ارسال به دوستان
 
ارسال به دوستان
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • تعیین صفحه پیش فرض مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
  • آمار بازدید
    تعداد بازدید از سایت: 174209980
    تعداد بازدید این صفحه: 525338
    در امروز: 96761

نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
×
 
1395/11/14 پنجشنبه

 حکم حد ترخص برای مقیم، هنگام ورود به محل اقامت چیست؟

  • حکم حد ترخص برای مقیم، هنگام ورود به محل اقامت چیست؟ 1
 
در اینکه محل اقامت حدّ ترخّص دارد یا نه مورد اختلاف است، فتاوی مراجع عظام از قرار ذیل می باشد:
محل اقامت حدّ ترخص دارد. بنابراین مسافری که می‏خواهد دَه روز یا بیشتر در محلی بماند با رسیدن به حدّ ترخّص نمازش کامل است. (آیات عظام بهجت، مکارم، گلپایگانی، صافی، اراکی، زنجانی)
محل اقامت حد ترخص ندارد. بنابراین مسافری که می‏خواهد دَه روز یا بیشتر در محلی بماند مادامی که به آن محل نرسیده، نمازش شکسته است هر چند احتیاط مستحب است نماز را در حد فاصل حد ترخص و محل اقامت هم شکسته و هم تمام بخواند. (آیات عظام خویی، تبریزی، وحید، سیستانی)
احتیاط واجب جمع است، یعنی نماز را بنابر احتیاط واجب هم شکسته و هم تمام بخواند ولی می تواند خواندن نماز را تأخیر انداخته تا به محل اقامت ده روز برسد و نماز را تمام بخواند. (آیات عظام امام، فاضل، نوری)
 
  • حکم حد ترخص برای مقیم، هنگام خروج ازمحل اقامت چیست؟ 2
مسافری که در محلّی قصد دَه روز یا بیشتر نموده است و در آنجا اقامت داشته است، حال که می-خواهد به حد مسافت شرعی برود، در اینکه به محضِ خروج از محل اقامت، نمازش شکسته است یا بعد از حدّ ترخّص همان فتاوی مذکور در مسأله قبل در مورد آن جاری است. بنابراین مسافری که قصد اقامت دَه روز یا بیشتر در محلی نموده و می خواهد از آنجا به حدّ مسافت شرعی برود:
تا قبل از رسیدن به حدّ ترخّصِ محل اقامت نمازش کامل است. (آیات عظام بهجت، مکارم، گلپایگانی، صافی، اراکی، زنجانی)
همین که از محل اقامت خارج شود و مسافرت را آغاز نماید، نمازش شکسته است هر چند احتیاط مستحب است تا رسیدن به حد ترخص نماز را هم شکسته و هم تمام بخواند. (آیات عظام خویی، تبریزی، وحید، سیستانی)
در حد فاصل محدوده خارج از محل اقامت تا حد ترخص نماز را بنابر احتیاط واجب هم شکسته و هم تمام بخواند ولی می تواند خواندن نماز را تأخیر انداخته تا از حد مذکور گذشته سپس نماز را شکسته بخواند. (آیات عظام امام، فاضل، نوری)
تذکر : مسافری که سی روز مردّد در مکانی غیر از وطنش بوده است، حکم کسی را دارد که قصد دهه نموده است

.

توضیحات:

 1- سید محمد حسن بنی هاشمی خمینی توضیح المسائل مراجع  جلد 1، م۱۳۱۹؛ آیت الله شیخ حسین وحید خراسانی توضیح المسائل ، م1327؛ سید محمد کاظم طباطبائی یزدی العروة الوثقی ، صلاة المسافر، م65؛ سید ابوالقاسم خوئی(ره) منهاج الصالحین جلد 1، قبل از م919؛ شیخ  جواد تبریزی(ره) منهاج الصالحین جلد 1، قبل از م919؛ سید علی حسینی سیستانی منهاج الصالحین جلد 1، قبل از م919؛ آیت الله شیخ حسین وحید خراسانی منهاج الصالحین جلد 2، قبل از م919؛ آیت الله محمد تقی بهجت وسیلة النجاة ، م971 و م972؛ و جامع المسائل جلد 1، ص592 و امّا در متن توضیح المسائل فارسی آیت الله بهجت، م1072 چنین ذکر شده است (مسافرى که مى‌خواهد ده روز در محلى بماند، اگر به جایى برسد که دیوار آن محل را ببیند و صداى اذانش را بشنود، چنانچه بخواهد در آنجا نماز بخواند، بنا بر احتیاط واجب باید هم شکسته و هم تمام بخواند)، مطلب مذکور با متن وسیلة النجاة تعارض دارد و متن وسیلة النجاة مقدّم می باشد.
 2- سید محمد حسن بنی هاشمی خمینی توضیح المسائل مراجع  جلد 1، م۱۳۱7؛ آیت الله وحید خراسانی توضیح المسائل ، قبل از م1327؛ سید محمد کاظم طباطبائی یزدی العروة الوثقی ، صلاة المسافر، م65؛ آیت الله سید روح الله الموسوی الخمینی(ره) تحریر الوسیلة، فصل فی صلاة المسافر، م26؛ سید ابوالقاسم خوئی منهاج الصالحین جلد 1، قبل از م919؛ شیخ جواد تبریزی

  
کلید واژه ها
حد ترخص، احکام سفر، حکم حد ترخص برای مقیم 
 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
ارتباط با ما
نشانی: مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا علیه السلام، صحن جامع رضوی، ایوان غربی
تلفن: 32212008-051
فکس: 32003552-051
صندوق پستی: 91735/517
ایمیل: razavi@aqr.ir 
 
 
وقتی بناست، در بارگاه نورانی حضرت رضا(علیه السلام) خدمت‌گذار باشی و رضای حق‌تعالی را طلب کنی، بایستی اهدافی به بلندای نگاه و نظر حجت حق بر زمین، متصور شوی. باتوجه به این مهم، ادارۀ پاسخ ‌گویی به سوالات دینی اهداف پیش رو را در جهت انجام وظایف خود در نظر گرفته است. در ادامه به وظایف این اداره اشاره می‌کنیم: 1. برنامه ریزی و نظارت بر دفاتر پاسخگویی به سؤالات شرعی و مرکز مشاورۀ دینی و نشستهای پرسش‌وپاسخ تخصصی و عمومی؛ 2. تدوین و تعیین اولویتهای محتوایی حلقه های معرفت و نشستهای تخصصی و برنامه های ویژۀ گروههای زیارتی؛ 3. مدیریت فرایند شناسایی، جذب، به کارگیری و ارتقای استادان پاسخگو به سؤالات شرعی، مشاورۀ دینی، همایش های تخصصی و گروه‌ های زیارتی.  
×