• درباره ما
    معرفی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی
    معرفی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی

    رضوان علم ، منظومه ای زیباشناسانه در تماشای انسان اشرف در آینه تمام نمای هستی است برای میل به بینهایت مطلق همراه با کملین و پیوستگان تا حقیقت مسجود بودن را در قوسین خلقت در بازگشت از هبوط به نظاره بنشیند . همراه با رضوان نظاره گر باشیم .

     
    ×
  • تماس با ما
    شما می توانید با پر کردن فرم زیر، ما را از نظرات خود در مسیر بهبود کیفیت این وب سایت مطلع سازید:

    فرم ارتباط با ما
    * نام و نام خانوادگي
    * پست الكترونيك
    * نظر
    کد امنیتی
     
     
    امتیاز دهی
     
     

    ×
راهنما
بازگشت به خانه

درگاه خدمات فرهنگی تبلیغی حرم مطهر امام رضا علیه السلام | رضوان علم


  • فرم ثبت اطلاعات
    * نام و نام خانوادگی * شماره موبایل
    * نام استان * ایمیل
    نام شهرستان نام شهر در خارج از كشور
    تاريخ ثبت
     
    امتیاز دهی
     
     

    ×
  •  
  •  
  •  
  •  

ویژه نامه ها

اوقات شرعی

  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :


تکریم زن توسط همسر، راهبردی در پایدارسازی نهاد خانواده


نرجس رضائی آدریانی (تهرانی)، دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی

چکیده:
تشریع ازدواج در اسلام اهداف ارزشمندی دارد که بنیادی ترین آن، دستیابی به آرامشِ خاطر برای پیمودن طریق رشد و تعالی و نیل به کمالات انسانی است. تحقق این هدف در گرو روابط شایسته دو رکن اساسی نهاد خانواده یعنی زن و مرد است. رابطه خوشایند میان همسران مناسب ترین بستر رشد و شکوفایی شخصیت آنها و بالتبع شخصیت فرزندان آنها خواهد بود. یکی از راهبردهای مؤثر در بهبود این روابط، تکریم زن از ناحیه همسر خویش است که در روایات معصومین (ع) به عنوان حقی از حقوق زن شمرده شده و اموری چون خوش خلقی، محبت، مدارا و ... شاخصه های آن محسوب می شوند.
واژگان کلیدی: تکریم زن، محبت در خانواده، آرامشگری، خوش خلقی، مدارا، هدف ازدواج، روابط درون خانوادگی

مقدمه:
در عصر حاضر نهاد خانواده بقدری اهمیت یافته است که دشمن برای نفوذ در قلب جامعه، تیرش را مستقیم به سمت خانواده ها نشانه رفته و در بین خانواده در درجه اول هدف متوجه روابط بین همسران و آنگاه روابط بین والدین و فرزندان میشود؛ زیرا که به خوبی آگاه است که تزلزل در این روابط سیستم خانواده را از استحکام خارج کرده و راه را برای تحقق اهداف پلیدش هموار می سازد. به همین منظور شناخت عناصر مهم در قوام و تعادل این روابط امری اساسی است. از عواملی که تعادل رابطه همسرآنرا برهم میزند و ضرورت اصلاح آنرا میطلبد، عدم دریافت حقوق مشروع هر یک از آنها در خانواده است و این امر برخواسته از عمل نکردن به وظایفی است که خدای متعال بر عهده هر یک از آنها نهاده است. یکی از مواردی که حق زن و وظیفه مرد به شمار میرود تکریم اوست که اگر رعایت نشود مخل رابطه همسری خواهد شد و این اخلال، ضررهای جبران ناپذیری نخست به خانواده و آنگاه به جامعه خواهد زد. نوشتار حاضر با روش تحلیل مفهومی درصدد پاسخ به این مسأله است که: تکریم زن به عنوان یک راهبرد اساسی برای استحکام روابط همسران به چه معناست؟ و در لسان روایات چه مصادیقی برای آن می توان یافت؟ خاطر نشان میشود که این نوشتار از این جهت که بر اساس مفهوم تکریم، شاخصه هایی کاربردی برای این راهبرد در روایات یافته است از سایر نوشتارهای با این مضمون متمایز است چرا که در تمامی آنها تکریم و بزرگداشت زن تنها حقی از حقوق او شمرده شده و معنای آن شفاف سازی نگشته است بطوریکه مشخص گردد چه کارهای عملی موجب احترام و تکریم زن میگردد و او را در انجام وظایفش توانا می سازد. همچنین در این نوشتار به ارتباط مستقیم امر تکریم با آرامشگری زن اشاره شده که در سایر پژوهش های هم مضمون چنین امری مشاهده نمی شود.

از عوامل نفوذ دشمن در جامعه تزلزل در روابط درون خانوادگی است.

1- آرامشگری اساس پایداری زندگی
یکی از روشنترین آیات قرآن که هدف خدای متعال از تشریع ازدواج را تبیین میکند آیه 21 سوره روم است: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً؛ و از نشانه های او اینکه از نوع خودتان همسرانی برای شما آفرید تا بدانها آرام گیرید و میانتان دوستی و رحمت نهاد.» در این آیه شارع مقدس هدف از ازدواج را رسیدن به سکون و آرامش و تحقق مودت و مهربانی در بین زن و شوهر میداند. شکی نیست که خانواده در اسلام یک نهاد سیستمی(1) مقدس است و عناصر سازنده در تحقق اهداف والای خانواده، زن و مرد هستند که با رابطه ای صحیح و متعالی می توانند کارخانه انسان سازی داشته باشند و در رشد و شکوفایی جامعه نقش بسزایی ایفا کنند. در بین دو عنصر سازنده خانواده، زن به عنوان رکن لطیف تر و حساس تر جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده است. در کنار قوامیت مرد که رکن پایدار کننده زندگی است، تأمین امنیت روانی همسر و فرزندان از ناحیه زن یا بعبارت دیگر آرامشگری اوست که محیط خانه را به محیطی امن و دلنشین مبدل می سازد. آیه مذکور هر یک از زوجین را مایه سکون و آرامش دیگری معرفی میکند و این نشانگر اینست که آرامشگری در رابطه همسران یک اصل دوسویه است. لکن آنچه در این بین حائز اهمیت است، نقش مرد در ایجاد آرامش برای زن است. بررسی این مسئله برای رسیدن به نقطه مرکزی این نوشتار امری ضروری است.

برای تبیین مسئله فوق ناگزیر از ذکر مقدماتی بدین شرح می باشیم:
1-1- انسان در عالَمی زندگی میکند که مجموعه ای از سیستم های به هم پیوسته در آن قرار دارد. سیستم های خرد و کلان که همگی برای رسیدن به یک هدف در تکاپو هستند و آن حرکت به سوی کمال است. بدیهی است خانواده نیز به عنوان جزئی از این عالم این هدف را دنبال میکند.
2-1- برای تحقق هدف خلقت، انسان نیازمند شناخت متغیرهای زندگی است. متغیرهای زندگی و به تبع آن متغیرهای اصلی خانواده، اگر درست لحاظ نشوند یا خانواده شکل نمی گیرد یا به سمت هدف اصلی خود حرکت نمیکند و یا حرکت در این مسیر شیرین نخواهد بود.
3-1- در سیستم خانواده متغیرهای اصلی، «زن» و «مرد» هستند که اگر نباشند، خانواده تشکیل نمی شود. به محض قرار گرفتن این دو عنصر اساسی در کنار یکدیگر سیستم خانواده فعال می شود و حرکت خود را برای رسیدن به مطلوب آغاز میکند. اگر ما به دنبال خروجی های درست برای سیستم خانواده هستیم باید بدانیم که چه فرایندی ما را به نتیجه مطلوب میرساند و این یعنی دانستن اینکه دو متغیر اصلی این سیستم (زن و مرد)، بدون هدف در کنار هم قرار نمی گیرند. قرار گرفتن آنها بصورت معنادار و و با تأثیرگذاری خاصی است که زندگی را تشکیل میدهد.
4-1- شریعت حقه اسلام برای قرار گرفتن زن و مرد در کنار یکدیگر فضایی ترسیم میکند که هر یک از این دو عنصر عهده دار وظایفی در قبال همسر خویش شده و در ازای انجام این وظایف مشمول حقوق متعادلی نیز خواهند شد که اگر هر یک از زن و مرد به صورت ایده آل وظایف خود را انجام داده و حقوق خود را دریافت نمایند روابط درون سیستم خانواده به قوام و تعادل می رسد و سیستم بصورت یکنواخت خروجی مطلوب را خواهد داشت.
5-1- یکی از وظایفی که بعهده عنصر قوام بخش خانواده یعنی مرد قرار داده شده است و آنرا از حقوق زن بر شمرده اند تکریم همسر خویش است.

بنابراین اصل تکریم به عنوان یک حق برای زن و بلکه یک راهبرد در رسیدن به یک زندگی مطلوب و ایده آل باید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

2- مفهوم شناسی تکریم
«تکریم» در لغت به معنای اکرام است، یعنی گرامی داشتن، و نیکویی رساندن و در اصطلاح هرگونه بزرگداشتى که در آن سودى به انسان برسد و نقصان و خوارى نداشته باشد، تکریم محسوب می شود. (ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن، خسروی، ج4، ص14) بنابراین آنچه از معنای تکریم بر می آید اینست که تمامی برخوردها، رفتارها و روابط مبتنی بر ارج نهادن انسان ها به یکدیگر زیر مجموعه تکریم است و در پی آن هر نوع ارج نهادن در گفتار و رفتار از سوی مرد به نوعی تکریم زن به شمار می رود و او را در انجام وظایفش تواناتر می سازد.

3- تکریم در روایات
اصل تکریم زن در روایات چنان اهمیتی دارد که بزرگ بانوی عالم، حضرت زهرا (س) آنجا که می خواهند بهترین افراد را معرفی نمایند، تکریم زنآن را یکی شاخصه های برترین مردان می دانند و می فرمایند: «خیارکم الینکم مناکبة و اکرمهم لنسائهم ...»؛ (کنز العمال، متقی هندی، ج7، ص225) «بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر باشد و زنان شآن را گرامی بدارد.»
در برخی روایات دیگر تکریم را صراحتا حقی از حقوق زن شمرده و به آن سفارش نموده اند. بعنوان مثال روایتی از امام سجاد (ع) که در رساله حقوق می فرمایند: «أَمَّا حَقُ‏ الزَّوْجَةِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَهَا لَکَ سَکَناً وَ أُنْساً فَتَعْلَمَ أَنَّ ذَلِکَ نِعْمَةٌ مِنَ اللهِ عَلَیْکَ فَتُکْرِمَهَا وَ تَرْفُقَ بِهَا وَ إِنْ کَانَ حَقُّکَ عَلَیْهَا أَوْجَبَ فَإِنَّ لَهَا عَلَیْکَ أَنْ تَرْحَمَهَا لِأَنَّهَا أَسِیرُکَ وَ تُطْعِمَهَا وَ تَکْسُوَهَا وَ إِذَا جَهِلَتْ عَفَوْتَ عَنْهَا»؛ (شرح رساله الحقوق، سپهری، ص125) «و اما حق همسرت اینست که بدانی خدای عزوجل او را مایه انس و آرامش تو قرار داده است، پس او را گرامی دار و با وی مدارا کن و اگرچه حق تو بر او واجب تر و سنگین تر است اما باید به او مهربانی کنی زیرا او اسیر توست و او را سیر گردانی و بپوشانی و اگر از روی نادانی مرتکب اشتباهی شد از خطایش درگذری.»
همچنین در جایی دیگر امام صادق (ع) اصل تکریم را به نحو لزوم و ضرورت وظیفه ای برای مردان می دانند و از پدر بزرگوارشان نقل می کنند: «مَنِ اتَّخَذَ امْرَأَةً فَلْیُکْرِمْهَا...»؛ (بحارالانوار، مجلسی، ج100، ص224) «هرکس همسری اختیار میکند پس باید او را گرامی بدارد.»

با بررسی روایات در این باب، به مضامینی بر می خوریم که می تواند بعنوان شاخصه های این ویژگی ملاک عمل مرد مسلمان قرار گیرد و راهبرد تکریم را در روابط خانوادگی نهادینه سازد.

4- شاخصه های تکریم
1-4- مدارا و خوش خلقی
از نمونه های تکریم عملی نسبت به زن، مدارا و خوش خلقی با اوست. به این مسئله در آیات و روایات اشاره شده است. «و عاشروهن بالمعروف»؛ (نساء،19) «با زنان به نیکی رفتار کنید.»
امیر مؤمنان (ع) می فرمایند: «زن گل بهاری است نه پهلوانی سخت کوش پس در هرحالی با او مدارا نما و به نیکویی رفتار کن تا زندگیت مصفا شود.» (وسائل الشیعه، حرعاملی، ج20، ص169)
همچنین آن حضرت زنآنرا امانت الهی معرفی می کنند و میفرمایند:
«فَلا تُضآرُّوهُنَ‏ وَ لاتَعْضُلُوهُنَ؛ به آنان زیان نرسانید و بر ایشان سخت نگیرید.»(مستدرک الوسائل، ج14، ص251)
در جایی دیگر امام صادق (ع) می فرمایند: «خداوند بنده ای را که با همسرش به نیکویی رفتار میکند مورد رحمت قرار میدهد.» (وسائل الشیعه، حرعاملی، ج20، ص170)
و یا می فرمایند: «مردی که بر بدخلقی همسرش صبر کند خداوند ثواب شاکرآنرا به او عطا میکند.» (وسائل الشیعه، حرعاملی، ج20، ص174)

از نمونه های تکریم، مدارا و خوش خلقی با اوست که مایه صفای زندگی است.

اهمیت خوش خلقی در خانواده به قدری زیاد است که زمانی که سعدبن معاذ صحابی مخلص پیامبر وفات یافت و مادرش به او بشارت بهشت داد پیامبر (ص) فرمودند: «از خداوند متوقع نباش اکنون فشار قبر سعد را در برگرفت چرا که او با خانواده اش بد اخلاق بود.» (امالی، شیخ صدوق، ص385)

2-4- رحم و عطوفت
یکی از علامات اهل دین در روایات رحمت و مهربانی بر ضعفا است. (بحارالانوار، مجلسی، ج100 ص223)
از برخی روایات دیگر چنین بر می آید که زنان در زمره ضعفا می باشند، آنجا که پیامبر (ص)، مردآنرا نسبت به مهربانی به ضعفا هشدار می دهند و زنان و یتیمآنرا ضعیف می شمارند.(2) همچنین میفرمایند: «بهترین مردان آنهایی می باشند که نسبت به همسر و خانواده مهربانترین باشند.» (وسائل الشیعه، حرعاملی ، ج20، ص171)
پیامبر رحمت در روایتی دیگر می فرمایند: «با زنان مهربانی کنید و دلهایشآنرا به دست بیاورید تا با شما همراهی کنند و آنآنرا مجبور و خشمگین نکنید.» (مستدرک الوسائل، نوری، ج14، ص252)

3-4- عفو و گذشت و پرهیز از تنبیه و توهین
از مواردی که در روایات بسیار مورد تأکید قرار گرفته است و برای ترک کننده آن عواقب وخیمی گوشزد می شود عفو و گذشت نسبت به زنان و پرهیز از توهین و تنبیه به خصوص تنبیه بدنی است. پیامبر بزرگ اسلام (ص) می فرمایند: هر مردی که به صورت زنش یک سیلی بزند خداوند فرشته ی مأمور جهنم را امر میکند که هفتاد سیلی به صورتش بزند.» (مستدرک الوسائل، نوری، ج14، ص250)
در حدیث حولاء که از احادیث مفصل درباره حقوق زن و شوهر می باشد، از پیامبر (ص) نقل می شود که ایشان پس از ذکر حقوق مردان، زمانی که در مورد حق زنان بر مردان از ایشان سؤال می شود می فرمایند: «برادرم جبرئیل به من خبر می داد و همواره سفارش زنآنرا می کرد تا آنجا که گمان کردم برای شوهر جایز نیست حتی «اف» به همسرش بگوید.»(3) (مستدرک الوسائل، نوری، ج14، ص252)

4-4- اظهار محبت و دوستی
یکی از راه های تکریم در گفتار، اظهار دوستی و محبت نسبت به افراد است و این امر در روایات مایه ی فزونی مهر و مودّت معرفی شده است. امام صادق (ع) می فرمایند: «کسی را که دوست می داری به او بگو، زیرا این اظهار دوستی، عشق و علاقه شما را نسبت به هم افزونتر و مستحکمتر میکند.» (اصول کافی، کلینی، ج2، ص644)
در رابطه بین همسران که یکی از زیباترین روابط هستی است اظهار محبت و دوستی از عوامل استحکام رابطه است و این امر بخصوص از ناحیه مرد موجب تکریم زن گشته و او را در انجام وظایفش مصمم تر می سازد، چرا که اگر زن در خانه عزیز شمرده شود موجب دلگرمی او می گردد و این دلگرمی او را به انجام هرچه بهتر وظایفش ترغیب میکند. اهمیت این مسأله به قدری است که امام صادق (ع) به نقل از پیامبر می فرمایند: «قَوْلُ‏ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّی أُحِبُّکِ‏ لایَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً.» (وسائل الشیعه، حرعاملی، ج20، ص23)
«این گفتار شوهر به همسرش که «تو را دوست می دارم» هرگز از قلب زن بیرون رفتنی نیست.»
در حدیثی دیگر محبت به زنان از اخلاق انبیاء شمرده شده و نشانه ای از فزونی ایمان.(4) (وسائل الشیعه، حرعاملی، ج20، ص22)

5-4- خدمت به همسر (5)
از روایات چنین بر می آید که خدمت کردن به همسر و همکاری در کارهای منزل یکی از راه های بزرگداشت زن و جلب محبت اوست. سیره عملی زندگی مولای متقیان امیر مؤمنان (ع) و بزرگ بانوی عالم امکان، زیباترین مصداق تکریم در این زمینه است. آنجا که امیر مؤمنان (ع) را می بینیم که در هر فرصت پیش آمده به کمک همسرشان می شتابند و در کارهای منزل مانند آسیاب کردن گندم، پخت نان و ... همکاری می نمایند و حتی در پاسخ پیامبر در سؤال از خستگی ایشان علیرغم اینکه در تقسیم اولیه کارهای داخل منزل به حضرت زهرا (س) واگذار شده بود ایشآنرا خسته تر میدانند و در استراحت بر خود مقدم می دارند. (بحارالانوار، مجلسی، ج43، ص50)
غیر از مواردی که در بالا به عنوان شاخصه های تکریم ذکر شد مواردی مانند هدیه دادن به همسر، توجه به آراستگی ظاهری در همنشینی با او، تعلیم مسائل دینی و توجه به ارتقای معنوی او در روایات از راهکارها و شاخصه های دیگر تکریم همسر و جلب محبت او به شمار میرود که در این نوشتار به منظور پیشگیری از تطویل بحث از ذکر روایات مربوطه خودداری نموده و علاقمندآنرا به کتب حدیثی معتبر مانند: وسائل الشیعه جلد 20 و بحارالانوار جلد 100 ارجاع می دهیم.

نتیجه بحث:
با توجه به هدف اسلام از تشریع ازدواج یعنی رسیدن به سکون و آرامش در روابط درون خانوادگی، راهبرد تکریم براساس شاخصه هایی که ذکر شد به عنوان حقی از حقوق زن مسلمان وظیفه همسر او می باشد و در صورت عملیاتی شدن در نهاد مقدس خانواده ضامن روابط خوشایند میان همسران و در نهایت پایداری خانواده و موجب دلگرمی زن در عمل به وظایفی می شود که شارع مقدس بر عهده او نهاده است.
به همه مردان مسلمان که به دنبال تحقق آیه شریفه «قوا انفسکم و اهلیکم نارا ...» (تحریم،66) در زندگی می باشند، توصیه می گردد برای ارتقای معنوی خانواده و برخورداری از حمایت عاطفی همسر و به منظور تحقق اصل آرامشگری در فراز و نشیب زندگی، راهبرد تکریم را سرلوحه تعاملاتشان قرار داده و با پیاده کردن راهکارهایی چون خوش خلقی، تعاون و همکاری در کارهای داخلی منزل، اظهار محبت به همسر با سخنانی زیبا و دلنشین و مهارت افزایی در پیاده کردن این راهکارها از طریق مطالعات دینی و روانشناسی به استحکام روابط خانوادگی کمک کرده و زندگی ای سراسر حلاوت برای خود و خانواده شان رقم بزنند. در این مقاله تلاش نمودیم بر اساس روایات وارده در باب روابط همسران شاخصه های تکریم را استخراج کرده و ارائه نماییم، با این وجود هنوز نکات ظریفی چون ابعاد روانشناختی مسأله تکریم و نقش آن در ایجاد حس مسئولیت پذیری و ارتباط حق تکریم با سایر حقوق زنان و ... جای بررسی بیشتر دارد که از حد این نوشتار خارج است.

فهرست منابع:
هنر همسرداری، صدری مازندرانی، حسن، چاپ نهم، قم، نشر میراث ماندگار، 1390
راهنمای خانواده، ملک محمودی، امیر، چاپ پنجاهم، نشر منشور وحی، 1390
همسرداری، امینی، ابراهیم، چاپ سی و یکم، قم، نشر بوستان کتاب قم،1391
ترجمه و شرح رساله حقوق حضرت سجاد (ع)، سپهری، محمد، چاپ هفتم، نشر دارالعلم، 1382
وسائل الشیعه، شیخ حرعاملی، محمدبن حسن، تصحیح مؤسسه آل البیت، قم، مؤسسه آل البیت، 1409ق
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، نوری، حسین بن محمدتقی، تصحیح مؤسسه آل البیت، قم، مؤسسه آل البیت، 1408ق
بحارالانوار، مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1403ق
مکارم الاخلاق، طبرسی، حسن بن فضل، قم، نشر الشریف الرضی، 1412ق
نهج البلاغه، شریف الرضی، محمدبن حسین، تصحیح صبحی صالح، قم، نشر هجرت، 1414ق
مقاله تکریم در سیره پیامبر اعظم (ص)، احمدی، زهره، مجله طوبی، اسفند 1385، شماره 15، صفحه 15-17


پی نوشت ها:
1- سیستم مجموعه ای به هم پیوسته است که برای رسیدن به یک هدف مشخص حرکت میکند. هر سیستم، دارای اجزائی است که به آن متغیرهای سیستم می گویند. هر متغیر به دو قسمت اصلی و فرعی تقسیم می شود. متغیرهای اصلی، آن دسته است که اگر از سیستم حذف شوند سیستم کار خود را از دست میدهد ولی متغیرهای فرعی کندکننده یا تندکننده هستند و با یک واسطه در مجموعه تأثیر می گذارند.
2- عَنْ أَبِی عَبْدِاللهِ (ع) قَالَ: اتَّقُوا اللهَ فِی الضَّعِیفَیْنِ یَعْنِی بِذَلِکَ الْیَتِیمَ وَ النِّسَاء؛ تقوای خدا پیشه کنید در مورد دو گروه که ضعیف می باشند یعنی زنان و یتیمان. (وسائل الشیعه، حرعاملی، ج20، ص174)
3- قَالَ رَسُولُ اللهِ (ص) أَخْبَرَنِی أَخِی جَبْرَئِیلُ وَ لَمْ یَزَلْ یُوصِینِی بِالنِّسَاءِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنْ لایَحِلَّ لِزَوْجِهَا أَنْ یَقُولَ لَهَا أُف‏ (مستدرک الوسائل، نوری، ج‏14، ص252)
4- عَنْ أَبِی عَبْدِاللهِ (ع) قَالَ: مَا أَظُنُّ رَجُلاً یَزْدَادُ فِی الْإِیمَانِ خَیْراً إِلَّا ازْدَادَ حُبّاً لِلنِّسَاءِ. (وسائل الشیعة، عاملی، ج‏20، ص22)
5- پیامبر (ص) می فرمایند: «خدمت به همسر بدون اینکه بر او منتی گذاشته شود کفاره گناهان است و خشم خداوند را خاموش میسازد و از عبادت هزار حج و هزار عمره و آزاد کردن هزار بنده و ... برتر است و کسی که اینگونه باشد بی حساب وارد بهشت می شود.» (مستدرک الوسائل، نوری، ج13، ص49)



 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
امام على(ع):امروز تنها عید کسى است که خداوند روزه‏اش را پذیرفته و شب زنده‏دارى‏اش را سپاس گزارده است . نهج البلاغه حکمت 428