صفحه پیش فرض مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
  • آمار بازدید
    تعداد بازدید از سایت: 153286637
    تعداد بازدید این صفحه: 1327419
    در امروز: 43186

نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
×
 
 
دوشنبه 11/11/1395

 شخصیت قرآنی حضرت زینب سلام الله علیها

شخصیت قرآنی حضرت زینب سلام الله علیها را می توان در گفتارها و فرمایشات ایشان به روشنی مشاهده کرد  

گونۀ بشری به جهت برخورداری از توان اختیار، امکان تغییر و تحول در شخصیت اولیۀ خود را که شخصیتی الهی و خداگرا می باشد، دارا می باشد. از این رو در این گونه از مخلوقات، شخصیت های بسیار گوناگون و بسیار متفاوت از یکدیگر دیده می شوند که این گوناگونی و تفاوت نتیجۀ تغییرات و دستکاریهای بشری در شخصیت اولیۀ خویش است.
در میان شخصیت های بشری، نوعی شخصیت جامع تعریف شده است که این نوع شخصیت، حاصل رشد همۀ جانبه انسان در هر دو زمینۀ مادی و معنوی می باشد.
این نوع شخصیتی تنها در سایۀ برخورداری درست و سالم از همۀ امکانات و دارایی های عقلی، قلبی و نقلی بدست می آید. در بین این امکانات و دارایی ها، منبعی به نام قرآن دیده می شود که به استناد آیاتش چون آیۀ «وَ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ» (نحل/89) و دیگر آیات و دلایل عقلی و نقلی دیگر از جامعیت حداکثری جهت تأمین نیازهای زندگی بشری برخوردار است.
جامعیت این کتاب و کفایت آن به عنوان کتاب زندگی، این امکان را برای انسان های جامع گرا فراهم می سازد که با برقراری ارتباط با این کتاب و عمل به آموزه های آن به شخصیت جامع مطلوبشان دست پیدا کنند.
الگوها و نمونه های والای این نوع شخصیت جامع، ائمه علیهم السلام و تربیت شدگان آن ها هستند که با تأسی به قرآن ناطق و عمل به آموزه های قرآن صامت چنین شخصیتی را احراز کرده اند.
حضرت زینب سلام الله علیها از فرزندان امیر مؤمنان علیه السلام را می توان به عنوان شخصیتی جامع قلمداد کرد که این شخصیت والایش را از عمل به آموزه های قرآنی و زندگی به سبک قرآنی کسب کرده است.
شخصیت قرآنی حضرت زینب سلام الله علیها را می توان در گفتارها و فرمایشات ایشان به روشنی مشاهده کرد. از مهمترین فرمایشات ایشان، خطبه ای است که در دربار یزید در آشکارسازی هویت واقعی حکومت وقت و دفاع از حق اهل بیت علیهم السلام ایراد شد.
مطالعۀ دقیق این خطبه نشان می دهد که حضرت زینب سلام الله علیها با کتاب قرآن مأنوس بودند و این کتاب در زندگی ایشان حضوری زنده و فعال داشته است. بخشی از ارجاعات و مستندات قرآنی حضرت در این خطبه عبارتند از:

1. «ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذِینَ أَساؤُا السُّواى‏ أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ کانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُنَ‏» (روم/10)
آیۀ مذکور نخستین جمله ای است که حضرت پس از حمد خدای متعال و صلوات بر پیامبر و خاندان ایشان صلوات الله علیهم، در رأس خطبه خود ایراد فرمودند.
شروع خطبه با این آیه توسط حضرت اولین تیری است که بر پیکر ناراست حکومت یزید وارد می آید و نادرستی عمل وی در برخورد و مواجهه با اهل بیت علیهم السلام را هویدا می سازد.
حضرت با این آیه به یزید، دربار یزید و حضار مجلس اعلام می دارند که ای یزید! بد کردی و فرجام این بدی چیزی جز بدی و ناگواری نخواهد بود. چرا که تو بزرگترین آیات الهی را که پیامبر و اهل بیت علیهم السلام هستند، تکذیب کردی و آن ها را به ریشخند گرفتی.
توجه به عاقبت و فرجام کار، بهترین سنجه و معیار برای ارزیابی آن کار و تشخیص درستی یا نادرستی آن است. از این رو حضرت سلام الله علیها از این قاعده استفاده می کنند و برای نشان دادن درستی یا نادرستی عمل یزید در برخورد با اهل بیت پیامبر صلی الله علیهم، توجه آنان را به فرجام و نتیجۀ این کار جلب می کنند.
زشتی و بدی فرجام عمل یزیدف نشان دهندۀ زشتی و نادرستی این عمل است که یزید با جسارت و پرخاشگری تمام بدان دست یازید.  
حضرت در ادامه، عدم توجه یزید و درباریان دنیاخواه او به این فرجام زشت و بد را چنین تعلیل می کند که یزید فقط ظاهر و صورت این عمل را می بیند که توانسته است با استفاده از حکومت و قدرتش بر ما پیروز شود و این پیروزی را مایۀ عزت و افتخارش در درگاه الهی قلمداد می کند و خود را در جایگاهی خطیر در بارگاه الهی می بیند.
حال آن که، باطن و سیرت این عمل چیزی غیر از این و دقیقا معکوس و مخالف ظاهر و صورت آن است.

2. «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِینٌ» (آل عمران/178)
حضرت در ادامۀ فرمایشاتشان دوباره به آیۀ قرآن استناد می کنند که ای یزید! تصور و برداشت تو از پدیدۀ کربلا اشتباه و نادرست است. تو این پدیده را بر عزت و سربلندیت نزد خدای متعال حمل می کنی!، در حالی که پدیدۀ کربلا، آسیب و ابتلائی است که خدای متعال برای تو مقرر کرد و این آسیب، بار گناهت را افزون خواهد کرد و به عذاب خوارکننده ای گرفتار خواهی شد.
حضرت در این آیه، یزید را کافر مسلمان نمایی معرفی می کند که در پس ظاهر و صورت اسلامی زندگی اش، باطن و سیرتی کافرانه دارد. او در سایۀ حکومت و قدرت اسلامی، خلاف جریان اسلام حرکت می کند و خلاف اسلام، کفر یا ملحق به کفر است.
حضرت پس از نقد کلی یزید و حکومتش با استناد به آیات قرآن، نقد جزئی، موردی و مصداقی این حکومت را در دستور کار قرار می دهند و با تصویر رفتارهای ناعادلانه، گستاخانه و بی ادبانۀ او با دختران پیامبر خدا صلی الله علیه وآله حقانیت، حجیت و اعتبار این حکومت را از پی و سقف ویران می کنند.

3. «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» (آل عمران/169)
حضرت پس از نقد کامل یزید و دستگاه حکومتی اش، به توصیف جناح خودی می پردازند که شهدای کربلا پیروز و ظفریافتۀ این پدیده هستند. چرا که آن ها به تقدیر الهی، جان و هستی شان را در راه رضای الهی هزینه کردند و هم اکنون نزد پروردگارشان از نعمت های الهی برخوردار هستند.

4. «الَّذِینَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إِیماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ» (آل عمران/173)
حسن ختام و جملۀ پایانی حضرت در این خطبه بسان مطلع و جملۀ آغازین آن، آیۀ قرآنی است.
حضرت با استناد به این آیه، از یک سو آب پاکی را بروی یزید می ریزد و از سوی دیگر رضایت و خوشنودی خود و جناح خودی را بخاطر کسب رضایت الهی شادباش می گیرد.
حضرت با توجه دادن به این آیه، تکیه و اعتماد کامل خود و جناح خودی به درگاه الهی را با وجود سنگینی و دشواری پدیدۀ کربلا اعلام می دارد. این اعلام زودهنگام رضایت و خشنودی از پدیدۀ کربلا توسط داغدار بزرگش، آخرین ضربه ای است که بر پپکر یزید و دستگاه حکومتی اش وارد می آید و این حکومت را در آستانۀ نابودی قرار می دهد.   
آن چه گذشت، تنها بخشی از مستندات قرآنی حضرت در خطبۀ ایشان در شام است که حضرت بدان ها صریحا استناد کرده اند. و اگر مجال احصای همۀ مستندات قرآنی خطبۀ حضرت باشد، این ظرفیت پیش بینی می شود که برای همۀ جملات حضرت بتوان آیه ای قرآنی به عنوان مؤید ارائه کرد.
متن خطبه: ن.ک: ابن طاووس، سید، اللهوف فی قتلى الطفوف، اول، قم، انوار الهدی، 1417ق، صص 107-105.
یادداشت: جواد سلمان زاده؛ دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران  
کلید واژه ها:
حضرت زینب , خطبه شام , شخصیت قرآنی , شهدای کربلا 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
 
ارسال نظر
ارتباط با ما
نشانی: مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا علیه السلام، صحن جامع رضوی، ایوان غربی
تلفن: 32212008-051
فکس: 32003552-051
صندوق پستی: 91735/517
ایمیل: razavi@aqr.ir 
 
 
مقدمه
 قرآن ریسمانی محکم است که خدای تعالی دستگیره اش را استوارترین نهاده است. مستقیم ترین راه به بهشت است.گذر زمان کهنه اش نکند و تکرار حلاوتش را زایل نتواند. چرا که برای زمانی خاص نیامده است. راهنمای هر انسانی است و حجت و برهان بر او. نه از پیش رو و نه از پشت سر باطل بدان راه نیابد. وحی است از سوی حکیمی نیکو صفات.( مسند الرضا، ج1، ص307)
 اداره علوم قرآنی با تمسک به سفارش رسول وحی، حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) و در راستای سند چشم انداز آستان قدس رضوی، ارتقا دانش و بینش قرآنی زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی را دنبال می کند. بدین منظور با برگزاری برنامه ها و فعالیتهای مختلف قرآنی اعم از کلاسهای آموزشی قرآن کریم ،نشستهای تدبری، محافل قرآنی، مسابقات و جشنواره و... زمینه انس همگان با قرآن کریم را فراهم کرده است.
 دار القرآن آستان قدس رضوی همان ساختمان قدیمی مدرسه علمیه دو درب است که در عهد تیموری توسط خواجه غیاث الدین بهادرخان با معماری پرجاذبه در سال 846 هجری قمری بنا شده است.
کلیه برنامه ها و فعالیتهای قرآنی اداره علوم قرآنی را می توان به دو بخش آموزشی، ترویجی تقسیم کرد. به تفکیک فعالیتهای هر بخش به شرح ذیل است:
 بخش آموزش
-   واحد مهد الرضا(علیه السلام)
-  واحد قرائت و حفظ
-   واحد تفسیروحدیث
-   واحد سمعی و بصری
واحد مهد الرضا(علیه السلام)
دوره آموزشی مهد الرضا(علیه السلام)
 آموزش روخوانی قرآن، حفظ آیات و روایات کاربردی، آشنایی با سیره معصومین(علیهم السلام)، قصه، سرود، شعر، کاردستی، نقاشی، مفاهیم علوم و ریاضی به سبک نوین قصه و بازی ویژه کودکان 5 سال تمام در دوره 9ماهه علاوه برمشهد در 10استان و 25شهرستان موقوفه دار آستان قدس رضوی از اهم فعالیتهای این واحد است.
تلفن: 32002287
کارگاه مهدالرضا (ع)
    این کارگاه( اتاق 21، دار القرآن) ویژه زائران 5تا8 سال صبح ها از ساعت 14-8 و عصرها از ساعت 20-16 زمینه ای را فراهم می کند تا والدین با فراغت بال در لحظه های زیارت، فرزند خود را به این کارگاه سپرده تا از آموزش های آن بهره مند شده و ساعاتی سرشار از شادی و معنویت را در جوار امام رضا(علیه السلام) تجربه کنند. برگزاری کارگاه های آداب زیارت، نیایش، قصه معصومین(علیهم السلام)، آموزش حفظ سوره، آموزش نقاش، آموزش کاردستی، بازی و سرگرمیهای قرآنی، پویانمایی، شعر و سرود و نمایش از اهم برنامه های کارگاه مهد الرضا (علیه السلام) است . مدت ارائه خدمت به هر کودک 45دقیقه است.
تلفن: 32002559
واحد قرائت و حفظ
دوره های آموزشی قرائت و حفظ
 آموزش روخوانی، روانخوانی، تجوید مقدماتی و تکمیلی، حفظ و صوت ولحن در قالب کلاس و کارگاه در حرم مطهر و مراکز قرآن رضوی درشهرستانها و مناطق دوازدهگانه شهر مشهد از جمله فعالیتهای این واحد است. همچنین این واحد ویژه زائران بارگاه رضوی کارگاههای کوتاه مدت روخوانی، روانخوانی، تجوید و حفظ قرآن کریم را در تمام فصول سال برگزار می کند.
علاوه بر این برگزاری جلسات هفتگی آموزش قرائت قرآن کریم در طول سال به صورت یک جلسه در هفته و در ماه مبارک رمضان هر شب در بیش از 20شعبه سطح شهر مشهد از دیگر فعالیتهای این واحد به شمار می رود.
کارگاه مشاوره تخصصی قرائت و حفظ
    این کارگاه (اتاق9،دارالقرآن) صبحها ویژه خواهران از ساعت30/13-9 و عصرها از ساعت 20-16 ویژه برادران خدمات رسانی می کند. در این واحد زائران با اشکالات قرائت خود آشنا شده، می توانند قرائت نماز خود را تصحیح کنند و با راهنمایی اساتید از کتب و جزوات آموزشی مورد نیاز خود مطلع شوند.
کارگاه حفظ
   تحویل محفوظات وگرفتن برنامه حفظ، رفع اشکال، دریافت گواهینامه در صورت کسب نمره قبولی در سطوح اعلام شده از اهم فعالیتهای این کارگاه  است. این کارگاه( اتاق18، دار القرآن) در هفته 4 روز در نوبت صبح وعصر طبق برنامه اعلام شده در خدمت زائران بارگاه رضوی است.
کارگاه های آموزشی قرائت وحفظ
این کارگاه ها به شرح ذیل ویژه زائران بارگاه منور رضوی برگزار می شود:
 -کارگاه روخوانی در دو روز طی 4جلسه
- کارگاه روان خوانی در دو روز طی 4جلسه
- کارگاه تجویدالصلوه در سه روز طی 6جلسه
- کارگاه آموزش روشهای حفظ در دوروز طی 4جلسه
جلسات آموزشی قرائت قرآن کریم
 در این جلسات فرصتی فراهم می شود که زائر در حضور اساتید و قاریان بین المللی قرائت قرآن، آیاتی از قرآن را تلاوت کند. اساتید نیز نکات آموزشی مورد نیاز را ارائه می دهند. این نکات بگونه ای بیان می شود که برای جمع حاضر در جلسه قابل استفاده باشد. این جلسات شنبه تا چهارشنبه، بعد از نماز مغرب و عشاء در دار القرآن برگزار می شود. برنامه حضور اساتید بدین قرار است:
شنبه
یکشنبه
دوشنبه
سه شنبه
چهارشنبه
حمید رضا احمدی وفا
سید مرتضی سادات فاطمی
جواد کاشفی
سید جواد حسینی
جواد پناهی
 
تلفن:32002084و 32002371
واحد تفسیر وحدیث
دوره های آموزشی تفسیر وحدیث
 برگزاری کلاسهای تدبر در قرآن، تدبر در سیره معصومین(ع)، تفسیر، ترجمه و مفاهیم، آیات الاحکام ، نهج البلاغه، عصر غیبت و صحیفه سجادیه در حرم مطهر و مراکز قرآنی سطح شهر مشهد و شهرستانها از جمله فعالیتهای این واحد است.
تلفن: 32002784
سلسله نشست های تفسیر وحدیث
  این برنامه در صحن دار القرآن حرم مطهر با محوریت موضوعاتی مانند تدبر در قرآن، تفسیر و ... ویژه زائران همراه با مسابقه برگزار شده و به نفرات برگزیده جوایزی اهدا می شود.
حلقه های تدبر در قرآن کریم
 در این برنامه در فضایی صمیمی زائران با تدبر سوره ای از قرآن آشنا شده و پاسخ پرسش های خودرا از استاد حاضر در حلقه دریافت خواهند کرد. این برنامه در طول سال در رواق های حرم مطهر و در تعطیلات ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان در صحن دارالقرآن برگزار می شود.
 
کارگاه تفسیر وحدیث 
 در این کارگاه( اتاق8، دار القرآن) زائران و مجاوران  می توانند از فضای کتابخانه برای تحقیق و پژوهش های قرآنی وحدیثی استفاده کنند و مشاوره های لازم را از اساتید متخصص دریافت کنند.همچنین ضمن تکمیل فرم مسابقات با برخی از موضوعات قرآنی وحدیث آشنا می شوند. همچنین زائران با ثبت نام در کارگاههای آموزشی(2ساعت) که در رشته های تدبر در قرآن ، تدبر در سیره معصومین(ع)، تدبر موضوعی قرآن، تفسیر قرآن، آشنایی با نهج البلاغه، آشنایی با صحیفه سجادیه برگزار می شود، می توانند توشه ای از معارف دینی برگیرند.
تلفن:32002085
 
پاسخگویی به سوالات قرآنی وحدیثی
 در این کارگاه ( اتاق 11، دار القرآن) زائران می توانند به صورت حضوری یا تلفنی پرسشها و شبهات خود را در زمینه قرآن وعترت از اساتید مجرب این قسمت پرسیده و پاسخ دریافت کنند.
تلفن:32002542
واحد سمعی و بصری
   این واحد( اتاق14، دار القرآن) با گردآوری، تنظیم آلبوم هایی از تلاوتهای مجلسی قاریان ممتاز و بین المللی، نصب فایلهای صوتی قرآن در گوشی همراه زائران و معرفی سایتهای قرآنی به آنها در خدمت زائران حرم مطهر است. همچنین در این واحد فضایی برای استفاده از نرم افزارها و سایتهای قرآنی برای سنین مختلف فراهم شده است. علاقه مندان می توانند همه روزه ( خواهران) از ساعت 8 الی 30/13و ( برادران) 16 الی19 به این واحد مراجعه کنند.
تلفن:32002562
بخش ترویجی
-   واحد محافل و مسابقات
-   واحد هنرهای قرآنی
-   واحد ختم تلاوت نور
تلفن:32002082
واحد محافل و مسابقات
محافل قرآنی
مهمترین محافل قرآنی حرم مطهر که در طول سال برگزار می شود، بدین قرار ا ست:
 تلاوت  قرآن و اذان سه افق شرعی مشهد مقدس
فهرست اسامی قراء و موذنین افق شرعی حرم مطهر
ایام هفته
قاری و موذن صبح
قاری و موذن ظهر
قاری و موذن مغرب
شنبه
جلیل حسین زاده
حمید رضا عباسی
حمید رضا احمدی وفا
یکشنبه
میثم محمدی
مهدی تقی پور
سید مرتضی سادات فاطمی
دوشنبه
مصطفی احمدی
جواد رجایی
جواد کاشفی
سه شنبه
رضا جاویدی
محمد مشمول
سید جواد حسینی
چهارشنبه
محسن حسنی کارگر
کبیر قلندر زاده
جواد پناهی
پنج شنبه
مسعود پنجه
مهدی شجاع
حمید شاکرنژاد
جمعه
حسین
 پور کبیر
-
سید جواد سادات فاطمی
 
ترتیل قرآن کریم
این برنامه در رواق امام خمینی(قدس ره)، همه روزه پس از نماز جماعت صبح برگزار می شود.
محافل انس با قرآن
این محافل با حضور قاریان ممتاز و بین المللی و گروههای تواشیح و ابتهال، در شش ماهه اول سال در رواق امام خمینی( قدس سره)، قبل از نماز مغرب و عشاء و در شش ماهه دوم سال در دار القرآن الکریم بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می شود
ویژه برنامه های ماه رمضان
 در ماه مبارک رمضان روزانه 10محفل ترتیل قرآن کریم در صحن ها و رواق های مختلف حرم مطهر( مسجد گوهرشاد، صحن آزادی، دار الحجه و...) برگزار می شود. این محافل ضمن پخش از شبکه های سراسری با هدف بهره گیری تخصصی از فضای معنوی ماه رمضان در قالب محافل عمومی و مخاطبان خاص تقسیم بندی می شود. ترتیل خواهران و ترتیل نوجوانان از محافل مختص مخاطبان خاص است.
تبصره: دار القرآن افتخار دارد اساتید قرآنی شهرستانهای مختلف را که بعنوان زائر به حرم مطهر مشرف شده اند، پس از هماهنگی با کارشناس محافل جهت توفیق تلاوت در حرم مطهر در محافل قرآنی دعوت کند.
تلفن:32002370 و 32002462
مسابقات قرآنی
 از دیگر فعالیتهای این واحد( اتاق 17، دار القرآن) می توان به برگزاری مسابقات قرآنی در حرم مطهر اشاره کرد.
روزانه، در هر محفل مسابقات قرآنی برگزار می شود. در این مسابقات زائران با رجوع به کتاب شریف قرآن پاسخ سوال را یافته و ضمن تلاوت آیه یا آیات با معنا و مفاهیم آن نیز آشنا می شوند. به نفرات برگزیده به قید قرعه در محفل روز بعد جوایزی اهدا خواهد شد.
جنگ های قرآنی
 برگزاری جنگ های قرآنی با هدف آشنایی کودکان ونوجوانان با مفاهیم و آموزه های قرآن وعترت در قالب قصه، نمایش، مسابقه و... از دیگر فعالیتهای این واحد است که پنج شنبه شبها بعد از نماز مغرب و عشا در دار القرآن الکریم برگزار می شود.
تلفن:32002561
واحد هنرهای قرآنی
 این واحد( اتاق2، دار القرآن) با هدف انتقال معارف ناب دینی در قالب هنر و ایجاد زمینه ای برای انس هرچه بیشتر زائران عزیز با قرآن وعترت (ع) و به منظور غنی سازی اوقات فراغت زائران از سال 1383 با برگزاری چهارکارگاه خوشنویسی ، تذهیب ، معرق و نقاشی در خدمت زائران ومجاوران بارگاه رضوی است.
لازم به ذکر است واحد هنرهای قرآنی در شیفت صبح ویژه خواهران از ساعت 8 صبح الی 14 و در شیفت عصر ویژه برادران از ساعت 16 الی 20 خدمات ارائه می دهد.
واحد هنرهای قرآنی جهت ساماندهی برنامه های کارگاهی خود و ایجاد زمینه ای برای بهره مندی هرچه بیشتر علاقه مندان از آموزش های هنری، کارگاههای 3روزه هنری را برگزار می کند. عموم زائران هنر دوست و علاقه مند به شرکت در این کارگاه ها می توانند همه روزه ( خواهران ) از ساعت 8 الی 12و ( برادران ) 16 الی 20 به واحد هنرهای قرآنی مراجعه وطبق جدول زمانبندی ثبت نام و از برنامه های واحد هنرهای قرآنی استفاده کنند.
 
واحد ختم تلاوت نور
 این واحد( اتاق16، دار القرآن) با ارائه برنامه ای منظم به زائران علاقه مند کمک می کند تا با تلاوت قرآن کریم، ذکر صلوات و ادعیه شریف با کلام وحی و عترت انس گرفته و توشه ای از معارف آن برگیرند.
« ختم کل قرآن»،« ختم یک حزب»، « ختم نیم حزب»، « ختم یک سوره» از اهم برنامه های این واحد به شمار می رود.
این واحد روزانه، مجالس ختم قرآن را در دار القرآن برگزار می کند که با استقبال زائران بارگاه رضوی همراه شده است. در این جلسات با ختم نیم حزب از قرآن توسط هر زائر کل قرآن ختم می شود.
تلفن:32002560
نشانی: حرم مطهر-صحن جمهوری اسلامی- اداره علوم قرآنی
تلفن:32215001-32215002
 
×