.
.
 
 
 

 
 
ارسال به دوستان
 
ارسال به دوستان
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • تعیین صفحه پیش فرض مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
  • آمار بازدید
    تعداد بازدید از سایت: 157815582
    تعداد بازدید این صفحه: 22116
    در امروز: 16879

نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
×
جمعه 5/9/1395

 ساز و کار پایدار سازی آثار زیارت (2)

کسی‌ که به زیارت می‌ رود، از نظر اعتقادی و اخلاقی و رفتاری با زیارت‌ شونده هماهنگ است و نیّت همراهی همه ‌جانبه دارد و به این گرایش معنوی مشتاق و امیدوار است، اینجاست که موفق به کسب فیض همراهی...
گروهی در خراسان به دیدار امام ‌رضا (علیه السلام) آمدند و با این جمله که: «از شیعیان علی (علیه السلام) هستیم» اذن حضور خواستند؛ اما حضرت به آنان اجازۀ ورود ندادند. این آمد و شدها و پاسخ منفی امام ‌رضا (علیه السلام) دو ماه به‌ درازا کشید تا جایی که از دیدار با آن حضرت ناامید شدند و به خادم ایشان گفتند: «به آقایمان بگو از خیل شیعیان پدر بزرگوارشان علی (علیه السلام) هستیم و این ماجرا سبب شده است دشمنان، سرزنشمان کنند و ما از اثر این درد و فشار و شرمندگی، مجبوریم از شهر خود بگریزیم!»
سرانجام اجازۀ دیدار ابلاغ شد. پس از ورود، سلام کردند؛ ولی این بار امام ‌رضا (علیه السلام) به ایشان اجازۀ نشستن ندادند. پرسیدند: «ای زادۀ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)! این جفای عظیم و سرافکندگی پس از چندی انتظار، بسیار سخت است! آیا چیز دیگری مانده است تا بر سر ما آید؟» حضرت فرمودند این آیه را بخوانند: «وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثِیر»ٍ [1] هر مصیبتی که به شما برسد، به ‌سبب کارهایی است که خودتان انجام دادید و خدا بسیاری [از آنها] را می بخشد.
سپس این ‌طور ادامه دادند: «به خدا سوگند که در این کار، فقط به خداوند و رسولش و امیر مؤمنان و پدران پاکم (علیهم السلام) اقتدا کردم: آنان [مانندِ] شما را نکوهش کردند و من نیز به ایشان اقتدا کردم.» پرسیدند: «برای چه ای زادۀ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)؟»
پاسخ علی بن موسی الرضا (علیه السلام) بسیار تأمل ‌برانگیز است: برای‌ آنکه ادّعا دارید شیعۀ امیرالمؤمنین (علیه السلام) هستید. وای بر شما! شیعیان ایشان، حسن و حسین بودند و سلمان و ابوذر و مقداد و عمار و محمد بن ‌ابی ‌بکر که ذرّه ‌ای از دستورهای ایشان سرپیچی نکردند! در حالی‌ که بیشتر کارهای شما با ایشان متفاوت است و در بیشتر فرایض خود کوتاهی می ‌کنید. بزرگی حقوق برادران خود در نگاه خدا را خوار و بی‌ مقدار می‌ دانید. آنجا که شایسته نیست، تقیّه می ‌کنید؛ اما آنجا که بایسته است، تقیّه نمی کنید. اگر در همان آغاز می‌گفتید از موالی و محبّان علی (علیه السلام) و از دوستانِ اولیا و از دشمنانِ دشمنان ایشان هستید، منکر سخنتان نمی ‌شدم؛ اما اکنون مدعی جایگاه والایی شده‌اید! اگر کردارتان شما را تصدیق نکند، به هلاکت خواهید افتاد؛ مگر اینکه رحمت پروردگارتان آن را تلافی کند.
آنان گفتند: «ای زادۀ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)! همگی به درگاه خدا استغفار و از این گفتۀ خود توبه می ‌کنیم و همان طور که شما به ما آموختید، می ‌گوییم: «دوستدار شما و اولیای شماییم و دشمنِ دشمنانتان.» حضرت فرمودند: «آفرین بر شما برادران و محبّانم! اینک نزد من بیایید.» آنگاه یک ‌یک ایشان را در آغوش گرفتند.
از محضر امام‌ رئوف (علیه السلام) که خارج شدند، حضرت از دربان خود پرسیدند: «چند بار مانع ایشان شدی؟» گفت: «شصت بار.» امام (علیه السلام) فرمودند: به همان تعداد نزدشان برو و سلام مرا به ایشان برسان. آنها با استغفار، همۀ گناهان خود را محو و پاک کرده‌ اند و به ‌دلیل محبت و همراهی ‌شان با ما، شایستۀ کرامت شده ‌اند. از حال ایشان و خانواده‌ هایشان بپرس، به ایشان انفاق بسیار و احسان فراوان کن، هدایای بسیاری به آنها بده و زیانشان را جبران کن.[2]
 
آنها با استغفار، همۀ گناهان خود را محو و پاک کرده‌ اند و به‌ دلیل محبت و همراهی ‌شان با ما، شایستۀ کرامت شده ‌اند.

البته باید دانست که زیارت نیز مانند دیگر عبادت ‌ها و سنت ‌های دینی، ایستگاهی است که از توقف در آن هدفی دنبال می ‌‌شود و باید همۀ ابعادش را در نظر داشت. تکامل و راز زیارتی مقبول را می‌‌ توان در اعتلای روحی زائر و در اصلاح و پاک ‌سازی همه ‌جانبۀ‌ زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی او دانست. زیارت مقبول، موجب می ‌شود آنچه میان زائر با خدا و امام معصوم و عالم هستی اتفاق می ‌افتد، اصلاح پذیرد. در یک جمله می‌ توان نتیجۀ زیارت مقبول را در پرهیزکاری و دستیابی به قلبی سالم دانست: «إِلّا مَنْ أَتَى اللهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ»[3] مگر کسى ‌که دلى پاک به‌ سوى خدا بیاورد. بزرگان و عارفان و اندیشمندان، والاترین نشانۀ‌ اثر بخشی زیارت معصومان (علیهم السلام) را در استمرار و تداوم‌ بخشیدن به کارهای صالح، پس از زیارت دانسته‌ اند.
با توجه ‌به آنچه در بیان امام ‌رضا (علیه السلام) آمده است، می‌ توان گفت که از راهکارهای مطلوب و مؤثرِ پایدارسازی آثار زیارت، پذیرش و تأسی به آرمان ‌های مزّور است. اگر انسان بر مبنای اعتقاد، این معنا را بیابد که زیارت، نماد همفکری و همدلی است و کسی‌ که به زیارت می‌ رود، از نظر اعتقادی و اخلاقی و رفتاری با زیارت‌ شونده هماهنگ است و نیّت همراهی همه ‌جانبه دارد و به این گرایش معنوی مشتاق و امیدوار است، اینجاست که موفق به کسب فیض همراهی و مصاحبت شده است.[4] همچنین باید توجه داشت که روح زیارت، اتصال زائر با مزور است و این ارتباط زنده، مؤثر و حیات‌ بخش است. آنچه سبب قرب حق‌ تعالی می ‌شود، ارتباط و اتصال و تمسّک به اهل‌ بیت (علیهم السلام) است و هر گونه کمال انسانی و الهی از این راه حاصل می‌ شود.
 
بزرگان و عارفان و اندیشمندان، والاترین نشانۀ‌ اثر بخشی زیارت معصومان (علیهم السلام) را در استمرار و تداوم‌ بخشیدن به کارهای صالح، پس از زیارت دانسته‌ اند.

یادآوری
زائران حریم دوست، برای پایدارسازی آثار زیارت و ماندگاری برکات توفیق تشرف، باید به این نکات عنایت ویژه داشته باشند:
1. طلب یاری از خالق هستی با همۀ وجود، برای ماندگاری این حس زیبا؛ چنان‌ که در قرآن کریم آمده است: «رَبَّنَا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِن لَّدُنْکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ»[5]پروردگارا! پس از آنکه ما را هدایت کردى، دل‌ هایمان را دستخوش انحراف نکن و از ‌جانب خود رحمتى بر ما ارزانى دار که تو خود، بخشایشگرى.
2. همراهی و همنشینی پیوسته با صالحان، دوستی با نیکوکاران و تلاش بسیار برای حضور در مجالس ذکر مناقب اهل ‌بیت (علیهم السلام)، مانند سخنرانی ‌ها و هیئت ‌های مذهبی.
3. آشنایی با زندگی صالحان و نیکوکاران از طریق مطالعۀ کتاب های سیرۀ ایشان در زمینۀ زیارت و نیز اهتمام به انجام واجبات و مستحبات در زمان تعیین‌ شده برای آنها.
4. اهتمام و تأکید بر حضور در نمازهای جماعت که در آن خیرهای فراوانی نهفته است و یادآور روزهای خوب حضور در اماکن زیارتی است.
5. تلاش برای تلاوت قرآن کریم و اُنس همیشگی با آن و احادیث معصومین (علیه السلام).
6. بسیار به‌ یاد ‌خدا ‌بودن و طلب استغفار که شاید در ظاهر، ‌اندک به ‌نظر آید؛‌ اما سود آن بسیار است و ایمان را بیشتر و سلامت دل‌ را تقویت می ‌‌کند.
7. پرهیزِ به‌ جدّ از چیزهایی که دل را فاسد و نابود می ‌‌کند.
8. توبۀ‌ فوری و حقیقی که صادقانه باشد و بازگشت و شکستن در آن نباشد؛ زیرا خداوند متعال از توبۀ بنده‌ اش بسیار خشنود می ‌شود.
9. درخواست از حضرت حق، مبنی بر اینکه این زیارت را برای ما آخرین زیارت قرار ندهد و زیارت آن مهبط انوار الهی را بار دیگر نصیبمان کند.
 
منبع: کتاب عهد ماندگار؛ جستاری درباره عمق بخشی به آثار زیارت امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی



---------------------------------------------------------------
پی نوشت ها:
[1]. شوری: ۳۰.
[2]. نک: احمد بن ‌علی طبرسی، الاحتجاج علی اهل اللجاج، ترجمۀ احمد غفاری مازندرانی، ج۴، ص۱۹۰؛ محمد باقر پورامینی، منزلت زیارت، ص۹۲.
[3]. شعراء: ۸۹.
[4]. عباسعلی زارعی سبزواری، مجموعه مقالات هم‌ اندیشی زیارت، ج۱، ص۲۰.
[5]. آل‌ عمران: ۸.
 
« برای مطالعه مطلب قبلی اینجا را کلیک بفرمایید »
کلید واژه ها:
آثار زیارت , امام رضا (علیه السلام) , توفیق , شیعه , امام علی 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
انتظار امام از محبان و زائران
بارگاه امام، مأمن دلها
  • 1396/1/2 چهارشنبه بارگاه امام، مأمن دلها
    امامان، مظهر بندگی و اطاعت به درگاه خدا بوده اند، سخنان و رفتارشان یادآور خواست و رضای الهی بوده است. برای خدا زیسته و برای خدا جان داده اند و از این رو حرم و بارگاهشان، مایه یاد پروردگار....
    زیارت با معرفت
سلامی با معرفت
  • 1395/12/25 چهارشنبه سلامی با معرفت
    امام کسی است که حلال الهی را حلال می شمارد و حرام الهی را حرام می داند، حدود و قوانین خدا را اجرا می کند و دین الهی را پاس می دارد و...
    زیارت با معرفت
گشایش در کار همه انسانها
چهار لطف بزرگ
  • 1395/12/18 چهارشنبه چهار لطف بزرگ
    وقتی زیارت کرد و خواست از حرم بیرون برود، به غلامش گفت: «ای غلام، علی بن موسی الرضا (علیه السلام) را شاهد می گیرم که به آنچه می گویم، عمل کنم...
    کرامت رضوی
 
 
ارسال نظر
ارتباط با ما
نشانی: مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا علیه السلام، صحن جامع رضوی، ایوان غربی
تلفن: 32212008-051
فکس: 32003552-051
صندوق پستی: 91735/517
ایمیل: razavi@aqr.ir