ارسال به دوستان
 
ارسال به دوستان
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • تعیین صفحه پیش فرض مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
  • آمار بازدید
    تعداد بازدید از سایت: 169476147
    تعداد بازدید این صفحه: 331372
    در امروز: 25032

نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
×
 
يكشنبه 28/9/1395

 معرفی کتاب وحدت و همگرایی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی

. دسته بندی کلی کتاب در شش فصل صورت گرفته است: تعریف وحدت، اهمیت وحدت و همگرایی، موانع وحدت و عوامل تفرقه، راه های رسیدن به وحدت، ثمرات وحدت و همگرایی و در آخر هم منادیان وحدت 
«وحدت و همگرایی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی» عنوان کتابی است که علیرضا برازش تالیف کرده و توسط نشر امیرکبیر منتشر شده است. یکی از مزیت های این کتاب دسته بندی کلی و جزئی خوب موضوعات است و دیگری حجم کم آن که خواندنش را برای مخاطبان بیشتری ممکن می سازد. کتاب 80 صفحه دارد و بیانات رهبر انقلاب بدون دخل و تصرف و توضیح در کنار هم آورده شده اند. دسته بندی کلی کتاب در شش فصل صورت گرفته است: تعریف وحدت، اهمیت وحدت و همگرایی، موانع وحدت و عوامل تفرقه، راه های رسیدن به وحدت، ثمرات وحدت و همگرایی و در آخر هم منادیان وحدت.
بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در فصل چهارم این کتاب :
فصل چهارم
راههای رسیدن به وحدت
تهیه منشوری مورد تایید همه علما و روشنفکران دنیای اسلام
بیایید وحدت اسلامی را عملی کنید و منشوری را که همه علمای اسلام، همه روشنفکران دنیای اسلام‌، همه برجستگان سیاسی با اخلاص دنیای اسلام آن را تایید و تصدیق کنند و برای عملی کردن آن تلاش کنند، تهیه کنید تا دیگر مسلمانی جرات نکند متکلم به کلمه توحید را که در یک مذهب یا در یک جناح دیگر است، تکفیر کند؛ تا برادران باهم باشند. (1385/05/30)
استفاده از نفوذ عالمان اهل سنت و شیعه در بین مردم خود
یک امر مشترکی وجود دارد یک دردهای مشترکی هست که درمانهای مشترکی دارد. عالم شیعه در بین مردم خود،‌عالم سنی در بین مردم خود نفوذ دارند؛ از این نفوذ استفاده کنند،  این مشکلات مشترک را برطرف کنند. (1390/07/20)
وحدت و انسجام اسلامی امروز یک فریضه حتمی است که با همکاری خردمندان و دلسوزان می ‌تواند راه‌های عملی آن پیموده شود.( 1386/09/27)
اختلاف بین طرفداران دو عقیده بر اثر تعصبات،  یک امری است که هست و طبیعی است. و مخصوص شیعه و سنی هم نیست. بین فرق شیعه خودشان، بین فرق سنی خودشان؛ در طول زمان از این اختلافات وجود داشته است. تاریخ را نگاه کنید،‌ می‌ بینید هم بین فرق فقهی و اصولی اهل تسنن - مثل اشاعره و معتزله، مثل حنابله و احناف و شافعیه و اینها - هم بین فرق مختلف شیعه،  بین خودشان، اختلافاتی وجود داشته است. این اختلافات وقتی به سطوح پایین - مردم عامی-  می‌ رسد به جاهای تند و خطرناکی هم می‌ رسد،  دست به گریبان می ‌شوند. علما می ‌نشینند با هم حرف می ‌زنند و بحث می ‌کنند،  لیکن وقتی نوبت به کسانی رسید که سلاح علمی ندارند،  از سلاح احساسات و مشت و سلاح مادی استفاده می ‌کنند که این خطرناک است.در دنیا این همیشه بوده؛‌ همیشه هم مومنین و خیرخواهان سعی می‌ کردند که مانع بشوند؛‌علما و زبدگان، تلاششان این بوده است که نگذارند سطوح غیر علمی کارشان به درگیری برسد. (1385/10/25)
علمای شیعه و سنی بنشینند،‌ با هم اعلامیه بدهند. (1384/12/08)
علما و زبدگان، تلاششان این بوده است که نگذارند سطوح غیر علمی کارشنان به درگیری برسد. (1385/10/25)
صرف ‌نظر کردن از گذشته و قیچی کردن خود از آن
اگر کسی مخلصا لله احساس می‌ کند که باید امروز بین برادران، برادری واقعی و عملی باشد، باید کوشش کند که گذشته را به یادها نیاورد؛ والا او می‌رود کتاب "احقاق الحق" را می‌ آورد و به رخ این می‌ کشد و این هم می ‌رود کتاب "تحفه اثناعشریه" را می ‌اورد و به رخ آن می‌ کشد! هر دو هم به قدر کافی کتاب پر از طعنه و دفاع علیه همدیگر نوشته ‌اند! اگر ما بخواهیم گذشته را مطرح کنیم نمی‌ شود به وحدت رسید. باید نگاه کنیم بگوییم گذشته، گذشته است. "رحم الله معشر الماضین ". ما کاری به کار آنها نداریم اگر آنها هر کاری کرده ‌اند ما امروز می ‌خواهیم تکلیف خودمان را بیننا و بین الله نگاه کنیم. بیننا و بین الله، امروز ما باید با همدیگر توحید کلمه و رفاقت و برادری داشته باشیم. اگر بخواهیم این را عمل بکنیم باید از گذشته صرف نظر کنیم. (1386/10/08)
سالها پیش از انقلاب که با بعضی از برادران اهل سنت صحبت می‌ کردم، به آنها می ‌گفتم که اگر ما بخواهیم وحدت اسلامی تحقق پیدا بکند باید خودمان را از گذشته جدا و قیچی کنیم. البته وحدت یعنی همین که پیروان این دو مذهب با هم برادر باشند و احساس برادری کنند نه اینکه شیعه، سنی و تسنن، شیعه بشود نه، مراد از وحدت این نیست بلکه وحدت به معنای احساس برادری است و همین که هر طرفی احساس کند که دیگری هم مسلمان است حق اسلامی او را بر گردن خود احساس کند و متقابلا او هم به همین ترتیب عمل نماید. من  می‌گفتم که اگر بخواهیم این کار را بکنیم باید خودمان را از گذشته جدا کنیم اگر به گذشته برگردیم دعواست این قدر بحث و تکذیب و تغلیط و درگیری و خونریزی و این طور چیزها اتفاق افتاده که اگر نگاهی به گذشته بکنیم باز دعوا خواهد شد. (1368/10/05)
آگاه شدن توده‌ها از اینکه دامن زدن به اختلافات و ممانعت از تحقق وحدت هدف دشمن است
در بعضی از کشورهای اسلامی مثل ریگ پول می‌ریزند برای اینکه در بین سنی‌ها اجتماع ضد شیعه درست کنند. این از این طرف، از آن طرف هم به یک گوینده به اصطلاح شیعی پول می ‌دهند که در تلویزیون به نام شیعه ام‌المومنین عایشه را متهم کند قذف کند، اهانت کند. روشها اینهاست شما در مقابل این روشها چه کار می ‌کنید؟ سنی چه کار می ‌کنی؟ شیعه چه کار می‌ کنی؟ از کارهای اینها گول نخوریم اختلاف برای آنها بیشترین و بزرگترین نعمت است. (1390/07/20)
یکی از کارها همینی که در بیانات این آقایان محترم هم بود مسئله اختلاف در میان امت اسلامی است. با دقت دارند کار می ‌کنند اختلافات را برجسته می‌ کنند گرایش‌های انحرافی را هم در طرف شیعه هم در طرف سنی تقویت می ‌کنند در طرف شیعه با نام تشیع گرایش قرمطی ‌گری را مثل رامطه تقویت می ‌کنند و افساد می ‌کنند در طرف سنی گرایش ناصبی ‌گری را با نام تسنن اما با باطن نصبی ‌گری تقویت می‌ کنند و در مقابل هم قرار می ‌دهند باید بیدار بود باید هوشیار بود باید دید باید فهمید اینها آن اساس مسائلی است که امروز دنیای اسلام به آنها احتیاج دارد.( 1389/07/17)
خیلی مراقب باشید که نفوذهای دشمن پرچمهای اختلاف را بلند نکنند. هر پرچم اختلافی که بلند شد شما آن را متهم کنید که نفوذی دشمن است هر چند خودش نداند. (1368/04/13)
اگر چه به نظر ما اختلاف شیعه و سن یدر حقیقت اختلاف نیست زیرا در اصول اصلی اسلام که اگر کسی آنها را نداشت مسلمان نیست مشترکند، یعنی هر دو مذهب به قبله واحد خدای واحد،  پیامبر واحد قرآن واحد و احکام و ارکان واحد اسلامی معتقدند اما شما ببینید که استعمار در طول زمان از طرح مسئله شیعه و سنی در مقابل یکدیگر چه وسیله‌ای اختلافی - به خصوص در محافل پایین‌تر و نسبت به اوساط  پایین مردم که از معرفت و توجه قدری دورتر هستند درست کرده است. (1368/07/11)
همین وحدت با ارزشی که به برکت آن شما توانسته ‌اید این همه پیروزی را به دست بیاورید دشمنی هایی در کمین دارد باید هوشیار باشید و نگذارید اختلافات به وجود آید در آنجای یکه بهانه ‌ای اختلاف هست و دشمن می‌ تواند آنجا مستمسکی برای اختلاف درست کند. بیشتر مواظب باشید در مسئله مذهب و اختلافات مذهبی که قرنهای متمادی دشمنان از‌ آن سوء استفاده کردند بیشتر باید مواظب باشند هم شیعه باید مواظب باشد هم سنتی. (1371/06/24)
البته باید مراقب باشید که دشمنان اسلام این همزیستی و رادری بین شیعه و سنی را به هم نزنند. یکی از افتخارات ما این است که مردم ما در نقاطی که تقاوتهای مذهبی و قومی وجود دارد و امکان و زمینه اختلاف هست از درگیری  اختلاف قومی و مذهبی پرهیز می ‌کنند. دشمنان این را نمی ‌پسندند. جنگ شیعه و سنی برای دشمنان اسلامی خیلی قیمت دارد. اختلاف و تفرقه میان امت اسلامی موجب می ‌شود که معنویت، طراوات، قدرت، شکوه و عظمت ائتلاف ملی شما را در هم بشکند و همانطور که قرآن فرموده است "و تذهب ریحکم" (1381/12/04)
به شما جوانان هم می گویم بدانید آن کسی که شیعه را علیه سنی و سنی را علیه شیعه تحریک می‌ کند نه شیعه را دوست دارد و نه سنی را با اصل اسلام دشمنند. "رحماء بینهم"؛ یعنی برادران مسلمان بین خود رحیم و مهربان باشند. دشمن از هر دو طرف تلاش می‌کند. از یکطرف غالی ‌گری و ناصبی ‌گری را ترویج می ‌کند و شیعه را در چشم سنی، دشمن حقیقی معرفی می کند بعضی از متحجرین دینی هم متاسفانه باور می‌ کند از سوی دیگر شیعه را به اهانت به مقدسات و ارزشهای سنی وادار می‌ کند. توطئه دشمن آن است که این دو مکتب را در مقابل هم قرار دهد. این اختلاف در جهت از بین بردن هویت یک ملت و در موضوعاتی ایجاد می شود که نباید بین آنها باشد. (1381/12/04)
حج درست و کامل می‌ تواند به وسیله نزدیک کردن دلها و تبادل آگاهی‌ها و افشار توطئه‌ها خطرناک ‌ترین توطئه‌ های دشمن علیه اسلام و مسلمین را خنثی کند. (1381/12/04)
این همه تلاش مبارک و مخلصانه برای تقریب انجام می ‌شود همین مجمع التقریبی که ما اینجا داریم یا بقیه تلاشهایی که در دنیا برای تقریب می ‌شود همه اینها را رها کنیم برای اینکه جاهلی یا خبیثی یا مزدوری حرکتی کرده است؟! عوض افشاگری شروع کنیم به کار متقابل اهانت، ایجاد تفرقه؟ این درست است؟! این همان چیزی است که بزرگداشت ولادت نبی اکرم از آن منعم می‌کند. (1372/06/14)
عدم تحریک عواطف مذهبی و عدم اهانت به مقدسات یکدیگر
بدانید تحریک عواطف مذهبی برادران اهل سنت کار بسیار خطا و گناه است؛ این را به عنوان یک اصل بپذیرید. یک نقاط اختلافی وجود دارد. تکیه بر روی این نقاط شعله ‌ور کردن آتش تعصبات در این نقاط اختلاف این درست همان چیزی است که امروز سازمانهای جاسوسی آمریکا و اسرائیل دنبالش هستند، این همان چیزی است که آنها می‌ خواهند. بعضی ‌ها ناخواسته و بدون جیره و مواجب می ‌شوند مزدور آنها، همان کاری را که او باید پول بدهد و بدست بیاورند آن را بدون اینکه از او اجر و مزدی هم بگیرند برایش دارند انجام می ‌دهند و خشم الهی و سخط الهی را برای خودشان فراهم می ‌کنند. (1386/08/23)
مبلغان شیعه و سنی هم همدیگر را آزرده نکنند با هم همراهی کنید همدلی کنید در موارد اختصاصی خودشان سنی کار خودش را بکند، شیعه کار خودش را بکند یک موارد مشترکیهم وجود دارد که با همدیگر کار کنند این اگر شد انشاءالله آنوقت روحانیت پیش خواهد رفت. (1390/07/20)
ما به همه می‌ گوییم که احترام یکدیگر را حفظ بکنند و به عقاید و مقدسات هم اهانت نکنند اگر کسی به بهانه عقیده‌ ای بخواهد به مقدسات دیگران اهانت بکند از نظرما به هیچ وجه قابل دفاع نیست. محبت طرفینی است بایستی همه با هم کمک کنند تا مبت بوجود آید و دشمن نتواند سوء استفاده بکند دشمنی که نه با شیعه رابطه خوبی دارد و نه با سنی بلکه با اصل اسلام مخالف است و نسبت به آن کینه می ‌ورزد. (1368/07/19)
بد نیست من خاطره‌ ای را برای شما نقل کنم هر چند که به خیلی از دوستان هم این را گفته‌ ام. امام یک وقت در اوایل انقلاب در سخنرانی هایشان از معاویه به ‌صورت طعن ‌آمیزی  اسم می‌ آورند شما می ‌دانید که من مدتی را در بلوچستان بودم و با خیلی از علمای آنجا دوست بنزدیک هستم. مردم و علمای سنی آن منطقه معاویه را مقدس می دانند به امام عرض کردم که در طرف شرق کشورمان چند صد میلیون نفر معاویه را محترم می ‌شمارند و او را خالالمومنین می ‌دانند، البته بحق یا به ناحق آن‌، مربوط به جلسه بحث است یعنی مسلمانان هند، پاکستان، بنگلادش و افغانستان سنی حنفی‌اند اینها معاویه را محترم می‌ شمارند اما گفتند عجب، من نمی ‌دانستم! من بعد از آن در طول ده سیزده سال یک جمله طعن ‌آمیز از امام راجع به معاویه نشنیدم. من خودم در نماز جمعه راجع به جنگ صفین و سیر جنگهای امیرالمومنین صحبت می ک‌نم اما اهانت نمی ‌کنم. تاریخ‌ گویی یک حرف است؛ اهانت حرف دیگری است تاریخ بیست و سه ساله ی بعد از رحلت پیامبر تا خلافت امیرالمومنین یک تاریخ قابل بررسی است باید بررسی شود اما در آن اهانت و جسارت به خلفا به هیچ وجه نباید باشد. (1370/12/13)
هر کس دارای هر مذهبی است به عقاید و ارزشهای خود احترام می گ‌ذارد این حق اوست اما این احترام گذاشتن نباید با اهانت به ارزشهای جمعیت دیگری همراه بشود که در اعتقادات باآنها موارد اختلافی دارد. ما متلفقا به یک اسلام به یک کعبه به یک پیمغبر، به یک ناز، به یک حج، به یک جهاد و به یک شریعت معتقدیم و عمل می ‌کنیم. موارد اختلاف به مراتب کمتر از موارد وحدت و اتفاق نظر است . دشمنان اسلام می ‌خواهند بین شیعه و سنی نه فقط در نقاطی از ایران بکله در همه دنیا اسلام اختلاف بیندازند. (1381/12/04)
یکی از چیزهایی که من به خصوص می ‌خواهم تکیه کنم مسائله "انسجام اسلامی" است که ما گفتیم. انسجام اسلامی یعنی عصبیتهای بین‌المذاهبی مسلمانان نباید تحریم شود. شما نباید کاری کنید که عصبیت آن مسلمان غیر شیعه علیه شما تحریم شود او هم متقابلا نباید کاری کند که غیریت و عصبیت شما را علیه خودش تحریک کند. (1386/04/14)
امروز اختلافات را نباید زنده کرد نباید برجسته کرد نباید فرق اسلامی مقدسات یکدیگر را که نقطه حساسیت ‌زای هر فرقه ‌ای همان بخش مقدسات است مورد اهانت قرار بدهند روی نقاط حساس یکدیگر انگشت گذاشتن و فشار آوردن معلوم است تحریک کننده است این به اختلاف دنیای اسلام منتهی می‌ شود این اختلاف نباید باشد حرف ما این است. (1368/10/08)
پرهیز از تبدیل تفاتها به تضاد و چند گونگی به ستیزه‌ گری
تفرقه و ستیزه‌ جویی میان بخشهای امت مسلمان، بیماری خطرناکی است که باید با همه توان به درمان آن پرداخت. دشمنان ما از دیرباز در این عرصه نیز به تلاش گسترده وبی وقفه دستزده‌اند و امروزه که بیداری اسلامی، آنان را وحشت ‌زده کرده است تلاش خود را شدت بخشیده ‌اند همه سخن دلسوزان آن است که تفاوتها نباید به تضاد تبدیل شود و چند گونگی نباید به ستیزه‌گری بیانجامد.( 1368/09/27)
  
کلید واژه ها:
هفته وحدت , کتاب وحدت وهمگرایی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی , وحدت اسلامی , بیانات رهبری درباره وحدت , علیرضا برازش 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
بيشتر
نسخه قابل چاپ
جایگاه امام رضا (ع) نزد اهل سنت در گفتگو با مولوی زبیر شیخی
تقوای اجتماعی، هدف مغفول رمضان
  • 1396/3/27 شنبه تقوای اجتماعی، هدف مغفول رمضان
    ماه رمضان باید قبل از هر چیز ملهِم احساس همسنگر بودن و در کنارهم بودن به عنوان امت اسلامی اولا؛ و وصل شدن و پیوند خوردن با امتهای دیگر ثانیا باشد.
ویژه نامه حرم پایگاه وحدت ومودت
کدام آقا در مشهد، سانسور می شود!
شهیدابوحامد: «وحدت» مرهمِ زخم‌هایی است که استعمار بر پیکر اسلام وارد کرده است
ارتباط با ما
نشانی: مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا علیه السلام، صحن جامع رضوی، ایوان غربی
تلفن: 32212008-051
فکس: 32003552-051
صندوق پستی: 91735/517
ایمیل: razavi@aqr.ir 
 
 
گسترش معنویت در دنیای مدرن و استشمام شمیم خوش تفکر الهی در قرن ما بی تردید مدیون انقلاب اسلامی در ایران عزیز به رهبری بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) است .
 بی شک درسالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تبلیغ معارف اهل بیت در حرم مطهررضوی رشدی شگرف داشته است . لذا توجه به گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی و اندیشه های حضرت امام و مقام معظم رهبری یکی از بخش های مهم پورتال معاونت تبلیغات را تشکیل می دهد .
در این سایت ریشه های انقلاب اسلامی مردم ایران ؛ بیداری ا سلامی؛ نقش انقلاب در گسترش معارف اهل بیت و سایر موضوعات از این دست مورد توجه و دقت خواهد بود.
 
×