خدمات

سایت فرهنـگی تبلیـغی حـرم مطهـر رضـوی

ارسال به دوستان
 
ارسال به دوستان
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • تعیین صفحه پیش فرض مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
  • آمار بازدید
    تعداد بازدید از سایت: 169944981
    تعداد بازدید این صفحه: 751860
    در امروز: 24425

نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
×
پنجشنبه 4/9/1395
 

  اسنادی که از حقانیت تشیع روایت می کنند

در بررسی اسناد آستان قدس رضوی به واژه هایی چون جدید الاسلام، تازه ایمان، جدید الایمان و تازه مسلمان برمی خوریم. بررسی اسناد موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نشان می دهد که مفهوم آن، دامنه ی وسیعی داشته است و گستره ی مکانی، نژادی و تنوع درخواست ها در این اسناد، مشهود می باشد؛ بیشترِ این اسناد، به صورت عریضه و درخواست شخصی و یا قبض های وصول آستان قدس بوده است که افراد به متولی آستان قدس رضوی نوشته اند  
امام رضا(علیه السلام)، سرچشمه ی مهربانی و غریب نوازی است که همواره مورد توجه مردمانی از اقوام و ادیان مختلف بوده است و آثار و برکات وجود ایشان در سرزمین خراسان، در زمینه های مختلفی قابل رؤیت می باشد. در بررسی اسناد آستان قدس رضوی در دوره ی صفویه، افشاریه و به ویژه قاجاریه، به واژه هایی چون جدید الاسلام، تازه ایمان، جدید الایمان و تازه مسلمان برمی خوریم که مقصود از آن ها مردمانی است که در آن دوران، به تازگی به دین مبین اسلام گرویده بودند و برای رفع مایحتاج خود، از آستان قدس رضوی، پول درخواست می کردند.
تحقیق در مورد سابقه ی وجود این واژه ها در منابع مربوط به خراسان، بیشتر با نام یهودیان و ورود آن ها به مشهد در زمان نادرشاه، واقعه ی الله داد و مسلمان کردن آن ها عجین شده است؛ اما بررسی اسناد موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نشان می دهد که مفهوم آن، دامنه ی وسیع تری داشته است و گستره ی مکانی، نژادی و تنوع درخواست ها در این اسناد، مشهود می باشد؛ چنانکه از یزد و بلوچستان گرفته تا دربند، افغانستان، شکی، گنجه، بخارا، روسیه، بادکوبه و داغستان و نژادهای تُرک، کُرد، عرب، روس و هندو را شامل می شود. بیشترِ این اسناد، به صورت عریضه و درخواست شخصی و یا قبض های وصول آستان قدس بوده است که افراد به متولی آستان قدس رضوی نوشته اند و حدود 110 شماره ی اموالی از دوره ی صفویه تا انتهای دوره ی قاجاریه را در برمی گیرد.
یکی از مهم ترین سؤال هایی که در این حوزه مطرح است، این است که چه رابطه ای می تواند بین آستان قدس رضوی و این درخواست ها وجود داشته باشد. آیا وجود بارگاه حضرت رضا(علیه السلام) در مشهد، مهم ترین دلیل برای این امر بوده است؟
شکی نیست که مشهد به خاطر وجود بارگاه حضرت رضا(علیه السلام)، مورد توجه دوستداران حضرت و مهم ترین دلیل بوده است؛ اما نمی توان آن را تنها دلیل به شمار آورد. وجود تشکیلات اداری و توان مالی که قدرت پاسخ گویی به درخواست ها را داشته  و موقوفاتی که مصارف آن متعلق به زوار بوده، جایگاه آستان قدس را در این زمینه برجسته نموده است. بررسی اسناد نشان می دهد که بسیاری از این پرداخت ها از محل مشخصی نبوده است؛ ولی در موارد خاصی به موقوفه ی وزیر نظام، نظام الدوله، عنوان کلیِ موقوفه ی زوار، مال فقرا و موقوفه ی کشف اشاره شده است. پاسخ به درخواست ها به صورت نقدی، جنسی و نان بوده و در موارد خاصی، پوستین و کفش نیز داده شده است. در پرداخت ها، مرد یا زن مورد نظر نبوده و با توجه به تعداد افراد، جایگاه آن ها و نوع درخواست ها، متفاوت بوده است.
 

استنساخ سند
 
الحمد لله رب العالمین و الصلوه و السلام علی خیر خلقه محمد و عترته الطاهرین المعصومین.
اما بعد که این شخص حامل الکتابه سلطان بک بن محمد بک بن عمر بک القُرصی الاصل از اهل الداغستان، مردیست که قبل بر این خودش و آبا و اجدادش از اهل السنه و الجماعه بوده اند؛ لکن توفیق خداوند عالم، مددکار او شده محبت اهل البیت را دریافته پنج شش سال قبل برین از اعوان ظاهری خود دست برداشته، مفارقت ایشان را اختیار کرده و بتأیید جناب ربانی بقریة  مسکنجه آمده و در آنجا شیعة اثنی عشری شده و هم در آنجا تأهل اختیار کرده و صاحب عیال شده است. اما درین اوقات، شوق زیارت جناب امام ثامن در دل او افتاده، بحضور قلب میخواهد بزیارت جناب امام رضا علیه السلام مشرف شود؛ لکن از اوضاع بوقلمون این جهان، از جهه زاد و توشة راه مسافت قدری کم مایه است بناءً. علیه هر شخصی که بخاطر آن امام ثامن او را دستگیری نماید و بمشارالیه مشهدی سلطان بک اعانت کند، امید که اجر آن در یوم لاینفع مال و لا بنون ضایع نخواهد شد و خداوند عالم در آن روز او را اجر جزیل کرامت فرماید. والسلام علی من اتبع الهدی.
این سند به مهر و تأیید «محمدجواد(قاضی صدر مجلس باکو آخوند جواد مداه علی)، الراجی جواد ( قاضی شیعه مذهب ولایت او یزدنی قبه )، اسمعیل ابن حسن الرضوی، حسن بن محمدعلی و اقل العباد محمد» رسیده است.
 
منبع:
مجله دانشورز؛ ماهنامه فرهنگی اطلاع رسانی سازمان کتابخانه ها،موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
  
کلید واژه ها:
اسناد تاریخی آستان قدس , آستان قدس رضوی , متولی آستان قدس رضوی , موقوفه ی وزیر نظام  
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
خدمات دکتر اعلم  به دارالشفاء
  • 1396/5/15 يكشنبه خدمات دکتر اعلم به دارالشفاء
    دکترامیر اعلم از جمله پزشکانی است که اصلاحات قابل توجهی در دارالشفای آستان قدس رضوی انجام داده است. از جمله اقدامات وی کار بازسازی ساختمان دارالشفاء و ایجاد بخش های مختلف طبی با پزشکان حاذق و تهیه تجهیزات مناسب از جمله لابراتوار است.
    حرم در گذر زمان
نماز جماعت حرم
  • 1396/5/9 دوشنبه نماز جماعت حرم
    گفتم: «آقا بهتون نظر کرده، دعوتتون کرده تو صف نماز جماعت حرمش» - گفت: «نمی دونم دقیقاً منظورتون چیه، اما یه حالی دارم ..‌.یه چیزی تو دلم می گه باید با این جماعت نماز بخونم. شاید به قول شما نگاه آقاست.»
    گزارش توصیفی
چهارشنبه زیارتی
  • 1396/5/8 يكشنبه چهارشنبه زیارتی
    یا امام رضا! خواهرم کوچیکه، اصلاً زبون نداره حرف بزنه، همش گریه میکنه، آخه گرسنشه. امام رضا تا بابام از سفر کاریش برگرده و پول برسونه فکر نکنم خواهرم طاقت بیاره ها، یه کاری کن آقاجون گرسنه است
    گزارش توصیفی
سوغات امام رضا (ع)
  • 1396/5/6 جمعه سوغات امام رضا (ع)
     گفتم: «آقا امام رضا (ع ) شما رو برای این مادر فرستاده پیرزن پرید وسط حرفم و گفت: «معلومه که آقا فرستاده. من هر وقت، هرچی ازش خواستم بهم داده...
    گزارش توصیفی
دعوت به مهمانسرای حضرت
  • 1396/5/5 پنجشنبه دعوت به مهمانسرای حضرت
    در مسیر بازگشت بچه ها با ذوق فراوان شعر می خواندند و شادی می کردند و من از خودم خجالت می کشیدم که این قدر بی تابی می کردم و می گفتم کی نوبت من میشه برم سر سفره ی آقا؟ اما حالا حس می کردم آقا چه جوری و چه کسایی رو دعوت می کنه..
    گزارش توصیفی
نظرات
ارتباط با ما
نشانی:مشهد مقدس حرم مطهر امام رضا علیه السلام صحن جامع رضوی ایوان غربی
تلفن:32214421
فکس:32212008
ایمیل:Razavi.aqr.ir
 
 
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • سایت های مرتبط