• درباره ما
    معرفی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی
    معرفی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی

    رضوان علم ، منظومه ای زیباشناسانه در تماشای انسان اشرف در آینه تمام نمای هستی است برای میل به بینهایت مطلق همراه با کملین و پیوستگان تا حقیقت مسجود بودن را در قوسین خلقت در بازگشت از هبوط به نظاره بنشیند . همراه با رضوان نظاره گر باشیم .

     
    ×
  • تماس با ما
    شما می توانید با پر کردن فرم زیر، ما را از نظرات خود در مسیر بهبود کیفیت این وب سایت مطلع سازید:

    فرم ارتباط با ما
    * نام و نام خانوادگي
    * پست الكترونيك
    * نظر
    کد امنیتی
     
    ×
راهنما
بازگشت به خانه

درگاه خدمات فرهنگی تبلیغی حرم مطهر امام رضا علیه السلام | رضوان علم

  • ×
  •  
  •  
  •  
  •  

ویژه نامه ها

اوقات شرعی

  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :


1.آستانه سفر

فرهنگ و ادب زیارت امام رضا علیه السلام
زیارت ، تشرف به دیدار مزورعنه ( امام و یا امامزاده ) است هر دیداری بر حسب اهمیت شرایط آداب و فرهنگی دارد همان گونه که در عرف زمان ما ملاقات و دیدار با بزرگان با رعایت اخلاق و آدابی همراه است بنابراین زیارت ائمه علاوه بر اهمیت خاص و جایگاه ویژه آنان با رعایت اصول اخلاقی و فرهنگی همراه است که در اینجا به فرهنگ و ادب زیارت امام رضا علیه السلام اشاره خواهد شد .
1.آستانه سفر
اولین پرسشی که در اینجا به ذهن می رسد این است که مبدا رعایت اخلاق و آداب زیارت رضوی چه هنگامی است آیا انسان تنها لحظه ای که داخل حرم امام رضا علیه السلام و به عبارتی در حضور امام معصوم علیه السلام است باید نکاتی را رعایت نماید یا اینکه از ابتدای تصمیم گرفتن به سفر زیارتی ملزم به رعایت رفتار فرهنگی و آداب خاص زیارت شود؟
توجه به آداب زیارت باید از پیش از سفر و به هنگام انتخاب همراهان آغاز شود و اخلاق زیارت را در طول مدت زیارت رعایت نماید. چرا که هر سفری با سختی های همراه است اگر انسان اخلاق خود را کنترل ننماید و رفتاری ناشایست را پیشه کند و باعث آزار دیگران گردد نه تنها حال معنوی خویش بلکه حالات روحی و روانی و معنوی دیگران را نیز آشفته خواهد ساخت .
الف) اصول فرهنگی
مهمترین اصول فرهنگی که زائر حرم رضوی باید در آستانه سفر آنها را رعایت نماید، عبارتند از :
-   خوشرویی و خوش خلقی : اندیشه برخی چنین است که انسان باید در سفر گوشه گیر باشد حال آنکه خوش خلقی و خوشرویی از سفارشات پیامبر ا کرم صلی الله و علیه و اله و سلم و ائمه معصومین علیه السلام است و خندان بودن و حتی شاد نمودن دیگران مادامی که در غیر رضای خدا نباشد در مسافرت از علائم مروت در سفر است جز در زیارت امام حسین علیه السلام که از آن نهی شده است . [1] چراکه این سفر استقبال از کاروان غم و اندوه است .
-   احترام به حقوق و شخصیت یکدیگر : در طول سفر باید با همه برخورد خوب و شایسته ای داشته باشیم چه

فقیر و چه متمکن و دارا چرا که انجام ا ین عمل در همه مراحل زندگی و از آن جمله مسافرتها خوب پسندیده و نیکوست و در سفر زیارتی انجام این عمل معنویت خاصی را بر جمع همراه حاکم می نماید این امر تا آنجا اهمیت دارد که احترام به حقوق و شخصیت یکدیگر و پرهیز از تحقیر حتی در نگاه کردن ، از دستورات اکید زیارت است . [2]
-   به جا آوردن حق برادری : یکی دیگر از مهمترین اصول فرهنگی زیارت رضوی به جا آوردن حق برادری است به این معنا که گاه جویای احوال همنوعان خویش شویم هر چند آنها نیاز به کمک ما نداشته باشند حال اگر در همراهی ما کسانی هستند که احساس می کنیم از نظر مادی جسمی و ... به کمک نیاز دارند بدون اظهار و در خواست از سوی آنان به سمت آنها رفته و تا حد امکان آنها را یاری نماییم .
-   پرهیز از بخل و تنگ نظری : بر زائر حرم مطهر رضوی ، لازم است در بذل و بخشش نسبت به دوستان و همراهان خویش پیش دستی نماید و به هیچ وجه نسبت به آنان بخل و تنگ نظری نورزد .
-   گذشت و صبوری : در حین سفر ممکن است اتفاقاتی پیش آید که منجر به اختلافاتی هر چند جزیی شود پس انسان باید در چنین شرایطی گذشت و صبر داشته باشد و سعی نماید که اختلافات را نادیده گرفته و نیز درصدد بر طرف نمودن آن مشکلات بر اید.
-   دوری از محرمات و کتمان عیوب : شایسته است زائر حرم رضوی در طول سفر و حتی پس از آن از انجام هر گونه کار حرام پرهیز نماید تا شیرینی سفر معنوی را با تمام وجود درک نماید و اگر در طول سفر از همسفر خود عیبی را مشاهده نمود پس از جدا شدن از وی هر گز آن عیب را برای کسی یا در جایی نقل ننماید.
ب- شاخصه های ادب زیارت
علاوه بر رعایت اصول فرهنگی در آستانه سفر زیارتی امام رضا علیه السلام یک زائر حرم رضوی شایسته است آدابی را نیز در طی سفر مراعات نماید که مهم ترین آن عبارتند از :
آمادگی روحی : اولین و مهم ترین مساله برای زائر رضوی داشتن آمادگی روحی است بدین معنا که یک زائر معتقد و مومن به هنگام توجه به پروردگار و پیامبر و ائمه باید شرایط روحی و جسمی مطلوبی را بریا خویش ایجاد کند تا بدین وسیله بتواند با خدای خویش به نیایش و راز و نیاز بپردازد لذا باید پیش از پیرایش ظاهری ، روح خود را برای ملاقات روحانی با این معدن معنویت و روحانی آماده نماید تا طعم لذت بخش آن را نیز بچشد.
زیارت در حریم دوست بودن                               زیارت عاشقی را آزمودن
زیارت محبت را ستودن                                    زیارت آشنای عشق بودن
زیارت فصل دل را وصل کردن                            صفا دادن به قلب و گریه کردن
نیت خالصانه و انگیزه الهی : زیارت باید به نظر استقلالی دیده شود و از هر گونه نظر شرک آلود در آن خودداری شود به عبارت دیگر زیارت در حد خود هدف و مقصدی مستقل است که باید هیچ چیزی را در کنار آن ندید زائر حرم رضوی باید زیارت را به تنهایی هدف مستقل و مقدسی بداند بگونه ای که همراه کردن آن با امور دیگر از ارزش و بهای آن کاسته آن را بی محتوا و بی معنا می سازد لذا اگر زائر بخواهد در زیارت خود موفق باشد باید سفر زیارتی خود را تصحیح و نیت خود را اصلاح کند چرا که این سفر زمینه تقویت ارکان ایمان و پایه های اعتقادات و رافع ملالتهای جان و آرامش نفس و روان است این تجدید قوا برای آن است که انسان در عرصه علم و مبارزه با شبهات و افات فکری و تحریفات ذهنی و همچنین انحرافات اخلاقی و عملی در دام وسوسه ها و هوسها نیفتاده بلکه بتواند آنها را شکست داده و اسوه دیگران باشد همچنین اهمیت این مساله تا آنجاست که امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم فرمودند : « من آتانی زائرا ًفی المدینه محتسباً کنت له شفیعاً یوم القیمه : کسی که تنها به انگیزه زیارت من مرا زیارت کند روز قیامت شفیع او خواهم بود . [3]
معرفت : معرفت امام و آگاهی از منزلت او مورد سفارش و تاکید بسیاری از روایات است از امام کاظم علیه السلام رسیده است « فمن زاره مسلما لامره عارفا بحقه کان عندالله جل و عز کشهدا بدر: هر کس امام رضا علیه السلام را زیارت کند در حالی که تسلیم امر او و عارف به حقش باشد در پیشگاه الهی از منزلت شهدای بدر برخوردار است . [4]


[1] شیخ حر عاملی , وسایل الشیعه , ج 8 , ص 317 .
[2]علامه مجلسی , بحار الانوار , ج 1 ص 174.
[3]جعفر بن محمد قولویه , کامل الزیارات , ص 46
[4] علامه مجلسی , بحار الانوار , ج 99 , ص 41



 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
 
امتیاز دهی
 
 

مطالب مرتبط