.
.
 
 
 

 
 
ارسال به دوستان
 
ارسال به دوستان
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • تعیین صفحه پیش فرض مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
  • آمار بازدید
    تعداد بازدید از سایت: 157604032
    تعداد بازدید این صفحه: 2193697
    در امروز: 150665

نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
×
چهارشنبه 28/7/1395

 شیعه واقعی در نگاه امام رضا (علیه السلام)

بعضی دوست دارند نظر خود را بر دستور دین تحمیل کنند؛ به جای اطاعت کردن، فرمانروایی کنند و دین را آن گونه می خواهند که می پسندند؛ نه آن گونه که هست. ولی شیعه کسی است که مطیع محض دین و اولیای حق...
عده ای برای دیدن امام رضا (علیه السلام) به خراسان آمدند. به در خانه امام (علیه السلام) که رسیدند؛ اجازه ورود خواستند و به خادم امام (علیه السلام) گفتند: به امام رضا (علیه السلام) بگویید که گروهی از شیعیان می خواهند خدمتتان برسند. امام (علیه السلام) فرمود بگو بازگردند من کار دارم!
آنها یک ماه در خراسان ماندند و هر روز دو بار به درِ خانه امام (علیه السلام) می آمدند و تقاضای ملاقات می کردند و امام (علیه السلام) آنها را نمی پذیرفت. بالاخره به امام (علیه السلام) پیغام دادند: ما شیعه امیرالمؤمنین هستیم و از راه دور آمده ایم و اگر حضورتان نرسیم، با شرمساری به وطن خود باز می گردیم.

چه جرم کرده ام ای جان و دل به حضرت تو            که طاعت من بی دل نمی شود مقبول
کجا روم چه کنم چاره از کجا جویم                  که گشته ام ز غم و جور روزگار ملول [1]

امام رضا (علیه السلام) اجازه داد. وقتی وارد شدند؛ از امام (علیه السلام) گلایه کردند که چرا می خواستید ما را از دیدار خود محروم کنید؟ امام (علیه السلام) فرمود: آیه «وَ مَا أصَابَکُم مِن مُصِیبَهٍ فَبِمَا کَسَبَت أیدیکُم وَ یعفُوا عَن کَثِیرٍ»[2] را بخوانید. بعد فرمود: شما ادعا می کنید شیعه ما هستید؛ وای بر شما! شیعه علی، امام حسن، امام حسین، سلمان، ابوذر، مقداد، عمار و محمد بن ابی بکر بودند که حتی یک گناه نکردند؛ ولی شما بسیار گنهکار هستید و در واجبات خود کوتاهی می کنید؛ اگر می گفتید از محبان شما هستیم؛ ردّتان نمی کردیم.
آنها که به اشتباه خود پی برده بودند؛ گفتند استغفار می کنیم و می گوییم که دوستداران شما هستیم. وقتی به خطای خود پی بردند؛ امام (علیه السلام) یکایک آنان را به آغوش کشید و فرمود بالاتر بیایید و آنها را نزد خود نشاند؛ آنگاه از خادم خود پرسید چند بار آمدند؟ گفت شصت بار. امام (علیه السلام) فرمود: تو نیز شصت بار نزد آن ها برو و سلام مرا به آن ها برسان و حوائج آنان را برآورده کن.[3] قال الرضا (علیه السلام) «شیعَتنا اَلمُسلِّمونَ لِاَمرِنا الآخِذُونَ بقولنا المُخالِفُونَ لاَعدائنا فَمَن لم یکُن کَذلِکَ فَلَیسَ مِنّا» شیعیان ما کسانی اند که تسلیم دستورات ما هستند؛ فقط از گفتار ما تبعیت می کنند و با دشمنان ما مخالفت می کنند؛ پس کسی که چنین نیست از ما نیست.

شیعیان ما کسانی اند که تسلیم دستورات ما هستند؛ فقط از گفتار ما تبعیت می کنند و با دشمنان ما مخالفت می کنند؛ پس کسی که چنین نیست از ما نیست.

بعضی دوست دارند نظر خود را بر دستور دین تحمیل کنند؛ به جای اطاعت کردن، فرمانروایی کنند و دین را آن گونه می خواهند که می پسندند؛ نه آن گونه که هست. ولی شیعه کسی است که مطیع محض دین و اولیای حق باشد؛ نه گامی عقب بماند و نه یک قدم جلوتر حرکت می کند.
قال الرضا (علیه السلام) «لایکونُ المومِنُ مؤمناً حتی تکونَ فیه ثلاثُ خِصال: سُنَّهٌ مِن رَبِّه وَ سُنَّهٌ مِن نَبیهِ وَ سُنَّهٌ مِن ولیه فَأمَّا السُّنَّهُ مِن ربِّه فَکِتمانُ السِّرِّ وَ أمّا السُّنَّهُ مِن نَبیهِ فَمُداراهُ اَلنّاسِ وَ اَمّا السُّنَّهُ مِن وَلیهِ فالصّبر فی البَأساءِ و الضَّرّاء»[5] مؤمن، مؤمنی کامل نیست؛ مگر در او سه خصلت باشد: خصلتی از خدا، خصلتی از پیامبر و خصلتی از امام؛ اما خصلت خدایی، کتمان راز و خصلت پیامبر مدارا با مردم و خصلت امام شکیبایی در گرفتاری هاست.
«سُئلَ عن خیارِ العِباد؟ فقالَ: الّذینَ إِذا اَحَسنُوا استَبشَرُوا وَ إِذا اَساؤا اِستَغفَرُوا وَ إذا اُعطُوا شَکَرُوا وَ إذا ابتُلُوا صَبَروا وَ إِذا غَضَبوا عَفَوا»[6] از امام رضا (علیه السلام) درباره ی بهترین بندگان سؤال شد، امام (علیه السلام) فرمود: کسانی که چون نیکی کنند شادمان گردند و آن هنگام که بدی کنند از خدا آمرزش جویند و آنگاه که به آنان چیزی بخشند، سپاسگزار باشند و چون دچار بلایی شوند، صبر پیشه دارند و آنگاه که خشم گیرند، گذشت کنند.

اسلام ناب
مأمون اگرچه فرمانروای فاسقی بود؛ ولی ظاهراً به دین داری تظاهر می کرد. به همین سبب از امام رضا (علیه السلام) خواسته بود که برایش به صورت خلاصه، اسلام ناب را در نامه ای بنویسد! و امام (علیه السلام) در پاسخ نوشت: اسلام ناب، شهادت به یکتایی معبود است که خدایی جز او نیست، مانند ندارد، بی نیاز و ابدی است، آغاز ندارد و قائم بذات خویش است؛ شنوا و بیناست، صاحب قدرت است، ازلی و سرمدی است، دانایی است که هیچ چیز بر او پوشیده نیست، توانایی است که عاجز نمی شود، غنی بالذاتی است که نیازمند نمی شود، عادلی است که ستم نمی کند و بالاخره آفرینندﺓ همه چیز است. اسلام ناب، شهادت به رسالت محمد (صلی الله علیه و آله) است که بنده ی فرستاده ی خداست، سید پیامبران است و خاتم آن ها و شریعتش را تغییری نیست. اسلام ناب اعتراف به امامت ائمه اثنی عشر است که اول آنها علی بن ابی طالب است که برادر و وصی پیامبر است و سپس یازده فرزند او که درود خدا بر آنان باد.[7] سپس برخی از فروع دین را نیز نام بردند.

منبع: کتاب کوله پشتی زائر، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی


----------------------------------------------------------
پی نوشت ها:
1. حافظ.
2. شوری:30.
3.بحارالانوار، ج68، ص158.
4. صفات الشیعه، ج1، ص3.
5. تحف العقول، ص442.
6. تحف العقول، ص445.
7. عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج2، ص263.
کلید واژه ها:
شیعه , امام رضا (ع) , اسلام , ائمه اثنی عشر , امام علی (ع) 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
مایه زینت شما می شوم
وجود پیامبر؛ مهمترین نقطه ایجاد وحدت- مقام معظم رهبری
  • 1395/9/27 شنبه وجود پیامبر؛ مهمترین نقطه ایجاد وحدت- مقام معظم رهبری
    ولادت نبی نور و رحمت و پرچمدار آزادی و عدالت را تبریک عرض می کنیم. این روزها برای ما و امت اسلامی روزهای بزرگییست. هم ولادت رسول مکرم اسلام است هم ولادت حضرت ابی عبدالله جعفر بن محمد الصادق. و به مناسبت این ولادت بزرگ میلاد پیامبر، جمهوری اسلامی این هفته را هفته وخدت اعلام کرده است...
    کلیپ صوتی
وجود پیامبر؛ مهمترین نقطه ایجاد وحدت - مقام معظم رهبری
سخاوت مرد در  تأمین معاش خانواده
  • 1395/9/8 دوشنبه سخاوت مرد در تأمین معاش خانواده
    باید در خرید خانه وسیع، در خرید مرکبی در حدّ شأن خود و خانواده و در بذل و بخشش مال نسبت به خانواده خود توسعه بدهد. به گونه ای عمل کند که خدای نکرده اهل خانه حاجت خود را نزد دیگران مطرح نکنند یا به خاطر بخل و عدم ...
    احادیث و روایات
ساز و کار پایدار سازی آثار زیارت (2)
  • 1395/9/5 جمعه ساز و کار پایدار سازی آثار زیارت (2)
    کسی‌ که به زیارت می‌ رود، از نظر اعتقادی و اخلاقی و رفتاری با زیارت‌ شونده هماهنگ است و نیّت همراهی همه ‌جانبه دارد و به این گرایش معنوی مشتاق و امیدوار است، اینجاست که موفق به کسب فیض همراهی...
    زیارت پایدار
 
 
ارسال نظر
ارتباط با ما
نشانی: مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا علیه السلام، صحن جامع رضوی، ایوان غربی
تلفن: 32212008-051
فکس: 32003552-051
صندوق پستی: 91735/517
ایمیل: razavi@aqr.ir