خدمات

سایت فرهنـگی تبلیـغی حـرم مطهـر رضـوی

/سه شنبه 3/12/13952017-02-21T22:42:32+03:30

 ضریح دوم حرم امام رضا علیه السلام

دومین ضریح نصب شده بر مرقد امام رضا علیه السلام محجر یا ضریح شاه طهماسب صفوی می باشد در سال 957 ه.ق توسط شاه طهماسب صفوی نصب گردید؛ این ضریح پس از 394 سال میزبانی از زائران امام رضا علیه السلام در دوم آذر 1311 ه.ش به دلیل پوسیده بودن پایه های آن به کلی برداشته شد.
/دوشنبه 2/12/13952017-02-20T21:13:28+03:30

 انعکاس انوار و هنر در کاشی های زرین فام حرم حضرت رضا علیه السلام

کاشی های زرین فام حرم حضرت رضا علیه السلام در سال 512 و 612 هجری ساخته شده اند. این کاشی ها در مجموعه حرم مطهر در محراب های زرین فام و ازاره ها به کاررفته اند و در چهار گروه کاشی زرین فام ناودانی، کاشی نیم ستونی زرین فام،کاشی قالبی برجسته ،کاشیهای ستاره ای و هشت ضلعی طبقه بندی می شوند.
/سه شنبه 12/11/13952017-01-31T22:12:34+03:30

 سکه های ولایتعهدی حضرت رضا علیه السلام

پس از ولایتعهدی امام رضا علیه السلام سکه هایی به نام سکه های ولایتعهدی به نام آن حضرت ضرب گردید؛ هم اکنون در موزه آستان قدس رضوی شش سکه از سکه هایی که به مناسبت ولایتعهدی امام رضا علیه السلام ضرب شده، موجود است.
/سه شنبه 12/11/13952017-01-31T20:46:37+03:30

 سنگ مقام یا سنگ نبشته تاریخی امام رضا علیه السلام

سنگ مقام یا سنگ نبشته تاریخی امام رضا علیه السلام حاصل تلاش استادی هنرمند به نام «عبیدالله بن احمد مره» است. این سنگ نبشته برخلاف آنچه مشهر است متعلق به مرقد مطهر امام رضا علیه السلام نیست بلکه به یکی از قدمگاه های حضرت در شهر یزد تعلق دارد که از آنجا به مشهد انتقال یافته است.
حرمشناسی/پنجشنبه 2/10/13952016-12-22T11:03:30+03:30

 نگارگران مشهور دوره صفوی

نگارگری ایرانی شامل آثاری از دوره های مختلف تاریخ اسلامی ایران است؛ «کمال الدین بهزاد»، استاد «محمدی» و «رضا عباسی» از جمله مشهورترین نگارگران دوره صفوی هستند که با خلق آثاری منحصر به فرد و سبک های بدیع، نقش بسزایی در اعتلا و انتقال این هنر زیبا به نسل های بعد داشتند.
/سه شنبه 23/9/13952016-12-13T17:31:37+03:30

 کاشی های هفت رنگ حرم مطهر امام رضا (علیه السلام)

ارزش و اعتبار معماری ایران، تا حدود زیادی به تزیین های آن بستگی دارد. یکی از مهم ترین عناصر تزیین در معماری، کاشی است. استفاده از کاشی هفت رنگ در اواخر دوره ی تیموری و اوایل دوره ی صفویه، جایگزین کاشی معرق گردید.از کارهای ماندگار کاشی هفت رنگ در دوره ی قاجاریه، می توان به کاشی های هفت رنگ صحن آزادی حرم امام رضا(ع) و مدرسه ی سپهسالار اشاره نمود. طرح اسلیمی از جمله طرح های متنوع کاشی هفت رنگ است که امکان هماهنگ ساختن با معماری اسلامی را به میزان زیادی فراهم می آورد.
12345>>>
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • سایت های مرتبط