.
.
 
 
 

 
 
ارسال به دوستان
 
ارسال به دوستان
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • تعیین صفحه پیش فرض مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
  • آمار بازدید
    تعداد بازدید از سایت: 144691602
    تعداد بازدید این صفحه: 2057001
    در امروز: 146657

نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
×
يكشنبه 24/11/1395

  شفاعت و عدالت

در شفاعت و مغفرت، استثنا و بی عدالتی وجود ندارد؛ رحمت پروردگار نامحدود است و هر که محروم است، از آن جهت است که قابلیت را به کلی از دست داده است…
 آیا شفاعت در قیامت نوعی استثناء قائل شدن و تبعیض و بی عدالتی نیست؟
شفاعت اقسامی دارد: غلط و ظالمانه؛ صحیح و عادلانه. شفاعت غلط، جلوگیری از اجرای قانون به وسیلة پارتی است. چنین چیزی در دنیا ظلم است و در آخرت غیر ممکن. این شفاعت در منطق قرآن مردود و باطل است. شفاعت صحیح با توجه به چند نکته  مطرح می شود:
 
اصل رحمت
 نیل به سعادت، افزون بر کنش های آدمی، نیازمند جریان رحمت سابقة الهی نیز هست. یکی از جلوه های رحمت الهی، نمود تطهیر است. غفران الهی شست و شوی روان ها از عوارض گناهان تا حد امکان است. البته برخی از دل ها چنان قابلیت پالایش را از دست می دهند که گویی عین نجاست شده و با هیچ آبی تطهیر نمی شوند و به تعبیر قرآن، دل آنها مهر خورده است.
 
عمومیت رحمت
 مغفرت و رحمت، قاعده ای عام و فراگیر است و همة موجودات را در حدود امکان و قابلیت آنها فرا می گیرد و بدون آن احدی از عذاب رهایی نخواهد داشت. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
قسم به خدایی که مرا به راستی برانگیخت، چیزی جز عمل توأم با رحمت خدا سبب رستگاری نمی شود؛ من نیز اگر گناه می کردم هر آینه سقوط کرده بودم.[1]
 

 
شفاعت و مغفرت
 شفاعت چیزی جز رحمت و مغفرت الهی نیست که وقتی به خداوند که صاحب خیرها و رحمت ها است، نسبت داده می شود، مغفرت خوانده می شود و هنگامی که به وسایط و مجازی رحمت منسوب می شود، نام شفاعت به خود می گیرد.
 
شرایط شفاعت
هر شرطی که برای شمول مغفرت هست، برای شفاعت نیز هست. ایمان شرط لازم استحقاق مغفرت و شفاعت است، ولی شرط کافی نیست و کسی هم نمی تواند به طور قطعی جمیع شرایط آن را بیان کند. گویی قرآن نخواسته است همة شرایط شمول شفاعت را به طور صریح بیان کند تا دل ها را در حال خوف و رجاء نگه دارد.
در شفاعت و مغفرت، استثنا و بی عدالتی وجود ندارد؛ رحمت پروردگار نامحدود است و هر که محروم است، از آن جهت است که قابلیت را به کلی از دست داده است؛ یعنی محرومیت از ناحیة قصور قابل است.[2]
 
 
منبع: کتاب معاد، حمیدرضا شاکرین
 
 
--------------------------
پی نوشت ها:
[1] - شرح ابن ابی الحدید، ج2، ص862.
[2] - م. آ.ج1، ص225.
 
 
کلید واژه ها:
شفاعت , شافعان قیامت , اصل معاد , اصول دین 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
کی قیامت میشه؟
زیارت مثنوی عشق (7)
  • 1395/11/27 چهارشنبه زیارت مثنوی عشق (7)
    یکی از بدیع ترین راهکارهای ائمه (علیهم السلام) برای جلوگیری از این انحراف ها و اختلاف ها آن بود که آنان باور و معارف شیعی اثنی عشر را در قالب دعا به...
    زیارت با معرفت
سلامم را پاسخ می گویید
برزخ، میانۀ راه
  • 1395/10/25 شنبه برزخ، میانۀ راه
    انسان در فاصلۀ مرگ تا قیامت در خاموشی و بی حسی فرو نمی رود، بلکه وارد مرحلۀ دیگری از حیات می شود تا آنگاه که قیامت کبری به پا شود. این مرحلۀ واسط «عالم برزخ» نامیده شده است.
    حیات جاویدان
فضیلت زیارت خورشید و شفاعت آفتاب
  • 1395/9/9 سه شنبه فضیلت زیارت خورشید و شفاعت آفتاب
    فرمود: پاره ی تن پیامبر (صلی الله علیه و آله) که در سرزمین شما دفن می شود؛ من هستم! آن ستاره ای که در خاک شما پنهان می شود؛ من هستم. سپس فرمود: هر کس مرا زیارت کند و حقوق ما را رعایت کند و وجوب اطاعت ما... بداند؛ من و پدران
    زیارت با معرفت
 
 
ارسال نظر
ارتباط با ما
نشانی: مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا علیه السلام، صحن جامع رضوی، ایوان غربی
تلفن: 32212008-051
فکس: 32003552-051
صندوق پستی: 91735/517
ایمیل: razavi@aqr.ir