.
.
 
 
 

 
 
ارسال به دوستان
 
ارسال به دوستان
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • تعیین صفحه پیش فرض مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
  • آمار بازدید
    تعداد بازدید از سایت: 169946017
    تعداد بازدید این صفحه: 2358572
    در امروز: 25461

نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
×
شنبه 4/10/1395

 سلامت جسم از منظر امام رضا (علیه السلام) (3)

هر کس می ‌خواهد معده اش آزارش ندهد، روی غذا آب نخورد تا هنگامی که غذا خوردن را به پایان برساند. هر که این ‌طور کند، بدنش مرطوب و سرد مزاج و معده اش ضعیف می شود و رگ‌ هایش نیروی غذا را به خود نمی‌ گیرند؛ زیرا...

امام رضا (علیه السلام) به سلامت جسم و تأثیری که سلامت جسم بر روح انسان دارد تأکید بسیار داشتند. در این نوشتار به این امر پرداخته می شود.
 
گوشت
امام با الگوگیری از محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) گوشت را بهترین غذای دنیا و آخرت می دانست.[1] می فرمود: «هر کس چهل روز گوشت نخورد، اخلاقش تغییر می کند و لاغر می شود.»[2] گوشت نپخته را سبب ایجاد کِرم در شکم می دانست؛ از این ‌رو از خوردنش نهی می کرد.[3] به ‌نظرش، گوشت گوسفندِ نر خوشمزه‌ تر بود. می گفت: «اگر خدا گوشتی خوش ‌طعم ‌تر از گوشت گوسفندِ نر خلق می کرد، آن را فدای اسماعیل می کرد.»[4] بر رعایت آداب اسلامی در ذبح حیوانات تأکید می کرد. دلیل حرمت گوشت حیوانی را که با نام غیرخدا ذبح شده است، این ‌چنین تشریح می کرد: خدا بر مخلوقاتش واجب کرده است به وجود او اقرار کنند و فقط اسم او را ببرند. دیگر اینکه نباید آنچه واسطۀ تقرب به خداست، برابر باشد با آنچه برای عبادت و پرستش شیطان‌ ها و بت‌ هاست؛ زیرا بردن نام خدا، اقرار به ربوبیت و یگانگی وی است و بردن نام غیر او، اظهار شرک.[5]
خوردن تمام پرندگان درنده و حیوانات وحشیِ درنده را حرام می دانست، با این استدلال: آن‌ ها مردار و گوشت انسان‌ ها و آلودگی‌ ها و امثال آن‌ ها را می ‌خورند. می فرمود: «خدا نشانه‌ هایی برای تشخیص حیوانات وحشی از حلال‌ گوشت و پرندگان حلال‌ گوشت از حرام‌ گوشت گذاشته است». پدرم در همین ‌باره فرمود: «هر حیوان درنده ای که دندان نیش دارد و هر پرنده ای که چنگال دارد، حرام ‌گوشت است. هر پرنده ای که سنگدان دارد، گوشتش حلال است.»[6] تفاوت دیگری هم بین پرندگان حلال‌ گوشت و حرام‌ گوشت ذکر می کرد: «می توانی هر پرنده ای را که در وقت پرواز بالش را تکان می دهد، بخوری. حلال است. از پرندگانی که هنگام پرواز بالشان را صاف نگه می ‌دارند، نخور که حرام‌ گوشت‌ اند.»[7]
 
 
امام با الگو گیری از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) گوشت را بهترین غذای دنیا و آخرت می دانست.

نوشیدن
طعم آب را زندگی می دانست‌.[8] وقتی از آب زمزم می نوشید، می گفت: «بسم الله و الحمد لِلّه و الشکر لِلّه.» نوشیدن آب سرد را بعد از چیزهای گرم و همچنین بعد از شیرینی، برای دندان بسیار مضر می دانست و سبب از بین‌ رفتن دندان‌ ها.[9] آب جوشانده را برای هر چیزی مفید می دانست و می فرمود آب جوشانده هیچ زیانی ندارد.[10] خیلی شیر می نوشید.[11]
 
مشروبات الکلی
دلیل حرمت مشروب را این گونه بیان می کرد: «موجب فساد است. عقل شراب‌ خوار را از بین می برد. او را وادار می کند که خدا را انکار کند و به خدا و پیامبرانش دروغ ببندد. فسادهای دیگری مانند قتل و نسبت ناروا دادن و مبادرت به زنا، ناشی از عرق ‌خوری است. شراب ‌خوری سبب می شود که فرد به پرهیز از محارم الهی، بی ‌اعتنا شود و کم ‌مبالات باشد.»[12]
 
نشستن
نزد کسی هیچ ‌وقت پای خود را دراز نمی کرد.[13] هرگز رو به ‌روی کسی که نشسته بود، تکیه نمی ‌داد.[14] تابستان روی حصیر می ‌نشست و زمستان روی گلیم.[15]
 
سفر
توصیه می کرد مسافر در هنگام حرکت، وضعیت آب ‌و هوا را در نظر بگیرد و در هوای خوب سفرش را شروع کند.[16] مُصر بود که مسافر وقتی معده اش پُر یا خالی است، از مسافرت ‌کردن در هوای گرم پرهیز کند. می فرمود: «هر گاه قصد سفر دارید، غذا را به اندازه و از غذاهای سرد بخورید؛ مثل غذاهایی که از گوشت‌ های لطیف مانند گوشت ماهی و جوجه با سرکه و ترشیجات تهیه می شود و همچنین غذاهای تهیه ‌شده از گوشت گوساله و سرکه و زیتون و آبغوره و دیگر چیزهایی که طبیعت سرد دارند.»[17]
 
بیماری

امام بر این باور بودند که بیماری برای مؤمن سبب رحمت و تطهیر و برای کافر هم، عذاب و لعنت است. می فرمود: «بیماری همدمِ مؤمن می ماند تا هنگامی که هیچ گناهی برایش نماند.»[18] بر آن بود که خدا قبل از آنکه بدن را به دردی گرفتار کند، حتماً برایش دارویی قرار می دهد که با آن درمان شود و هر نوع دردی، نسخه ای خاص برای درمان دارد.[19]
 
پیشگیری از بیماری
برای پیشگیری از گوش ‌درد پیشنهاد می کرد به ‌هنگام خواب، در گوش‌ هایمان پنبه بگذاریم.[20] بوییدن گل نرگس را توصیه می کرد، برای ایمنی از سرما خوردگی.[21] برای پیشگیری از زکام این گونه تجویز می کرد: «زمستان‌ ها هر روز سه لقمه عسل با موم آن بخورد... و گل نرگس بو کند؛ چرا که بدن را در برابر زکام مقاوم می کند. سیاه ‌دانه نیز همین ‌طور است، اما در تابستان، هر روز یک خیار بخورد و از نشستن در آفتاب خودداری کند.»[22] از خوردن زیادِ تخم‌ مرغ آب‌ پز نهی می کرد: نفس‌ تنگی و نفس‌ بریدگی می آورد.[23] از زیاد نشستن در توالت نهی می کرد: آدم را بیمار می کند.[24] خوردنِ هم‌ زمان تخم‌ مرغ و ماهی را زمینه‌ ساز برخی بیماری‌ ها می دانست.[25]
 
بیماری برای مؤمن سبب رحمت و تطهیر و برای کافر عذاب و لعنت است.

حجامت را مفید می دانست و درباره اش می فرمود: «حجامتی که میان شانه‌ ها صورت می گیرد، در بهبود ضربان قلبِ ناشی از شکم‌ پُری و حرارت، سودمند است.»[26] میزان و مقدار حجامت را با سن فرد مرتبط می دانست: «کسی که بیست ‌ساله است، هر بیست روز یک مرتبه حجامت کند و در سی‌ سالگی هر سی روز یک بار و در چهل‌ سالگی هر چهل روز یک بار. خلاصه اینکه هر کس بر حسب سنش به این ‌ترتیب حجامت کند.»[27] می فرمود: «اگر کسی دوست دارد ناراحتیِ مثانه نداشته باشد، هیچ‌ وقت نباید ادرارش را حبس کند.»[28] از آشامیدن آب در لا به ‌لای غذا خوردن نهی می کرد: «هر کس می ‌خواهد معده اش آزارش ندهد، روی غذا آب نخورد تا هنگامی که غذا خوردن را به پایان برساند. هر که این ‌طور کند، بدنش مرطوب و سرد مزاج و معده اش ضعیف می شود و رگ‌ هایش نیروی غذا را به خود نمی‌ گیرند؛ زیرا اگر پشت سرِ هم روی غذا آب ریخته شود، آن غذا در معده نارس و بد گوارش می شود.»[29]
 
عیادت
موقع بیماری یارانش، به عیادتشان می رفت.[30] توصیه می کرد که هر وقت بیمار شدیم، اطلاع دهیم تا مردم به عیادتمان بیایند و برای شفایمان دعا کنند؛ چون هر کسی که برای شفایمان دعا کند، امکان دارد دعایش مستجاب شود.[31]
 
 
منبع: کتاب بر مدار آفتاب؛ ترسیم زندگی بر مدار حیات رضوی، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی



--------------------------------------
پی نوشت ها:

[1]. عزیز الله عطاردی، مسند الامام الرضا (علیه السلام)، ج‌۲، ص۳۲۷.
[2]. محمد بن باقر مجلسی، بحار الانوار، ج‌۶۳، ص۶۷.
[3]. منسوب به علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، طب الامام الرضا (علیه السلام)، ص۲۸.
[4]. عزیز الله عطاردی، مسند الامام الرضا (علیه السلام)، ج‌۲، ص۳۲۴.
[5]. محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج۲، ص۹۳؛ محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، علل الشرائع، ج۲، ص۴۸۱ و ۴۸۲.
[6]. محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، علل الشرائع، ج۲، ص۴۸۲.
[7]. همان.
[8]. محمد بن باقر مجلسی، بحار الانوار، ج۴۹، ص۹۹.
[9]. منسوب به علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، طب الامام الرضا (علیه السلام)، ص۲۹.
[10]. حسن بن فضل طبرسی، مکارم الاخلاق، ص۱۵۷.
[11]. محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج‌۱، ص۱۵.
[12]. محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، علل الشرائع، ج۲، ص۴۷۴ و ۴۷۵؛ محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج۲، ص۹۸ و ۹۹.
[13]. محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج‌۲، ص۱۸۴.
[14]. همان، ص۱۸۴. علی بن عیسی اربلی، کشف الغمة فی معرفة الائمه، ج۲، ص۳۱۶.
[15]. علی بن عیسی اربلی، کشف الغمة فی معرفة الائمه، ج‌۲، ص۳۱۶.
[16]. محمد بن باقر مجلسی، بحار الانوار، ج‌۵۹، ص۳۲۶؛ علی احمدی میانجی، مکاتیب الأئمه (علیهم السلام)، ج‌۵، ص۲۳۱.
[17]. همان.
[18]. محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص۱۹۳.
[19]. محمد بن باقر مجلسی، بحار الانوار، ج‌۵۹، ص۳۱۰.
[20]. منسوب به علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، طب الامام الرضا (علیه السلام)، ص۳۷.
[21]. همان، ص۳۸.
[22]. همان، ص۳۷ و ۳۸.
[23]. محمد بن باقر مجلسی، بحار الانوار، ج‌۵۹، ص۳۲۱.
[24]. منسوب به علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، طب الامام الرضا (علیه السلام)، ص۴۹.
[25]. همان، ص۶۳.
[26]. همان، ص۵۵.
[27]. همان.
[28]. محمد بن باقر مجلسی، بحار الانوار، ج‌۵۹، ص۳۲۳.
[29]. منسوب به علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، طب الامام الرضا (علیه السلام)، ص۳۵؛ محمد بن باقر مجلسی، بحار الانوار، ج‌۵۹، ص۳۲۳.
[30]. محمد بن باقر مجلسی، بحار الانوار، ج۴۹، ص۳۲.
[31]. محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینی، الکافی، ج‌۳، ص۱۱۷.
 
کلید واژه ها:
سلامت جسم , امام رضا (علیه السلام) , حجامت , اخلاق , تغذیه مناسب 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
چرا از جر و بحث نتیجه نمى گیریم ؟
توصیه های برای آذار ماه
  • 1396/1/19 شنبه توصیه های برای آذار ماه
    اگر چهار فصل را عبارت از یک موجود زنده فرض کنیم پائیز و زمستان و تابستان به منزله جسم و اعضاى پیکر اوست و بهار جان و روان او، در ماه اول این فصل شب و روز هواى خوش پیدا می کند...
نسخه ی خدا
  • 1395/12/17 سه شنبه نسخه ی خدا
    هر که خداشناس تر و خدادوست تر باشد، شوق عبادتش بیشتر است و از گفتگو با خدا لذت می برد و دوست دارد این رابطه …
    رنگ خدا
می ‌خواهم الگو شوم!
بهداشت دهان و دندان
  • 1395/12/3 سه شنبه بهداشت دهان و دندان
    دینی که هدف اصلی اش برآمدن از عالم خاکی و پَرکشیدن به سوی عوالم ملکوتی و به سوی خداوند است؛ چگونه تا این پایه به بهداشت عمومی، رعایت اصول تغذیه ...
    مدیریت خود
ارسال نظر
ارتباط با ما
نشانی: مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا علیه السلام، صحن جامع رضوی، ایوان غربی
تلفن: 32212008-051
فکس: 32003552-051
صندوق پستی: 91735/517
ایمیل: razavi@aqr.ir