.
.
 
 
 

 
 
ارسال به دوستان
 
ارسال به دوستان
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • تعیین صفحه پیش فرض مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
  • آمار بازدید
    تعداد بازدید از سایت: 161321562
    تعداد بازدید این صفحه: 2243190
    در امروز: 54199

نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
×
يكشنبه 24/11/1395

  شفاعت و عدالت

در شفاعت و مغفرت، استثنا و بی عدالتی وجود ندارد؛ رحمت پروردگار نامحدود است و هر که محروم است، از آن جهت است که قابلیت را به کلی از دست داده است…
 آیا شفاعت در قیامت نوعی استثناء قائل شدن و تبعیض و بی عدالتی نیست؟
شفاعت اقسامی دارد: غلط و ظالمانه؛ صحیح و عادلانه. شفاعت غلط، جلوگیری از اجرای قانون به وسیلة پارتی است. چنین چیزی در دنیا ظلم است و در آخرت غیر ممکن. این شفاعت در منطق قرآن مردود و باطل است. شفاعت صحیح با توجه به چند نکته  مطرح می شود:
 
اصل رحمت
 نیل به سعادت، افزون بر کنش های آدمی، نیازمند جریان رحمت سابقة الهی نیز هست. یکی از جلوه های رحمت الهی، نمود تطهیر است. غفران الهی شست و شوی روان ها از عوارض گناهان تا حد امکان است. البته برخی از دل ها چنان قابلیت پالایش را از دست می دهند که گویی عین نجاست شده و با هیچ آبی تطهیر نمی شوند و به تعبیر قرآن، دل آنها مهر خورده است.
 
عمومیت رحمت
 مغفرت و رحمت، قاعده ای عام و فراگیر است و همة موجودات را در حدود امکان و قابلیت آنها فرا می گیرد و بدون آن احدی از عذاب رهایی نخواهد داشت. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
قسم به خدایی که مرا به راستی برانگیخت، چیزی جز عمل توأم با رحمت خدا سبب رستگاری نمی شود؛ من نیز اگر گناه می کردم هر آینه سقوط کرده بودم.[1]
 

 
شفاعت و مغفرت
 شفاعت چیزی جز رحمت و مغفرت الهی نیست که وقتی به خداوند که صاحب خیرها و رحمت ها است، نسبت داده می شود، مغفرت خوانده می شود و هنگامی که به وسایط و مجازی رحمت منسوب می شود، نام شفاعت به خود می گیرد.
 
شرایط شفاعت
هر شرطی که برای شمول مغفرت هست، برای شفاعت نیز هست. ایمان شرط لازم استحقاق مغفرت و شفاعت است، ولی شرط کافی نیست و کسی هم نمی تواند به طور قطعی جمیع شرایط آن را بیان کند. گویی قرآن نخواسته است همة شرایط شمول شفاعت را به طور صریح بیان کند تا دل ها را در حال خوف و رجاء نگه دارد.
در شفاعت و مغفرت، استثنا و بی عدالتی وجود ندارد؛ رحمت پروردگار نامحدود است و هر که محروم است، از آن جهت است که قابلیت را به کلی از دست داده است؛ یعنی محرومیت از ناحیة قصور قابل است.[2]
 
 
منبع: کتاب معاد، حمیدرضا شاکرین
 
 
--------------------------
پی نوشت ها:
[1] - شرح ابن ابی الحدید، ج2، ص862.
[2] - م. آ.ج1، ص225.
 
 
کلید واژه ها:
شفاعت , شافعان قیامت , اصل معاد , اصول دین 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
برزخ و رویارویی با باطن اعمال
  • 1395/12/29 يكشنبه برزخ و رویارویی با باطن اعمال
    لذا عمل باید هر چه بیشتر ظاهر و باطنش مطابق شرع مقدس باشد تا صورت حَسن داشته و یاور و کمک‌ کننده صاحبش باشد، به همین جهت تأکید می ‌شود «اعمال ظاهریه، لایق مقام غیب و حشر در ملکوت نشوند، مگر آن ‌که ....
    حیات جاویدان
برزخ بر ما چگونه خواهد گذشت؟
  • 1395/12/22 يكشنبه برزخ بر ما چگونه خواهد گذشت؟
    بلکه روح بعد از انقطاع از بدن، در حرکت صعودی و برگشت به عالمی بالاتر از عالم ماده وارد می‌ گردد که از عوالم برزخ است و بعد از طی برزخ ‌ها باید عوالم و منازل را طی نموده تا به...
    حیات جاویدان
روح نماز
  • 1395/12/10 سه شنبه روح نماز
    نمازخوان باید از یاد نبرد که نمازش «میثاق بندگی» با خداست و اگر نمازهایش از روی عادت و تکرار روزمره و عجولانه و بی توجه…
    رنگ خدا
کی قیامت میشه؟
زیارت مثنوی عشق (7)
  • 1395/11/27 چهارشنبه زیارت مثنوی عشق (7)
    یکی از بدیع ترین راهکارهای ائمه (علیهم السلام) برای جلوگیری از این انحراف ها و اختلاف ها آن بود که آنان باور و معارف شیعی اثنی عشر را در قالب دعا به...
    زیارت با معرفت
 
 
ارسال نظر
ارتباط با ما
نشانی: مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا علیه السلام، صحن جامع رضوی، ایوان غربی
تلفن: 32212008-051
فکس: 32003552-051
صندوق پستی: 91735/517
ایمیل: razavi@aqr.ir